Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jiná MPV končí, Volkswagen Sharan zůstává. A slaví milion vyrobených kusů!

David Bureš
Diskuze (0)

Velké MPV Volkswagenu se v době obliby SUV pomalu stává zapomenutým zbožím. Přitom se v současné generaci prodává již více než osm let.

Volkswagen Sharan je nedílnou součástí nabídky wolfsburské značky už od roku 1995, přitom se teprve vyrábí ve své druhé generaci. Za těch více než osm let od představení dvojkového Sharanu se událo mnohé, na trhu však stále zůstává. A tak nyní Sharan může oslavit rovných jeden milion vyrobených kusů.

Jubilejní exemplář vyjel z portugalské továrny Autoeuropa ve městě Palmela, kde se Sharan odjakživa vyrábí, konkrétně od roku 1995, kdy na trh dorazila první generace. Ta vznikla ve spolupráci s Fordem, který na stejném základu vyráběl tehdejší model Galaxy, třetím sourozencem byl Seat Alhambra. V druhé generaci, představené v roce 2010, už zůstaly jen koncernoví bratři, Sharan a Alhambra. Ford si své velké MPV už vyvinul sám.

Za 24 let výroby přitom Sharan zažil mnohé. Na trh přišel v době boomu velkých velkoprostorových modelů, soupeřit musel s takovými vozy jako Peugeot 806 a Fiat Ulysse, na rozdíl od nich však setrval a prodává se dodnes. Dnes tak musí bojovat spíše se sedmimístnými SUV, které jsou naopak dnešním trendem.

Přitom pro rodiny s dětmi je velké MPV stále ideálním vozidlem. V reálu nabídne více vnitřního prostoru než automobil se zvýšeným podvozkem, praktickým prvkem Sharanu jsou i zadní posuvné dveře usnadňující nastupování.

Část klientely to dobře věděla, a tak si velká MPV udržovala svůj podíl na trhu, sice skokově nerostla jako dnes tak populární SUV, ale držela si své zákazníky. I proto Volkswagen v segmentu nadále zůstává, na rozdíl od konkurence, která to zkrátka vzdala a raději vsadila na perspektivnější segmenty.

Volkswagen z toho těžil, protože díky úbytku konkurence prodeje jeho Sharanu rostly – právě díky tomu, že část zákazníků velké MPV zkrátka chce, a tak jde ke značce, které ho pořád nabízí. Mezi lety 2016 a 2017 si tak Sharan pomohl z 41.949 prodaných kusů po celém světě na 45.695. Tehdy rostla i odvozená Alhambra, a to na dokonce  pro ni rekordních 33.638 prodaných exemplářů.

Loňský rok ale ukazuje, že zájem o Sharan přece jen klesá. Vedle módních SUV a nových emisních norem v Evropě na to patrně bude mít vliv i stáří modelu – přes osm let na trhu už je v dnešní době zkrátka hodně, a to i v segmentu, který je dlouhým životním cyklem známý. Globální prodeje Sharanu tak loni klesly z 45.695 na 30.459 exemplářů, padala i odvozená Alhambra – z 33.638 na 19.588 kousků.

Citelně klesá Sharan v Evropě, podle statistik serveru Car Sales Base za rok 2018 o 28 % na výsledných 20.615 kusů. Segment velkých MPV ale na starém kontinentu obecně padá, za loňský rok hlásí 91.709 prodaných aut, o 30 % méně než v roce 2017. Prodeje přitom klesaly všem důležitým hráčům, Fordu S-Max o 33 %, Seatu Alhambra o 30 % a třeba Renaultu Espace o 35 %.

Nechme se tak překvapit, jaká bude další budoucnost Sharanu. Volkswagen sice zdůrazňuje, že zůstává populární v domovském Německu nebo na trzích v Asii, kde jsou byznys vany hodně žádané, klesající prodeje ale mohou znamenat, že jeho výroba už nadále nebude perspektivní. Byla by to ale podle nás škoda, protože velké MPV podle nás má na trhu své místo. Ať se to milovníkům SUV líbí, nebo ne, plnohodnotnou náhradou Sharanu takový sedmimístný Tiguan Allspace opravdu není. Alternativou jsou tak jedině osobní dodávky.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme