Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Alhambra 2.0 TSI – Velkoprostorové dělo

David Bureš David Bureš 6. 4. 2016 • 21:32
29
88
Zobrazit náhledy (29)
Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra Seat Alhambra
Benzinový agregát pod kapotou velkého MPV není zrovna obvyklou záležitost. Zjišťovali jsme, zda takový alternativní model má vůbec smysl.


Motor, jízdní vlastnosti


V segmentu velkých MPV hrají prim naftové motory, ty benzinové hrají v prodejích marginální roli. Přesto jsme se rozhodli zážehovou alternativu vyzkoušet, abychom zjistili, zda má proti turbodieselu nějakou výhodu. Pro tuto příležitost jsme vybrali Seat Alhambra s vrcholným benzinovým agregátem 2.0 TSI o výkonu 162 kW, který známe třeba ze Škody Octavia RS.

Právě Alhambra je ukázkou, jak jsou turbodiesely ve velkých velkoprostorových vozech mezi českými zákazníky oblíbené. Zatímco vznětové Alhambry měly na českém trhu za loňský rok na svém kontě 182 prodaných kusů, ty benzinové zaznamenaly jen devatenáct. U sesterského modelu Alhambry v podobě Volkswagenu Sharan je tento poměr ještě výraznější – 456 dieselových kusů proti pouhým čtyřem benzinovým exemplářům. Důvodem je omezená nabídka zážehových motorů, Sharan na českém trhu nabízí jen 2.0 TSI (162 kW).

Není ostatně divu, že jsou vznětové agregáty u velkých MPV tak oblíbené. Nabízejí nižší spotřebu než benzinové modely, což se u rodinně orientovaného auta určeného pro jízdu na dlouhé tratě hodí. To se ale pomalu mění, protože zážehové agregáty jsou stále účinnější. Ty vznětové bývají naopak kvůli emisním normám stále složitější (např. kvůli vstřikování močoviny). I proto se poměr prodejů obou paliv může pomalu měnit.

V případě Alhambry je navíc hlasem pro benzin jeho cena. Cenový rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem nebývá u velkých MPV až tak citelný, Alhambra je ale v tomto ohledu výjimkou. Za testované 2.0 TSI (162 kW) se standardně dodávaným DSG zaplatíte v základu 848.900 korun, což je méně než za jakýkoliv turbodiesel ve stejné výbavě. Základní 2.0 TDI (110 kW) s dvouspojkovou převodovkou přijde na 901.900 korun, zatímco silnější 2.0 TDI (135 kW) s DSG dokonce na 936.900 Kč. Základní cena benzinu je navíc lákavá i ve srovnání s konkurencí, za stejný motor v bratrském VW Sharan zaplatíte minimálně 1.055.900 Kč.

Seat Alhambra – srovnání s konkurencí
ModelSeat AlhambraFord GalaxyRenault EspaceVolkswagen Sharan
Motor2.0 TSI2.0 EcoBoost1.6 TCe2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]1984199916181984
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]162/4500-6200176/5300147/5750162/4500-6200
Točivý moment [N.m/min]350/1500-4400345/2300-4900260/2500350/1500-4400
Převodovka6DS6A7DS6DS
Max. rychlost [km/h]225222211226
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,68,68,67,8
Komb. spotřeba [l/100 km]7,37,96,27,3
Základní cena [Kč]848.9001.009.990884.9001.055.900

Silný motor tupí převodovka

Přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI známý ze Škody Octavia RS je se svými 162 kW nejvýkonnějším nabízeným agregátem v nabídce Alhambry. Točivý moment činí 350 N.m, který překonává jen silnější 2.0 TDI (135 kW) se svými 380 N.m. V rámci loňské modernizace tohoto MPV si dvoulitr polepšil o 15 kW, novinkou se stala kombinace přímého a nepřímého vstřikování.

Parametry slibují opravdu hodně, což se potvrzuje i při samotné jízdě. Výkonný agregát totiž umí Alhambru velice obstojně rozpohybovat, s hmotností přes 1,8 tuny nemá nejmenší potíž. Zamrzí však spojení se standardně dodávanou šestistupňovou převodovkou DSG, která reakce 2.0 TSI notně tupí. Spolupráce techniky totiž naznačuje, že by software převodovky bylo potřeba ještě doladit. Kvalty jsou navíc až zbytečně dlouhé, při 130 km/h jednotka točí jen 2250 otáček.

seat testy mpv seat testy mpv
 

Převodovka se mnohdy nechá jízdním stylem zmást a často nepřeřadí v době, kdy by bylo potřeba. Jindy zase nelogicky podřadí o dva stupně, přestože by vyšší převod agregát bez potíží snesl. Ani přepnutí do sportovního módu nepomůže, v takovém případě převodovka zase zbytečně drží nižší stupeň, a to i při konstantní jízdě. Dosáhnete tak maximálně toho, že motor zbytečně řve. Nutností jsou tak mnohé korekce páčkami pod volantem.

Velkou nevýhodou benzinových agregátů v tak velkých automobilech bývá spotřeba paliva a platí to i pro testovanou Alhambru. Ta si sice pomáhá rychle a tiše pracujícím start-stopem nebo vyřazováním na neutrál, v reálu ale tyto prvky příliš nepomáhají. Hlavně v případě, že auto bude sloužit jako rodinný dostavník rozvážející děti po školkách a školách, bude spotřeba opravdu vysoká. Náš průměr při průjezdech Prahou činil přes 13 litrů. Na okreskách se sice dá dostat hluboko pod devět, znamená to ale hodně odříkání a minimum předjížděcích manévrů. Ostřejší jízda naopak klidně může znamenat patnáct litrů. Závěrečný průměr nakonec činil 10,3 l/100 km. Ještěže je auto vybaveno 70litrovou palivovou nádrží, jeho dojezd tak je stále dostatečný.

Slušně jezdící MPV

Velká velkoprostorová auta svojí jízdou většinou příliš nenadchnou, třeba Ford ale svými MPV v minulosti ukázal, že i za volantem takového rodinného automobilu je možné se bavit. A jízdními vlastnostmi mile překvapuje také Alhambra, která díky tomu patří mezi nejlépe jezdící velká MPV na trhu.

Naladění podvozku je sice tužšího rázu, stále je ale dostatečně komfortní. Alhambra se navíc díky tomu může pohybovat v oblouku rychlostmi, v nichž už děti na zadních sedadlech budou lehce sinat. Jednotlivé nerovnosti jsou dobře utlumeny, auto se v zatáčkách příliš nenaklání.

Testovaný exemplář byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem za 25.400 korun, který rozhodně můžeme doporučit. V komfortním nastavení je Alhambra příjemně houpavá, v tom sportovním pak nadále dostatečně pohodlná. Pohodlí nicméně pomáhala i 17palcová kola, která opět dokázala, že menší kola jsou z hlediska komfortu lepší. Brzdy těžké MPV zpomalí spolehlivě, mají ale pozvolný náběh.

seat testy mpv seat testy mpv
 

Design, interiér


Rudá krabice

Vnější tvary Alhambry jsou jednoduše a účelně navržené tak, aby uvnitř bylo co nejvíce prostoru. Jednoduché tvarování a bohaté prosklení by mělo pomáhat i při orientaci v omezeném prostoru, směrem vpřed je ale problémem ostře klesající příď. Její konec se totiž špatně odhaduje, zvlášť když sedadlo řidiče je v základní poloze na poměry MPV velice nízko.

Jestliže je Seat laděn jako sportovně laděná značka orientovaná na mladší zákazníky, příliš sportovního stylu Alhambra nenabízí – snad jen rudý lak Romance trochu okořeňuje jinak nepříliš výrazný vzhled. V rámci loňské modernizace došlo jen ke kosmetickým změnám, inovovanou masku chladiče nebo odlišnou grafiku koncových světel na první pohled poznáte těžko.

K razantním změnám nedošlo ani uvnitř. Nový volant pochází z Leonu, novinkou jsou dále pozměněné dekory a tlačítka známá z posledních koncernových vozů. Nejdůležitější novinkou je modernější multimediální systém. Úhlopříčka jen 6,5 palce už v dnešní době není žádný zázrak, obraz je ale ostrý a reakce systému hbité. Tlačítka jsou logicky rozmístěna a dobře po ruce, jak bývá u koncernových aut zvykem. Volant pak leží trochu naplocho, podobně jako u užitkových vozidel.

Kouzlem Alhambry byl vždy velký vnitřní prostor, a to se v rámci faceliftu samozřejmě nezměnilo. Nástup i do třetí řady sedadel je velice jednoduchý – vedle rozměrných bočních posuvných dveří (za příplatek elektricky ovládaných) tomu napomáhají sklopná krajní sedadla v druhé řadě. Místa je navíc vzadu dostatek, snad jen s místem nad hlavou je to horší.

seat testy mpv seat testy mpv
 

Funkci rodinného autobusu vylepšují integrované dětské sedačky, stačí pouze zvednout sedák a nasadit speciální opěrku hlavy. Sedadla v druhé řadě sice nejdou vyjmout, je však možné je nezávisle na sobě podélně posouvat. Dostatečná šířka navíc znamená, že se sem v pohodě usadí i tři dospělí. Přední sedadla jsou pak rozměrná křesla, do kterých se díky minimálnímu bočnímu vedení pohodlně posadí i objemnější postavy.

Velká MPV většinou nabízejí obří zavazadelník, ovšem jen v případě pětimístné konfigurace. To platí i pro španělskou Alhambru, která při takovém uspořádání nabídne obří objem 1.167 litrů. Jakmile ale pojedete v sedmi, je nutné se smířit s maličkým kufrem o objemu 267 litrů.

Sklopením dvou zadních řad však ze španělského MPV vytvoříte doslova náklaďák, v takovém případě se do auta vejde až 2.297 litrů zavazadel. Zadní sedadla se navíc sklápí do roviny, při nakládání objemnějších zavazadel tak není potřeba bojovat s nějakým schodem. Sklápění zadních sedadel je velice snadné, snad jen při opětovném vyklopení třetí řady je potřeba použít více síly.

Jak bývá u MPV zvykem, Alhambra nabízí množství odkládacích prostorů i v kabině. Potěší rozměrné kapsy ve dveřích nebo velký prostor v loketní opěrce mezi předními sedadly. Naopak startovací tlačítko v testovacím kousku omezuje prostor před volicí pákou. Bagáž v zavazadelníku pak může držek praktická fixační síť dodávaná spolu s kolejnicemi a popruhem za 6.500 korun.

Závěr


Závěr

Zkušenost s benzinovým Seatem Alhambra ukázala, proč benzinové agregáty hrají v prodejích velkých MPV spíše marginální roli. Přeplňovaný dvoulitr sice nabízí kupu síly, ta je ale vyvážená vysokou spotřebou paliva. Průměr činil 10,3 litru, což bylo o dva litry více než s dříve testovaným turbodieselem 2.0 TDI (110 kW) s manuálem, který nám už tak přišel žíznivý. Když k tomu přidáme nepříliš povedenou spolupráci se šestistupňovým DSG, nevypadá to pro 2.0 TSI dobře. Případné benzinové nadšence by mohla přilákat snad jenom zajímavá cena, za slušně vybavenou verzi Style zaplatíte 848.900 korun, což je méně než u konkurence a méně než u nabízených turbodieselů. Jen je otázkou, nakolik cena benzinové Alhambry klesne při případném prodeji.

Alhambra je každopádně velice prostorné a pohodlné auto, a tak nad její koupí rozhodně stojí zauvažovat. Jenom ta benzinová verze není úplně dobrý nápad…

seat testy mpv seat testy mpv
 

Nejlevnější verze modelu668.900 Kč (1.4 TSI/110 kW Reference)
Základ s testovaným motorem848.900 Kč (2.0 TSI/162 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků858.900 Kč (2.0 TSI/162 kW Style Advanced)
Testovaný vůz s výbavou1.043.000 Kč (2.0 TSI/162 kW Style Advanced)

Plusy

  • Dynamické vlastnosti
  • Prostorný a variabilní interiér
  • Snadná manipulace se sedadly
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Atraktivní cenovka

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Omezený zavazadelník za třetí řadou
  • Zmatkující převodovka

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Seat Alhambra 2.0 TSI
Cena základní sestavy 858 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, sportovní podvozek, sportovní sedadla, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třízónová automatická klimatizace, multifunkční volant s koženým věncem, tempomat, dešťový a světelný senzor, loketní opěrka vpředu, nastavitelná bederní opěrka předních sedadel, palubní počítač, dálkové ovládání s centrálním zamykáním, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, sedm airbagů, přední mlhovky, diodová koncová světla. Kč
Cena testované sestavy 1 043 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket Copa Plus – navigace, zadní parkovací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, natáčecí bi-xenonové světlomety (+11.000,-), adaptivní podvozek (+25.400,-), senzor mrtvého úhlu (+11.900,-), dvě integrované dětské sedačky (+11.400,-), sedmimístná verze (+18.400,-), sportovní sedadla čalouněná alcantarou, elektricky ovládané sedadlo řidiče s masážní funkcí (+21.800,-), bezklíčové odemykání a startování (+10.600,-), panoramatické střešní okno (+21.900,-), metalíza (+14.900,-), elektrické ovládání dveří zavazadelníku a bočních posuvných dveří (+24.400,-), paket Cargo – fixační sada s kolejnicemi a popruhem, odkládací síť v zavazadlovém prostoru (+6.500,-), technický paket – auto hold, zásuvka na 230 V (+2.600,-), asistent dálkových světel (+3.300,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 6.1 / 7.3
Emise CO2: 168
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 2297
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1842 / 645
Rozměr pneu: 225/50 R17
Seat Alhambra 2.0 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4854
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1740
d) rozvor (mm): 2919
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1021
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 973
k) šířka vpředu (mm): 1507
l) šířka vzadu (mm): 1578
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
10. 8. 2016 18:46
Zimní provoz
Zdravím, uvažuji o koupi nového Sharana 2,0 TSI nebo Alhambry se stejným motorem, ale v žádném testu ani recenzi jsem se nedočetl o zkušenostech se zimním provozem s tak těžkou předokolkou, protože o nafťáka, kde je možnost čtyřkolky, kvůli DPF a poměrně častému provozu po městě zájem nemám. I když nebydlíme na horách, tak na lyže celkem často jezdíme a nechtělo by se mi v každém mírném kopci na ujetém sněhu nasazovat řetězy. Proto by mě zajímalo, jaké má kdo z majitelů těchto aut zkušenosti s jeho zimním provozem, jestli je jeho trakce srovnatelná s jinými předokolkami, anebo je výrazně horší apod. Předem děkuji za reakce.
Avatar - vyroubal
11. 4. 2016 22:47
Re: Zpětná vazba vlastníka
Hmm, zajímavá teorie. Sice nevím, do jaké míry by šlo chování DSG ovlivnit, ale dost o tom pochybuji. Spíš se jedná o nepochopení, něco jako "dojmy a pojmy". Ostatně podle toho, že opravuji převodovku pádly na vyšší rychlostní stupeň docela často, už by to za těch 3 tis. km mohla umět >:D. Myslím si, že fuzzy logika není o učení převodovky tvému jízdnímu stylu, ale spíš je o tom, jak má motor vytáčet, když razantně zrychluješ a kdy naopak zrychluješ velmi zvolna. Je to o tom, kam posílá otáčky motoru, než přeřadí. Zde přepis výkladu: "Fuzzy Logic pozná, kdy řidič jede sportovním způsobem a dovolí vytáčet motor na vyšší otáčky. Naopak při ekonomickém stylu jízdy řadí automaticky v nižších otáčkách, aby se snížila spotřeba a hlučnost".
10. 4. 2016 09:09
Re: Zpětná vazba vlastníka
"Samoučící funkcí" míním "adaptabilní chování" nebo také funkci uplatňující "fuzzy" logiku. Tzn., že převodovka nemá napevno od výrobce předprogramované podmínky pro přechod mezi řadícími stupni, ale je schopna nastavit další stav převodového stupně na základě naučeného řidičova chování v minulosti za podobných podmínek. Pokud tedy auto řídí někdo, kdo rád jezdí pod plynem, a předá ho klidnějšímu řidiči, řídící jednotka motoru bude nějakou dobu motor podřazovat, než se zase přizpůsobí jízdnímu stylu klidnějšího řidiče, u kterého bude motor předvídavě řadit do nižších otáček. Vývojový diagram přesné implementace fuzzy logiky je k nahlédnutí bohužel jen u SW vývojářů :-)
Avatar - vyroubal
8. 4. 2016 22:56
Re: Zpětná vazba vlastníka
Spotřebu mohu podepsat, asi jezdím defenzivněji, neboť se vejdu do 9,5 l. Budiž. Co mě ale zarazilo, je spokojenost s automatem . Po rovince budiž, ale jak se terén zvlní, přes tento šílený výkon zbytečně brzy podřazuje a žene motor přes 3 tis. ot., což je nutné neustále korigovat pádly. Někdy si raději dám manuál a řadím jen pádly. Jakoby soudruzi z NDR zapomněli, že motor o 220k a 350Nm, není třeba honit v otáčkách. Souhlasil bych tedy s názorem v textu - software by chtělo ještě doladit. Třeba se jim budou množit stížnosti a udělají upgrade.

A pak to slovo "samoučící"? To jakože by se převodovka učila jízdímu stylu? Nechám si to rád vysvětlit... :-)
8. 4. 2016 20:53
Zpětná vazba vlastníka
Od Vánoc vlastním Alhabru 2.0 TSI po faceliftu, najeto 4 800 km, jen v pěti sedadlech, ale zato větším kufru. Rozvážím děti do školky, většinou městský provoz, občas dálnice. Spotřeba 10.3 l/100 km, při dálničních rychlostech už neroste, na okresních silnicích jezdím za 8,5 l/100 km. Takže pohoda. Auto je neskutečně tiché ve srovnání s naftovou verzí, automat je samoučící, řadí k mé plné spokojenosti. Kromě táhlé jízdy z kopce, kdy brzdím motorem na "S", je prakticky pořád na "D". Otáčky při popojíždění se drží na 1200/min, motor velmi dobře táhne odspodu. Velmi oceňuji prostor, zabudované dětské sedačky a posuvné dveře. Ty zvládá zavírat i čtyřleté dítě, motorový posuv pro nás nebyl potřeba. Aktualizovaná elektronika s navigaci a zadní kamerou je rychlá a dobře promyšlená. Jsem s autem velmi spokojený, ideální pro rodinu se třemi dětmi. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku