Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Travego Edition 1 - Tichoučké svezení

Ladislav Černý
Diskuze (6)
Ani rychlost 100 km/h za volantem Travega Edition 1 si nevynutila, abychom museli při komunikaci zvýšit hlas.

Zajeli jsme do německého Wiesbadenu, abychom jako jedni z prvních usedli za volant produkční verze coache Mercedes-Benz Travego Edition 1. Tento první luxusní autokar s motorem vyhovujícím budoucímu emisnímu požadavku Euro 6 jsme podrobně představili v rámci předpremiéry na loňském veletrhu autobusů v Kortrijku (AutoProfi 10/2011).

Očekávání

Nový motor OM 471 Euro 6, který pohání Travego Edition 1, jsme již vyzkoušeli v rámci jízd s novým Mercedes-Benzem Actros, o kterých jsme informovali v dubnovém vydání. Zástavba šestiválce opatřeného všemi dostupnými technologiemi snižování emisí do autobusu je však diametrálně odlišná od umístění v tahači. Proto jsme k řízení speciální edice Travega usedali s velkým očekáváním. Testovací trasa se skládala ze všech druhů komunikací zahrnujících hustý městský provoz, přilehlé klikatící se silnice v kopcích Taunusu i dálnici A66 směrem do Frankfurtu.

Třínápravové vozidlo v provedení L o celkové délce 14 030 mm nás přivítalo ergonomicky uspořádaným pracovištěm řidiče. Kromě standardních ryze autobusových prvků jsme hned poznali volant z poslední generace Actrosu, který pochvalně nabízí jednoduché nastavení adaptivního tempomatu, režimu sjíždění prudkých klesání, palubního počítače a dalších prvků. Před jízdou jsme v menu počítače zkontrolovali stav nahuštění pneumatik, který v dálkové hromadné přepravě osob dokáže ušetřit palivo. Nejen běžným únikem vzduchu z obutí, ale také při dálkové trase jih–sever může dojít k okem nepostřehnutelnému poklesu tlaku pneumatik, který si však vyžaduje zbytečné palivo navíc.

Vyjíždíme

Testované autobusy bývají často osazené vodou naplněnými figurínami, aby simulovaly běžný provoz. Tentokrát se na palubě Travega nacházely osoby. Na voliči pohonu vpravo pod volantem jsme navolili D a vyrazili. Trasa vedla zpočátku meziměstskými komunikacemi, na nichž bylo třeba dávat pozor zejména při vyhýbání vozidel. Prubířskými kameny se staly průjezdy malebnými vesničkami, v nichž se vozovka zužovala na požadované minimum a klikatila jako vyplašený had. Díky velmi pěknému rejdu předních kol a natáčecí zadní nápravě však nenastal vážnější problém, protože Travego Edition 1 v delším provedení L disponovalo stopovým poloměrem otáčení 10,5 m.

Osm stupňů stačilo

Zpočátku jsme automatizovanou převodovku PowerShift nechávali pouze v samočinném modu, abychom mohli sledovat její strategii a schopnost se přizpůsobovat našim požadavkům. Během rozjíždění na rovině nenechávala ani na jedničku přesáhnout otáčky motoru hranici 1800/min. Ticho v přední části autobusu zůstávalo i při tomto režimu motoru. Postupné řazení na vyšší převodové stupně přineslo pokračující pohodu za volantem. Nová převodovka GO 250-8 dokázala rychle reagovat na změnu stoupání, které jsme pod plným plynem vyjeli na čtyřku rychlostí 50 km/h. Na sejmutí nohy po překonání vrcholu stoupání agregát reagoval postupným řazením vyšších převodových stupňů tak, aby motor při nulové spotřebě brzdil minimálně.

Během klesání jsme postupně přidávali stupně retardéru a motorové brzdy. Na poslední třetí stupeň se jejich účinek stal natolik mohutný, že bychom jej vzhledem k pohodlí cestujících používali spíše v nouzových případech. Silný brzdný účinek bez šlápnutí na pedál doprovázel kvalitní tah šestiválce OM 471 o výkonu 350 kW. Agregát určený pro první coach Euro 6 podával výborný tah už od 950 ot/min, přičemž téměř 100 % maxima točivého momentu 2300 N.m poskytoval od hranice tisíce otáček. Z tohoto důvodu jsme zejména v mírném klesání využívali možnost ručně volit vyšší převodový stupeň, než to běžně prováděl automatický mód převodovky PowerShift. Motor tak běžel v ještě ekonomičtějších otáčkách a posádka téměř vůbec neslyšela, že šestiválec běží.

Přínos pro řidiče

Travego Edition 1 obdrželo nový přístrojový štít s centrálně umístěným displejem. Kromě údajů o vozidle v menu palubního počítače jsme na obrazovce mohli pozorovat pohyb v oblasti zadních dveří a během couvání prostor za vozidlem.

Další prvek zatím určený výhradně pro Edition 1 spočíval v bezklíčkovém startování pomocí tlačítka a multifunkčního klíče.

Bezpečnost

Nová vlajková loď autobusů Mercedes-Benz obdržela druhou generaci systému Active Brake Assist, který jsme již vyzkoušeli u nové generace Mercedes-Benzu Actros (AutoProfi 4/2012). Nejnovější vydání těchto systémů dokáže v případě překážky před vozidlem jej zpomalit a dokonce i zastavit. Klíč k tomu tvoří informace z radarových čidel v přídi autobusu, které do vzdálenosti dvou set metrů mapují překážky a jejich vzájemný pohyb vůči autobusu.

V praxi to znamenalo, že pokud nás někdo předjel, prudce se zařadil před příď autobusu a zároveň se od ní vzdaloval, systém vyhodnotil situaci jako

bezpečnou. Jakmile však došlo k přibližování se k vpředu jedoucímu vozidlu i na stovku metrů, mercedes začal automaticky upravovat rychlost pomocí adaptivního tempomatu. Na multifunkčním volantu jsme si mohli nastavit vzdálenost, od které chceme, aby adaptivní tempovat reagoval a dle potřeby snižoval rychlost.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 471 LA
Objem válců (cm3) 12 810
Počet válců/ventilů 6/24
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 350/1800
Točivý moment (N.m/ot. za min) 2300/1100
Převodovka osmistupňová automat.
Rozsah převodů 6,57–0,63
Pohon zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 14 030/2550/3710
Rozvory (mm) 7110 + 1350
Obsaditelnost 57 + 2
Klimatizace (kW) 35
Nádrž paliva (l) 490
Nádrž AdBlue (l) 40

Ladislav Černý
Diskuze (6)
1. 11. 2012 18:34
Re: ok
Jenže on ten Man je úplně obyčejný linkáč, takže takhle na něj musíš pohlížet. Místa je tam tolik, kolik si dopravce objednal a kraj je ochoten zaplatit. plasty drnčí na D1 úplně na všem, ale je to mnohem lepší, než už Aresů na stejné trase. A neřekl bych, že je motor hlučný, na decibely to bude ok, ale nemá zrovna příjemný zvuk a jinak je bus celkově velmi tichý (dvojité zasklení, teplovodní sálavé topení bez ventilátorů, prakticky žádný aerodynamický hluk...,,) takže tam ten motor trochu vyniká.
Avatar - Kolouš
1. 11. 2012 10:46
Re: ok
myslim, ze lidi od Vega Tour maji jiny nazor...
Avatar - dr.biker
31. 10. 2012 19:05
Re: ok
Přesně tak, tento luxusní autobus se u nás nebude příliš vyskytovat kvůli jeho vysoké ceně. Většinou teď dopravci nakupují s dotacemi (naše) Iveca Crossway. [odkaz]
Tyto autobusy bohatě stačí na meziměstskou dopravu, autobus má dostatek síly na předjíždění a je docela pohodlný. Sice ten motor Iveco je trochu hlučnější, má takový ječivý zvuk, ale jel jsem úplně novým Manem Lion's Regio L a bylo to pro mě zklamání. Motor není dostatečně utlumen a plasty v interiéru na naší slavné D1 drncají a celkově je v interiéru málo místa, obézní člověk by mohl mít problém vůbec nastoupit předními dveřmi do autobusu. A to určitě tento autobus nepatří k nejlevnějším…[odkaz]