Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jízdní dojmy s Lotus Emira
Jízdní dojmy s Lotus Emira
Jízdní dojmy s Lotus Emira
Jízdní dojmy s Lotus Emira
113 Fotogalerie

Jízdní dojmy s Lotus Emira: Řídili jsme poslední spalovací Lotus!

Michal Dokoupil

Vypadá jako auto za desítky milionů, ukrývá ale šestiválec od Toyoty. Poslední lotus se spalovacím motorem ctí tradice značky, ale zároveň chce být přístupnější širšímu publiku.

Lotus razil od svých počátků v roce 1948 filozofii zakladatele Colina Chapmana „zjednodušit a přidat lehkost“, díky čemuž vznikly jedny z nejzábavnějších sporťáků, které si přitom vystačily s relativně malými motory. Tato éra však končí a každý nový lotus již bude pouze elektrický. Jako rozloučení se spalovacím motorem si v Británii připravil model Emira. Konkluze dlouhé éry však nenavazuje na spartánské klasiky typu Elise nebo Exige, stejně jako předchozí evora se snaží zamířit na širší publikum. A stejně jako ona si na to bere šestiválec od Toyoty, doplněný o přeplňování mechanicky poháněným kompresorem.

S emirou se poprvé setkáváme v její domovině, malé vesnici Hethel v hrabství Norfolk na východ od Londýna. V místní bývalé základně Královského letectva Lotus sídlí už od roku 1966 a pro emiru si postavil novou továrnu. Stále spoléhá primárně na ruční práci, ale protože zde má vznikat až 10.000 kusů novinky ročně, vypomáhá si už pár roboty a autonomními přepravníky. Během naší návštěvy vidíme, jak se z bedny vytažené šestiválce montují na rám a spojují s kabinou a postupně se z hromady komponent stává kompletní auto. Čeká tu na nás ale také budoucnost lotusu, v Číně vyráběné obrovské elektrické SUV Eletre, auto na hony vzdálené tomu, ve kterém se chystáme projet.

Zabíjí pohledem

Emira z pera britského designéra Russella Carra vzhledově navazuje na elektrický hypersport Evija. Ačkoliv tedy jde o auto s cenovkou „jen“ od asi 1.800.000 Kč, na pohled vypadá jako mnohem dražší supersport. Proporce vozu s motorem uprostřed, svalnatá záď se širokými blatníky a otvory pro přívod vzduchu. Lotus se navíc drží sympatického pravidla, každý otvor na karoserii musí mít svůj praktický důvod – falešné průduchy jen naoko jsou mu zapovězeny. I naskrz děravá kapota tedy pomáhá proudění vzduchu a chlazení.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!