Jižní Korea zřejmě poprvé za 24 let doveze více aut z Evropy, než vyveze
Může za to hlavně zájem o značky luxusních německých automobilek, kterým se daří prorazit kdysi "nedobytnou pevnost" Hyundai Motor a jejích lokálních konkurentů.
Obrat přichází po dohodě o volném obchodu z roku 2011, která zrušila cla na automobily z Evropy. Na jihokorejském trhu se také změnily priority spotřebitelů, kteří byli kdysi velkými patrioty a zahraniční auta se tam někdy stávala i terčem vandalů.
Auta z dovozu měla ještě před deseti lety na celkovém prodeji vozů v Jižní Koreji podíl jenom tři procenta. Nyní je to již rekordních 14 procent. Německá auta mají letos na celkovém prodeji zahraničních aut podíl 71 procent, vévodí jim hlavně značky BMW a Mercedes-Benz.
Hodnota dovozu z Evropy podle údajů tamního celního úřadu stoupla za devět měsíců letošního roku o 60 procent na 4,6 miliardy USD, což je v přepočtu bezmála 102 miliard korun. Vývoz činil 4,4 miliardy USD.
Jižní Korea minulý týden podepsala dohodu o volném obchodu s Čínou, ta se však nevztahuje na auta. To je velká úleva pro místní automobilky, protože odvrací potenciální příliv německých značek aut vyrobených v Číně, a pomáhá tak prozatím Jižní Koreji zůstat jedním z mála světových trhů, kde mají domácí automobilky dominantní podíl. Největší korejská značka Hyundai a její dceřiná společnost Kia zabírají na domácím trhu podíl téměř 70 procent.
Jižní Korea je jedenáctým největším automobilovým trhem světa. Za prvních deset měsíců tohoto roku tam prodej zahraničních automobilek stoupl o 33 procent. Prodej vozů značky Hyundai se zvýšil o tři procenta.