General Motors pomalu opouští Koreu, místní náklady jsou vysoké
Koncern General Motors bude postupně snižovat svoji přítomnost v Jižní Koreji. Důvodem jsou rychle rostoucí mzdy zdejších zaměstnanců a militantní odborové hnutí. GM tímto krokem chce snížit závislost na zemi, kde je vyráběna pětina jeho produkce.
Výroba v Koreji přestává být pro GM výhodná, zvlášť když se 80 % zde vyrobených aut vyveze ze země. Platy zdejších zaměstnanců v posledním desetiletí vzrostly, což bylo umocněno i relativně silnou měnou. Management korejské divize GM tvrdí, že 1.133 dolarů z ceny auta vyrobeného v Koreji tvoří náklady na mzdy. U aut vyrobených v ostatních částech světa je to přitom v průměru 677 dolarů.
Problémem jsou také odbory. Loňské stávky byly nejhoršími za posledních deset let, jejich výsledkem bylo, že koncern nevyrobil 48.000 automobilů. Členové odborů pak dokonce zaútočili na zdejšího finančního ředitele, když požadovali větší dotace na stravu.
Sami představitelé odborů tvrdí, že zprávy o možném přesunu výroby z Koreje jsou pouze nátlak koncernu, kterým chce odbory přinutit ke spolupráci. Odboráři pak nadále říkají, že Jižní Korea je nadále kvalitní základnou pro výrobu kvalitních aut s konkurenceschopnou cenou.
O přesunech výroby se přitom již veřejně mluví. GM nedávno oficiálně oznámilo, že Opel Mokka bude od příštího roku montován i ve španělské Zaragoze. Díly na montáž budou sice zpočátku dováženy z Koreje, podíl komponentů od evropských dodavatelů se má ale postupně zvyšovat.
Do Španělska by se v budoucnu mohla přesunout i výroba Chevroletu Cruze, který je nejprodávanějším modelem značky v Evropě. Koncern již potvrdil, že příští generace Cruze se nebude vyrábět v Koreji, navíc vedení vývoje tohoto auta bylo přesunuto z Koreje do USA. V Jižní Koreji má nadále alespoň vznikat stávající generace Cruze, která se má stát levným autem pro rozvojové trhy.
Jižní Korea se stala důležitým výrobním centrem GM v roce 2002, kdy americký koncern koupil zdejší automobilku Daewoo. GM se hodily znalosti Daewoo na výrobu menších aut, které americká firma v té době postrádala. I díky tomuto know-how se pak GM rychle vzpamatovalo z bankrotu, který vyhlásilo v roce 2009.