Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

JWRC: Martin Prokop vybojoval ve Finsku titul mistra světa!

Michal Otruba
Diskuze (9)
Jezdec jihlavského Jipocar Racing Týmu si svým vítězstvím na Finské Rally v předstihu zajistil titul juniorského mistra světa. Jde tak ve stopách hvězd jako jsou Sebastien Loeb nebo Dani Sordo…

Čeští fanoušci rallysportu mají být opět na koho hrdí – Martin Prokop spolu s navigátorem Janem Tománkem zvítězili v letošním ročníku Finské Rally. Ale to hlavní není tentokrát vítězství v této náročné soutěži, to hlavní je fakt, že se tato posádka jezdící na Citroënu C2 S1600 stala díky tomuto triumfu mistry světa v kategorii JWRC.

Před startem soutěže měl Prokop na svém kontu 36 bodů, stejné číslo figurovalo i u největšího soupeře v boji o titul, Poláka Kosciuszka – pro toho to však byl poslední letošní start, kdežto Prokop pojede ještě ve Španělsku. Český zástupce však nic nechtěl ponechat náhodě a rozhodně nehodlal nijak taktizovat.

„Nad stylem jízdy si nechci lámat hlavu. Nemá smysl neustále dokola řešit nějaké propočty či taktiku. Naopak chci jít do závodu v pohodě a finskou klasiku si chci náležitě užít. A když to půjde, tak do toho určitě budeme šlapat,“ prohlásil před startem soutěže Martin Prokop.

A šlo to, Martin do toho “šlapal“ opravdu hodně. Po první etapě (deseti odjetých rychlostních zkouškách) figuroval díky sedmi dílčím vítězstvím na prvním místě. Krok s ním držel pouze domácí Pinomäki, který zaostával o 12,4 sekundy.

„Nasadili jsme docela rychlé tempo a celkově jsme dnes odvedli solidní výkon. Máme drobný náskok na Pinomäkiho, což mě těší, ostatní jsou pozadu mnohem více. I proto nemusím nějak zásadně riskovat, hlídám si místa, o kterých s Jendou víme, že by mohly být problémové,“ komentoval první den jihlavský jezdec.

Sobotní etapu tvořilo devět měřených testů, čtyři z nich vyhrál Prokop, zbytek si na svůj účet připsal Pinomäki. I přesto však Prokop pilotující malý Citroën zvýšil svůj náskok na 28,7 sekundy. Největší soupeř v boji o titul Kosciuszko byl v té chvíli třetí se ztrátou téměř tři a půl minuty.

„S výkonem musím být spokojen, plníme co jsme si předsevzali. I přes délku ostrých kilometrů nebyl problém s fyzičkou, i když sedět od šesti od rána do osmi večer v závodním autě nebylo nic příjemného. Svým způsobem musím děkovat Pinomäkimu, jenž nám nedá ani sekundu zadarmo a pomáhá nám udržet maximální koncentraci. Dnešní den jsme zvládli bez větší chybičky, i když jsem trochu přehnal čtyři skoky. Trochu mě zaskočily, ale naštěstí jsme nic neudělali autu,“ řekl ke druhému dni Martin Prokop.

V neděli na soutěžící posádky čekaly čtyři erzety, které dohromady měřily necelých 50 ostrých kilometrů. Martin jako ostřílený soutěžák neponechal nic náhodě a své vítězné tažení dotáhnul do vítězného konce a v letošním Finsku tak mohl slavit své třetí vítězství mezi juniory.

„Závod probíhal přesně, jak jsem doufali. Byl jsem rozhodnutý jet rychle, nechtěl jsem spoléhat na Katalánsko. Už úvodní kilometry nám naznačily, že můžeme vyhrát. Neudělali jsme žádnou chyby, nebyl žádný problém s autem, s Jendou Tománkem jsme odvedli precizní výkon. Proto jsem naprosto spokojený,“ řekl v cíli šťastný Martin Prokop.

Za třetí vítězství v letošním šampionátu JWRC (po Kypru a Sardinii) si tak Martin připsal deset bodů, celkem jich tak prozatím nasbíral 46. Před poslední soutěží – Katalánskou Rally – již nemůže být předstižen a ve Finsku si tím pádem zajistil titul juniorského mistra světa!

„Celý víkend jsem myslel na juniorský šampionát. Věřil jsem, že to můžeme tady dokázat, rozhodnout a to se také naplnilo. Vše mi začalo docházet v průběhu poslední vložky a hlavně v jejím cíli. Dokonale jsme zde s Jendou Tománkem a celým týmem zúročili své zkušenosti z předchozích startů a našim soupeřům jsme zde nedali žádnou šanci,“ popisuje jeden z největších úspěchu českého rallysportu Martin Prokop.

Již loni byl Martin k juniorskému titulu velmi blízko, nakonec skončil celkově třetí. Letos dokázal bezezbytku zúročit čtyřleté zkušenosti nasbírané v JWRC a nejen svým soupeřům ukázal, je jezdec světové extratřídy. A to prosím v malém soukromém týmu, který ani zdaleka nelze srovnávat s továrními týmy!

„Na zisku juniorského titulu jsme tvrdě pracovali, poslední roky jsme měli blízko k dosažení této mety. Teď se to konečně podařilo, navíc ve Finsku, na soutěži, kterou považuji za jednu z nejtěžších na světě. Vše je jako z říše snů.“

Martinovi nezapomněl pogratulovat ani samotný šéf továrního týmu Citroën Racing Olivier Quesnel, který koučuje dvojici pilotů Loeb – Sordo. Uvidíme někdy Martina i v této excelentní společnosti?

Michal Otruba
Diskuze (9)
7. 8. 2009 01:38
Re: Gratulace
Vratim se jen k tem motorkam...Smrz je jeste celkem OK...ale ti/ten dalsi ... ;-\
6. 8. 2009 05:59
Re: Palce nahoru...
Dočkáte se na letošní Barumce, kde Prokop pojede s P207S2000 za BF Goodrich Team a s čím jezdí Kopecký asi víte. Takže to bude hezké srovnání, i když v tom Martin bude sedět poprvé.
6. 8. 2009 01:26
Re: Palce nahoru...
Rád bych ho viděl v IRC s Kopeckým. Jak vysoko by asi byl...docela mě to zajímá. :-)
6. 8. 2009 01:22
Re: Gratulace
Ale no tak, proč hned blbci. :-) To není pěkné... ale na druhou stranu, třeba jen na okruzích v SBK Smrž docela válí..s polotovární Ducati předvádí solidní výsledky a má dobře nakročeno do budoucna. :-)

Za Prokopa jsem moc rád, ale je mi líto poslední sezony. Pokud se nemýlím, tak letos už skončil program CItroenu, kdy za odměnu dostal vítěz místo v C4ce. A navíc, když se chystají změny ohledně WRC....

Ono je to s reprezentací ošemetné...jedním z nejlepších českých okruhářů je dle mě Enge, dokázal toho relativně dost, i když měl na víc a stejně je každá druhá diskuze plná řečí o trávě, kouření, plná posměšků, což je smutné.
Avatar - Hammunasakra
5. 8. 2009 23:15
Re: Palce nahoru...
Tak je na čase "přestoupit" do Citroën C4 ;-)
PS: Seb(astian) by stejně POTŘEBOVAL nového lepšího/schopnějšího "parťáka" :yes: :-)