Tatra 87
Tatra 87
Tatra 87
Tatra 87
73 Fotogalerie

K mání je nejrychlejší československý automobil své doby. A je v moc hezké stavu. Jen ta cena...

Tatra 87 patří mezi největší legendy československého autoprůmyslu, na tom se určitě shodneme. A také patři mezi jeho nejcennější produkty.

Tatra 87, vyráběná v letech 1936 (i když skutečná sériová produkce se rozběhla naplno o dva roky později) až 1950, byla nástupcem prvního produkčního proudnicového vozu z Kopřivnice, typu 77. Reprezentovala předválečný a vlastně i krátce poválečný vrchol nabídky aerodynamických modelů. Pokračovala v koncepci „vše vzadu“, ale vyráběla se už ve větších sériích, vznikalo i několik stovek exemplářů ročně. 

Ve své době šlo o nejrychlejší československý sériový automobil, dosahoval 150-160 km/h. Továrna doporučovala cestovní tempo 135 km/h, kterého nebyl na nových říšských a italských dálnicích problém dosáhnout. Sama ho koneckonců vyzkoušela na autostrádě u Rimini v létě 1937.

Čtivý příběh Tatry 87, kde najdete spoustu detailů a podrobností, sepsal už kolega Aleš, určitě si ho také otevřete.

Pro nás je důležité období po druhé světové válce. V roce 1947 se totiž na Pražském autosalonu představila modernizovaná verze Tatry 87, kterou na pohled poznáte hlavně podle do karoserie vnořených předních světlometů.

Vzhledem k pozdějším únorovým událostem a změně politického režimu v Československu se už vůz dodával výhradně státním a stranickým orgánům, případně velkým státním podnikům a ambasádám, proto se mu říkalo „Diplomat“.

A právě jeden modernizovaný kus se nedávno objevil v české inzerci. Podle prodejce je exemplář z roku 1947 po důkladné renovaci, která se obešla bez použití replik. Přítomnost speciálního zavírání zadních dveří pro zatýkané osoby naznačuje, kde tahle tatrovka sloužila.

O pohon se samozřejmě stará vzduchem chlazený vidlicový osmiválec třílitrového objemu, který je umístěn za zadní nápravou.

A cena? Ta opravdu není nízká, byť odpovídá posledním trendům. Tatry 87 prostě nejsou laciné vozy. Prodejce žádá šest milionů korun.

Výroba Tatry 87 skončila v roce 1950, celkem se oficiálně zrodilo 3.023 kusů typu 87, 1.371 do konce války, větší část, zbylých 1.652 ale až po ní. Optimističtější prameny uvádějí dokonce celkem 3.056 vozů.