Kalifornie chce přísné emisní normy v celých Spojených státech
Oficiální státní představitelé amerického státu Kalifornia přišli tento týden s požadavkem, aby byly přísné emisní normy tohoto amerického státu aplikovány po celých Spojených státech. Pro výrobce automobilů by to znamenalo zejména to, že by za deset let musely prodávané automobily dosahovat v průměru spotřeby 5,88 litrů na 100 km. Kalifornie přijala toto opatření na snižování emisí v roce 2004, přičemž samotné snižování emisí CO2 začne od září roku 2008. Tento plán přijalo už dalších 11 amerických států. Aby opatření začalo platit po celých Spojených státech, stačí, když ho nezamítne Úřad pro ochranu životního prostředí.
Výrobci automobilů se proti tomuto opatření brání, neboť je přijde na miliardy dolarů a podle nich stejně příliš životní prostředí nezlepší, protože v ostatních zemích bude znečišťování pokračovat. Aliance automobilových výrobců považuje toto opatření dokonce za zcela kontraproduktivní. Automobiloví výrobci již na federální úrovni tato opatření soudně napadli. V jednom takovém soudním sporu například zástupce General Motors prohlásil, že ve státech, která regulační opatření státu Kalifornie přijmou, bude muset automobilka do roku 2016 s prodejem automobilů skončit.
Americký stát Kalifornia je známý svým bojem proti automobilovému průmyslu. V loňském roce se například pustil do soudní pře s šesti největšími automobilovými výrobci, když je obvinil z toho, že jsou jejich automobily veřejnosti na obtíž a škodí životnímu prostředí. Stát Kalifornia má ze všech amerických států nejhorší kvalitu vzduchu a kvůli klimatickým změnám (které podle Kalifornie s emisemi souvisí) se bojí o příjmy z turistiky a o vinařský průmysl.
V americkém Senátu se mezitím připravuje jiné opatření, které by uzákonilo průměrnou spotřebu paliv platnou pro všechny výrobce. Návrh počítá se zhruba 40% úsporou spotřeby paliv během následujícího desetiletí. Americký senátor Levin pracuje na jiném, alternativním návrhu zákona, neboť současný návrh by podle něj vedl k nevyhnutelnému bankrotu automobilky Chrysler, v jejímž automobilovém portfoliu mají velký podíl lehké nákladní vozy. Levinův návrh počítá s tím, že budou do roku 2020 automobiloví výrobci z požadavků na úsporu spotřeby paliv osvobozeni, pokud budou jejich automobily schopné spalovat alternativní paliva jako je E85.