Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Katalánská rallye před startem: Stane se Ogier mistrem světa?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 14. 10. 2021 • 09:04
72
1
Zobrazit náhledy (72)
Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021 Rallye 2021

Obhájce titulu mistra světa Francouz Sebastien Ogier (Toyota Yaris WRC) odstartuje do Katalánské rallye s vědomím, že může vybojovat osmý titul. Pokud získá v jedenáctém podniku o šest bodů více než týmový kolega Velšan Elfyn Evans, bude se radovat.  

Po dvou šotolinových soutěžích se mistrovství světa v rallye ve zbývajících dvou kolech sezony 2021 vrací na asfaltové rychlostní zkoušky. RallyRACC Rally de España nabídne 17 rychlostních zkoušek o celkové délce 280,37 kilometrů, které se pojedou převážně na klikatých a hladkých asfaltových cestách blízko Středozemního moře.

Páteční etapa se odehraje na šesti rychlostních zkouškách o délce 112 kilometrů. Nejdelším dnem soutěže bude sobota se sedmi rychlostními zkouškami o délce 117, kilometrů. Neděle přinese konečné rozhodnutí na čtyřech rychlostních zkouškách. Soutěž uzavře tradiční Power Stage, na které získá pět nejrychlejších od pěti do jednoho bonusového bodu. Vítěz vystoupí na stupně vítězů v městě Salou kolem 13.34 místního času. Do soutěže se přihlásilo 88 posádek.

Ogier již bez Ingrasii  

Končící sezona se nese ve znamení potvrzených angažmá i nečekaných přestupů. Sedminásobný mistr světa Sébastien Ogier bude i v příští sezoně jezdit za tým Toyota, ale bude mít pouze omezený program. Sedmatřicetiletý Francouz se podělí o třetí vůz japonské automobilky s Finem Esapekkou Lappim. Kompletní program šampionátu absolvují ve dvou hlavních toyotách Brit Elfyn Evans a Fin Kalle Rovanperä.  

Ogier o konci v šampionátu WRC mluvil delší dobu. Původně se chtěl rozloučit už po minulé sezoně, rozhodnutí o rok odložil kvůli tomu, že rok 2020 výrazně poznamenala koronavirová pandemie. Nyní je ale jasné, že příští rok už o titul bojovat nebude. „Jsem rád, že budu moci strávit více času s rodinou, na druhou stranu mě těší, že zůstanu v Toyotě a budu se moci zúčastnit vybraných rallye. Kalendář ještě není stanovený, ale udělám maximum, abych pomohl týmu vyhrát Pohár konstruktérů a vyvíjet auto," uvedl Ogier.

Ogier získal čtyři tituly s Volkswagenem, dva s Fordem a další loni po příchodu do Toyoty. Letos má blízko k osmému triumfu. Příští rok se však bude muset obejít bez Juliena Ingrasii, který ukončí po letošní sezóně svou bohatou spolujezdeckou kariéru. Společně s Ogierem absolvovali všech 166 podniků mistrovství světa.

Již bylo také oznámeno, kdo bude Ingrassiovým nástupcem v soutěžním kokpitu Toyoty. Stane se jím Benjamin Veillas, který v posledních letech navigoval hlavně Erica Camilliho. Spolupráce s Ogierem však nebude novinkou, častokrát vedle něj usedal během testů a působil také jako ledový špion.

video

Breen mění Hyundai za Ford

Irský pilot Craig Breen bude od příští sezony mistrovství světa na dva roky jezdcem Fordu. Aktuálně šestý muž průběžného pořadí šampionátu se ke konkurenci přesune po třech letech strávených v Hyundaii, v jehož barvách dosud závodil jen ve vybraných soutěžích. V letošním ročníku proměnil poslední tři starty vždy v umístění na stupních vítězů. „Na tom, abych získal plnohodnotné místo v mistrovství světa, jsem pracoval od malička a tohle byla příležitost, kterou jsem nemohl odmítnout,“ uvedl Breen v prohlášení. „Za Ford jezdili neskuteční jezdci jako Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Colin McRae a Carlos Sainz. Je to pro mě čest,“ dodal.

Breen už v minulosti s fordem jezdil, byť ne v továrním týmu, byl i pilotem Peugeotu a Citroënu. Na kontě má celkem 68 startů v MS, na vítězství čeká, ale byl už čtyřikrát druhý a dvakrát třetí, naposledy o uplynulém víkendu ve Finsku. V pořadí mistrovství světa je zatím na šestém místě, přestože zasáhl jen do pěti z dosavadních deseti soutěží.

O uvolněné místo se v tovární stáji Hyundai budou dělit v sezoně 2021 Španěl Dani Sordo a norský pilot se švédskou licencí Oliver Solberg. První dva jezdci týmu Hyundai byli známi již dlouho dopředu - pokračovat budou mistr světa z roku 2019 Estonec Ott Tänak a Belgičan Thierry Neuville. Zachován zůstane formát z letošní sezony, kdy první dva jezdci pojedou kompletní seriál mistrovství světa a o sedadlo ve třetím voze se budou dělit dva piloti. Zatím není jasné, kdo se představí na které soutěži. „Dani se ale nepředstaví jen na rallye, kde bude řídit, ale bude přítomen také na soutěžích, které pojede Oliver, aby nám pomohl v dalším vývoji nového vozu,“ prozradil šéf týmu Andrea Adamo.

Pojedou Stříteský a Cais

Vedoucí jezdec celkové klasifikace kategorie WRC2 Nor Andreas Mikkelsen z týmu Toksport WRT podporovaného Škoda Motorsport podle plánu katalánskou soutěž vynechá. Naopak jeho bolivijský týmový kolega Marco Bulacia (Škoda Fabia Rally2 evo) se pokusí získat více zkušeností na asfaltových tratích a nasbírat další body do kategorie WRC2.

Pro Andrease Mikkelsena může být sezóna 2021 z hlediska titulů jeho nejúspěšnější. V mistrovství Evropy v rallye (ERC) se norský jezdec týmu Toksport WRT podporovaného Škoda Motorsport těší v celkovém hodnocení dominantnímu vedení. Aktuálně Mikkelsen vede také kategorii WRC2 FIA mistrovství světa v rallye (WRC). Vzhledem k tomu, že si do konečného hodnocení může připsat pouze šest výsledků z maximálně sedmi soutěží, rozhodl se Nor vynechat předposlední z dvanácti podniků letošního kalendáře.

V kategorii WRC2 tak bude tým Toksport WRT zastoupený Mikkelsenovým mladým týmovým kolegou Marco Bulaciou. Po sérii dobrých výsledků je bolivijský jezdec v současné době na třetím místě v celkovém hodnocení této kategorie. „Po šotolinových soutěžích se těším na španělskou asfaltovou rallye. Testovací jízdy na asfaltu a Rally Bohemia, která je součástí mistrovství České republiky, mi dodaly hodně důvěry v můj vůz Škoda Fabia Rally2 evo. Určitě budu usilovat o další dobrý výsledek,“ říká Bulacia, kterého jako obvykle doplňuje spolujezdec Marcelo Der Ohannesian z Argentiny.

Poláci Kajetan Kajetanowicz se spolujezdcem Maciejem Szczepaniakem, jedoucí s privátně nasazeným vozem Škoda Fabia Rally2 evo, usilují v kategorii WRC3 o vítězství. Na českého talentovaného jezdce Dominika Stříteského se spolujezdcem Jiřím Hovorkou (Škoda Fabia Rally2 evo), přihlášeného taktéž do kategorie WRC3, čeká v rámci týmu Toksport WRT vůbec první účast na rallye řadící se do FIA mistrovství světa.

video

Na červencové Rally Bohemia podal vynikající výkon také 21letý český talent Dominik Stříteský. Společně se spolujezdcem Jiřím Hovorkou vybojoval za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo druhé místo absolutně. To byl výsledek, který mu zajistil podporu týmu Škoda Motorsport při jeho španělském debutu v mistrovství světa. „Jsem rád, že mohu díky Škoda Motorsport poprvé startovat na nejvyšší úrovni. Pro mě je to především o tom, abych se naučil, jak rallye ve WRC funguje,“ říká Stříteský. Jeho měřítkem v kategorii WRC3 bude pravděpodobně nadmíru zkušený Polák Kajetanowicz.

Dalšími soukromými posádkami Škoda, které je třeba sledovat, jsou mistři Evropy v rallye z roku 2019 Britové Chris Ingram a Ross Whittock, místní hrdinové Pepe López a Borja Odriozola ze španělského Rallye Team Spain a novopečení mistři Finska Emil Lindholm a Reeta Hämäläinen, kteří svoji rychlost dokázali také vítězstvím v kategorii WRC3 právě na nedávné Finské rallye. Když podnikneme exkurzi do jiného než škodováckého rybníka, nesmíme zapomenout ani na další českou posádku, která se ve Španělsku objeví. Dvojice Erik Cais a Jindřiška Žáková pojedou s vozem Ford Fiesta Rally2.

Věděli jste, že…

  • První Španělská rallye se pod jménem Rally RACC Rally de España jela v roce 1957, součástí mistrovství Evropy se stala v roce 1975 a v roce 1991 se poprvé jela jako součást FIA Mistrovství světa?
  • Španělská rallye byla do roku 2019 jediným podnikem FIA mistrovství světa, který se jel na kombinaci šotolinového a asfaltového povrchu? Letošní ročník se celý jede na asfaltu.
  • Zahajovací ceremoniál Španělské rallye se bude konat na nábřeží města Salou, které se nachází jižně od katalánského hlavního města Barcelony?
  • Servisní zóna je umístěna v parku PortAventura World Theme Park, jehož součástí je pozoruhodná horská dráha Dragon Khan s osmi loopingy a nejvyšší rychlostí 110 km/h?

Program Katalánské rallye

Pátek 15. října – 8.43 RZ1 (20,00 km), 10.21 RZ2 (21,80 km), 11.42 RZ3 (14,21 km), 15.00 RZ4 (20,00 km), 16.38 RZ5 (21,80 km), 17.59 RZ6 (14,21 km).

Sobota 16. října – 8.44 RZ7 (14,08 km), 9.37 RZ8 (19,17 km), 10.38 RZ9 (24,40 km), 14.14 RZ10 (14,08 km), 15.07 RZ11 (19,17 km), 16.08 RZ12 (24,40 km), 18.00 RZ13 (2,15 km).

Neděle 17. října – 7.00 RZ14 (9,10 km), 8.08 RZ15 (16,35 km), 10.29 RZ16 (9,10 km), 12.18 RZ17 (16,35 km).

Průběžné pořadí MS (po 10 z 12 rallye)

1. Ogier (Fr./Toyota Yaris WRC) 190 bodů; 2. Evans (Brit./Toyota Yaris WRC) 166; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 130; 4. Rovanperä (Fin./Toyota Yaris WRC) 129; 5. Tänak (Est./Hyundai i20 Coupe WRC) 128; 6. Breen (Irl./Hyundai i20 Coupe WRC) 76; 7. Katsuta (Jap./Toyota Yaris WRC) 68; 8. Greensmith (Brit/Ford Fiesta WRC) 52; 9. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 43; 10. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta WRC a Rally2) 42; 11. Lappi (Fin./Volkswagen Polo GTI R5 a Toyota Yaris WRC) 22; 12. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC a Rally2, Volkswagen Polo GTI R5) 21; 13. Ostberg (Nor./Citroën C3 Rally2) 15; 14. Rossel (Fr./Citroën C3 Rally2) 12; 15. Huttunen (Fin./Hyundai i20 R5) 10; 15. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) 10; 17. Solberg (Švéd./Hyundai i20 Coupé WRC) 6; 18. Rai (Keňa/Volkswagen Polo GTI R5) 6; 19. Loubet (Fr./Hyundai i20 Coupé WRC) 6; 20. Cracco (Bel./Škoda Fabia Rally2 evo) 4; 21. López (Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) 4; 22. Patel (Keňa/Ford Fiesta R5) 4; 23. Lukjaňuk (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) 4; 24. Kreim (Něm./Volkswagen Polo GTI R5) 2; 25. Solans (Šp./Citroën C3 Rally2) 2; 26. Tundo (Keňa/Volkswagen Polo GTI R5) 2; 27. Bulacia Wilkinson (Bol./Škoda Fabia Rally2 evo) 2; 28. Verschueren (Bel./Volkswagen Polo GTI 5) 1; 29. Camilli (Fr./Citroën C3 Rally2) 1; 30. Grjazin (Rus./Volkswagen Polo GTI R5, Ford Fiesta Rally2) 1.

Značky: 1. Toyota 439 bodů; 2. Hyundai 378; 3. Ford 171; 4. Hyundai 2C Competition 44.

Vedení v soutěži: Rovanperä 37, Tänak 37, Neuville 36, Ogier 34, Evans 23; Sordo 5, Breen 5, Katsuta 3.

Vyhrané RZ: Tänak 49, Ogier 36, Neuville 30, Evans 30, Rovanperä 22, Sordo 8, Breen 8, Katsuta 4, Fourmaux 1.

Související články

Témata
Avatar - KANKUNEN
15. 10. 2021 07:33
Mě nejvíce zajímá Cais
Jediný čech, který byl za posledních 10 let na Barumce rychlejší než Kopejda. Musí být ještě o kus lepší, aby mohl do WRC.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud