Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde se měří na českých dálnicích? Radary jsou na D4 i Pražském okruhu

Radar
Rychlostní radary
Rychlostní radary
Rychlostní radary
14 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (10)

Na českých dálnicích měří rychlost hlavně policejní vozy. Je jen pár míst, kde jsou pevné radary. Hned po Silvestru jich přibude. Ne každé měření však slouží k trestání příliš rychlých řidičů.

Novinka v měření rychlosti na českých dálnicích je v podstatě jediná, ale o to podstatnější. Úsekové měření se spustí na nové části dálnice D4, a to prakticky v celé nové délce. Od původního plánu měřit opravdu všude se ale ustoupilo. Pokuty budou chodit vždy jen v jednom úseku v každém směru, ovšem ten úsek se bude každý den měnit. Pro řidiče to ale loterie nebude. Na měření mají upozorňovat cedule před právě aktivním úsekem.

Na dálnici D4 je informace umístěná na informačních tabulích. V tunelových úsecích probíhá měření bez nutnosti umisťovat značky,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl. Ta dodává, že zákon nijak nenařizuje, aby bylo místo měření označeno. Jde tak proto o vstřícnost vůči řidičům, nikoliv povinnost. Na D4 proto bude jen potřeba hlídat, který to právě je. Ve zbylých úsecích tak budou měřit jen policejní vozy.

Kde se v roce 2025 měří rychlost na českých dálnicích
DálniceÚsek
D07,3 - 8,8tunel Cholupice
D011,9 - 13,4tunel Lochkov
D00,49 - 1,85Jesenice
D077,1 - 78,2Modletice
D1346,8 - 347,6tunel Klimkovice
D577,5 - 77,8tunel Valík
D884,6 - 86,4tunel Panenská
D858,3 - 59,4tunel Radejčín
D4část mezi Příbramí a Pískemkaždý den jiné úseky

To na zbytku dálniční sítě je situace snadná. Pozor na rychlost si řidiči musí dávat v těch nejdelších tunelech. V Lochkovském a Cholupickém na D0, v Klimkovickém na D1, ve Valíku na D5, dále pak na D8 v tunelech Panenská a Radejčín. Na otevřené dálnici jsou kromě D4 už jen dva úseky, kde se měří. Oba jsou u Prahy na D0, jeden je u Jesenice a druhý u Modletic. I zde řidiče varují cedule, které na měření upozorňují.

Mimo tyto úseky se může měřit v případě omezení při pracích na silnici, jak tomu bylo například při rekonstrukci dálnice D1, a z policejních aut. Technicky se rychlost také měří kvůli analýzám dopravy. V takovém případě vyšší rychlost nevadí, snad právě naopak. Pokud auta začnou úsekem projíždět výrazně pomaleji, řeší se, co se děje a případně se zavádí opatření.

Video placeholder
Vodorovné dopravní značení na českých dálnicích - bezpečný odstup • Zdroj: BESIP

Takové měření je například i na několika místech v Praze - vypadá jako radary, zjišťuje rychlost jednotlivých aut, ale pokuty nechodí. Vše slouží správci komunikací, aby věděl, jak rychle se dopravní proud pohybuje. Platí také, že o konkrétních úsecích, kde se bude na dálnicích měřit a případně pokutovat, rozhoduje policie. 

Také platí, že české dálnice jsou pokryté kamerami. V minulosti už záznamy z nich posloužily například v soudních procesech, ve kterých se řešily vážně dopravní nehody. Neobsluhuje je policie, nýbrž ŘSD, proto hlavním cílem je obstarání provozu, nikoliv trestání hříšníků.

Veřejně dostupné screenshoty z kamer (mění se po deseti minutách) ukazují, že se kamery běžně zaměřují a přibližují na konkrétní události na silnici. Pokud dojde k nehodě, někdo zastaví v odstavném pruhu, nebo někdo svou jízdou zkrátka upoutává pozornost, kamery se na to zaměří. Dohled pak může v případě potřeby policii kontaktovat. Někdy je vidět i to, že kamery z dálnice sledují situaci na silnicích mimo ni, například pokud dojde k nehodě na souběžné komunikaci.

Vstoupit do diskuze (10)