Kdo nabízí nejbezpečnější automobily? Americkým testům dominují japonské značky
Pokud si vybíráte automobil především s ohledem na jeho bezpečnost, pak byste se měli zaměřit svou pozornost na vozy značky Mazda.
Americká organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), která se stejně jako Euro NCAP zaměřuje na testování bezpečnosti nových vozů, odhalila šampiona loňského roku, kterým se stala automobilka Mazda.
Právě vozy této relativně malé japonské automobilky, všechny samozřejmě pro modelový rok 2020, si z hodnocení bezpečnosti odvezly nejvyšší počet vrcholných hodnocení Top Safety Pick+. Konkrétně se jednalo o modely Mazda 3 sedan, Mazda 3 hatchback, CX-3, CX-5 a Mazda 6.
Díky pěti modelům s vrcholným hodnocením tak Mazda jen těsně předběhla Subaru, další relativně menší japonskou automobilku, která získala hodnocení Top Safety Pick+ za modely Crosstrek Hybrid, Legacy, Outback a Forester.
Po dvou zástupcích pak mají ve výběru Top Safety Pick+ i značky Lexus (modely ES a NX), Genesis (modely G70 a G80) nebo Mercedes Benz (modely GLE a sedan třídy C). Za pozornost však stojí i úspěch elektromobilů Tesla Model 3 nebo Hyundai Nexo, přičemž Nexo využívá pohon na vodíkový palivový článek.
Vozy s hodnocením IIHS Top Safety Pick + | |
Malé vozy | |
Honda Insight | |
Mazda 3 hatchback | |
Mazda 3 sedan | |
Subaru Crosstrek Hybrid | |
Středně velké vozy | |
Mazda 6 | |
Nissan Maxima | |
Subaru Legacy | |
Subaru Outback (vyrobené po říjnu 2019) | |
Toyota Camry | |
Středně velké luxusní vozy | |
Lexus ES | |
Mercedes-Benz C sedan (s volitelným systémem prevence čelní srážky) | |
Tesla Model 3 | |
Velké luxusní vozy | |
Audi A6 | |
Genesis G70 (vyrobeno po prosince 2019) | |
Genesis G80 | |
Malá SUV | |
Mazda CX-3 | |
Mazda CX-5 (s volitelným systémem prevence čelní srážky) | |
Subaru Forester | |
Středně velká luxusní SUV | |
Acura RDX | |
Cadillac XT6 (vyrobeno do října 2019) | |
Hyundai Nexo | |
Lexus NX | |
Mercedes-Benz GLE (ve výrobě od července 2019; s volitelným systémem prevence čelní srážky) |
A jaké podmínky vlastně musí vozy splnit, aby si vysloužily ocenění Top Safety Pick+? Základem je hodnocení „Good“ (dobré) v několika crash-testech, které se skládají z hodnocení čelního nárazu s malým a středním přesahem, bočního nárazu, pevnosti střechy a ochrany hlavy a krku při nárazu.
Dalším důležitým kritériem je hodnocení asistenčních systémů, které by měly předejít čelní srážce. IIHS přitom testuje jak chování systému při riziku srážky s jiným automobilem, tak při riziku srážky s chodcem. Z těchto testů si pak vozy musí odvézt hodnocení „Advanced“ nebo „Superior“ (pokročilý nebo lepší).
Poslední kategorií jsou světlomety, které rozhodují o zařazení do kategorie Top Safety Pick nebo Top Safety Pick+. Pro úspěch v nižší kategorii stačí světlomety s hodnocením „Good“ nebo „Acceptable“ (dobré nebo přijatelné) pro alespoň jednu výbavu v nabídce modelu. Znaménko plus však automobilce zajistí přítomnost kvalitnějších světlometů ve všech výbavách.