Kenworth T680 HECT: Tahač s hybridním pohonným ústrojím pro dopravu v přístavech
Severoamerický výrobce nákladních vozidel Kenworth, který patří stejně jako Peterbilt pod křídla koncernu PACCAR, představil modelovou řadu T680 na jaře roku 2012 a ve své nabídce ji tehdy zařadil mezi řady T700 a T660.
Advanced Clean Transport (ACT) Expo v Long Beach na začátku května letošního roku využil Kenworth k představení projektu Hybrid Electric Cargo Transport (HECT), jehož součástí je tahač s krátkou denní kabinou, který vychází ze sériového vozidla řady T680, ale namísto konvenčního vznětového motoru využívá ke svému pohonu hybridní systém.
Kenworth HECT je vybaven motorem Cummins Westport ISL G Near Zero (NZ) v provedení CNG, pracujícím se stlačeným zemním plynem a spolupracujícím s elektromotorem, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie. Vozidlo má v čistě elektrickém režimu dojezd kolem 50 km a při využití spalovacího motoru se jeho dojezd prodlužuje na zhruba 400 km.
Právě s ohledem na uváděný dojezd zmiňuje Kenworth, že tento tahač je v současnosti ideální pro nasazení na krátkých regionálních trasách nebo v přístavech. Právě v nich má být ostatně v letošním roce nasazen v rámci testování v reálném provozu. Využívat jej má podobně jako začátkem roku představený a palivovými články vybavený Kenworth T680 ZECT společnost Total Transportation Services Inc. v přístavech Los Angeles a Long Beach.
Zkušenosti a data získaná z provozu tahače v přístavech při přepravě kontejnerů na krátké vzdálenosti mají být využita pro další vývoj hybridního pohonného systému a jeho srovnání s konvenčními vznětovými motory pro těžká nákladní vozidla.