Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Forte Koup: Nové k(o)upé pro americký trh

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
Před rokem mohli návštěvníci autosalonu v New Yorku vidět koncept Kia Koup, letos se na stejném místě představuje sériová verze.

Produkční automobil se od loňské studie tvarově příliš neliší, do označení pak přibylo jméno Forte. Nový vůz se tak stal součástí řady, která by patřila v Evropě do nižší střední třídy. Na některých trzích pak ponese název Cerato Koup.

Základní pohonnou jednotkou je zážehový dvoulitr s rozvodem DOHC a proměnným časováním ventilů, který dává 116 kW (158 k), točivý moment vrcholí hodnotou 195 Nm. Tento agregát doplňuje čtyřválec objemu 2,4 litru, také s CVVT, výkonem 129 kW (176 k) a točivým momentem 228 Nm. Otáčky zatím výrobce neudává. Spotřeba dle americké metodiky EPA je u dvoulitru udávána 9,4 l/100 km ve městě a 6,9 l/100 km. Větší 2,4litrový motor žádá s přímo řazenou převodovkou 10,6/7,4 l/100 km, se samočinnou pak 10,2/7,6 l/100 km.

Obě motorické verze budou tedy k dispozici jak s přímo řazenými, tak i se samočinnými převodovkami. Ke dvoulitru se bude dodávat standardně pětistupňový manuál, automat bude na přání a pouze čtyřstupňový. Silnější motor 2,4 litru bude možné zkombinovat se šestistupňovým manuálem, nebo s pětistupňovým automatem. Podvozková platforma je převzata ze sedanů Forte, které měly premiéru letos v Chicagu. Vpředu tedy najdeme vzpěry McPherson a příčný stabilizátor, vzadu je torzně poddajná příčka, vlečená ramena a vinuté pružiny.

První dvoudveřové kupé v takřka padesátileté historii značky bude mít dva stupně výbavy – základní EX a bohatší SX, které také závisí zvolené motorizaci. Chudší EX pak bude jezdit na šestnáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 205/55 R16, SX bude mít kola o palec větší a pneumatiky 215/45 R17. Standardní výbava dále obsahuje pochopitelně klimatizaci, elektricky ovládaná okna, bezklíčkový vstup, nebo tempomat s ovládáním na volantu. SX má sportovnější sedadla, kůží obšitý volant a hlavici řadicí páky, nebo například hliníkové pedály. U obou výbav mohou zákazníci zvolit i elektricky ovládanou prosklenou střechu a kožené čalounění. Samozřejmostí je audio systém s podporou MP3 a konektory pro externí zvukové přehrávače, jak USB zdířku, tak i vstup pro iPod, standardem je také Bluetooth handsfree. V základu nalezneme i šestici airbagů, ABS, elektronickou stabilizaci, či systém kontrolu tlaku v pneumatikách.

Koup je dlouhý 4481 mm, široký 1765 mm a 1400 mm vysoký. Na americkém trhu má zdatnou konkurenci – Hondu Civic Coupe, stejnou karosářskou variantu mají také Ford Focus a Chevrolet Cobalt a kupé nabízí i sesterská značka Toyoty Scion pod označením tC. Kia se chlubí tím, že interiér novinky je větší než u zmíněných soupeřů kromě Focusu. Korejská automobilka zatím nezveřejnila, na kterých trzích kromě amerického se nové kupé bude prodávat. Jisté je jen jedno – Evropa se jej nedočká.

Aleš Dragoun
Diskuze (26)
14. 4. 2009 14:27
Re: Pohoda lahoda
Ahoj, díky GTImu za palec a tobě z komentář. Imho: nemyslím, že by Kia chtěla Koup udělat nějak mimořádně horký nebo ostrý. Přecejen je to spíš študácké auto na chytání holek (v té Americe), tak aby ti puberťáci nemohli tolik bláznit :-) Pak jsou tu ještě další důvody, pro Evropu asi ještě důležitější: podvozek cee'du (i30.. a nejspíš i Forte?) ještě zatím nevypadá dost zralý, jako třeba u Astry, Focusu/Mazdy3 nebo Golfu, aby už byl připravený na vážně míněnou ostrou úpravu. Aspoň já osobně bych tomu dal ještě chvíli čas, lepší než se blamovat. A konečně bych řekl, že Kia z taktických vnitroskupinových důvodů možná nebude chtít být zas tolik iniciativní, protože si na závodění bude chtít vytrucovat zadokolku z Genesis - a ne se spokojit jako chudý příbuzný s obyčejnou předokolkou. Co myslíš?
Se cee'dem je to otazník, jestli No.3 označuje "eurolook" značky nebo je to jen úlet povolený Schreyerem pro Guillauma. Ale v každém případě je dnes imho jasné, že Kia nemůže zůstat u bachraté etapy (cee'd, Carens, vlastně i Picanto) a kombinovat ji do stejného portfolia s jasně dynamizovanými liniemi No.3 a nové generace Sportage. Zvláště ne v Evropě, kde se stylová nejednotnost modelů dvakrát netoleruje. Uvidíme během léta a podzima - jak dopadne produkční verze No.3, jak spadnou hadry s předprodukční verze Sportage a co napoví facelift cee'du na podzim. Každopádně má cee'd ještě asi 2 roky do generační obměny, takže žádný stres. A říkali, že právě při letošním faceliftu chtějí přijít hlavně s technickými vylepšeními - tak třeba budeš ty (a já) zase o něco spokojenější.
14. 4. 2009 06:56
Re: Ukradeny design
Inšpirácia nie je plagiát. Viď. nedávny čínsky úspech s kópiou X5. Hranice legálneho sa tým podstatne rozšírili a napriek silnej podobe má toto do plagiátu ďaleko. ;-)
14. 4. 2009 06:55
Re: Takovych aut je dvanact do tuctu.
Ja som písal o inom, kámoš... >:D
Nehádam sa s Tebou...
13. 4. 2009 22:22
Re: Pohoda lahoda
Ahoj Patriku, hezky napsáno.

Trochu mě mrzí absence přeplňovaného dvoulitru, který poháněl studii Koup. Ne snad že bych čekal přemotorovanou bestii s výkonem přes 200 kW ve výrobě, ale absence tohoto motoru v Koupu staví do jiného světla zprávy o tom, že by se měla v Evropě objevit ostrá verze Ceeda právě s tímto motorem.

Co se týče naroubování nového Ceeda na tuto podobu - nevím. Že by Schreyer zasáhl do designu Ceedu až takhle výrazně? Možná ano, ba pravděpodobně ano - koukni se na faceliftovaný Magentis. Ale v Evropě by podle mě bylo prospěšnější jít spíše cestou designové evoluce než revoluce. Ne že by současný Ceed byl přehlídkou originálních designových řešení, ale měnit jej od základu podle mě není ono. Koukni na Golfa - ten je víceméně pořád stejnej (stejně jinej - jejda to je mluva :-) ) a jak se prodává. Daleko více bych se u Ceeda soustředil na nápravu nedostatků uvnitř.
12. 4. 2009 20:26
Re: Pohoda lahoda
:-) :yes: