Kia Forte Koup: Nové k(o)upé pro americký trh
Produkční automobil se od loňské studie tvarově příliš neliší, do označení pak přibylo jméno Forte. Nový vůz se tak stal součástí řady, která by patřila v Evropě do nižší střední třídy. Na některých trzích pak ponese název Cerato Koup.
Základní pohonnou jednotkou je zážehový dvoulitr s rozvodem DOHC a proměnným časováním ventilů, který dává 116 kW (158 k), točivý moment vrcholí hodnotou 195 Nm. Tento agregát doplňuje čtyřválec objemu 2,4 litru, také s CVVT, výkonem 129 kW (176 k) a točivým momentem 228 Nm. Otáčky zatím výrobce neudává. Spotřeba dle americké metodiky EPA je u dvoulitru udávána 9,4 l/100 km ve městě a 6,9 l/100 km. Větší 2,4litrový motor žádá s přímo řazenou převodovkou 10,6/7,4 l/100 km, se samočinnou pak 10,2/7,6 l/100 km.
Obě motorické verze budou tedy k dispozici jak s přímo řazenými, tak i se samočinnými převodovkami. Ke dvoulitru se bude dodávat standardně pětistupňový manuál, automat bude na přání a pouze čtyřstupňový. Silnější motor 2,4 litru bude možné zkombinovat se šestistupňovým manuálem, nebo s pětistupňovým automatem. Podvozková platforma je převzata ze sedanů Forte, které měly premiéru letos v Chicagu. Vpředu tedy najdeme vzpěry McPherson a příčný stabilizátor, vzadu je torzně poddajná příčka, vlečená ramena a vinuté pružiny.
První dvoudveřové kupé v takřka padesátileté historii značky bude mít dva stupně výbavy – základní EX a bohatší SX, které také závisí zvolené motorizaci. Chudší EX pak bude jezdit na šestnáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 205/55 R16, SX bude mít kola o palec větší a pneumatiky 215/45 R17. Standardní výbava dále obsahuje pochopitelně klimatizaci, elektricky ovládaná okna, bezklíčkový vstup, nebo tempomat s ovládáním na volantu. SX má sportovnější sedadla, kůží obšitý volant a hlavici řadicí páky, nebo například hliníkové pedály. U obou výbav mohou zákazníci zvolit i elektricky ovládanou prosklenou střechu a kožené čalounění. Samozřejmostí je audio systém s podporou MP3 a konektory pro externí zvukové přehrávače, jak USB zdířku, tak i vstup pro iPod, standardem je také Bluetooth handsfree. V základu nalezneme i šestici airbagů, ABS, elektronickou stabilizaci, či systém kontrolu tlaku v pneumatikách.
Koup je dlouhý 4481 mm, široký 1765 mm a 1400 mm vysoký. Na americkém trhu má zdatnou konkurenci – Hondu Civic Coupe, stejnou karosářskou variantu mají také Ford Focus a Chevrolet Cobalt a kupé nabízí i sesterská značka Toyoty Scion pod označením tC. Kia se chlubí tím, že interiér novinky je větší než u zmíněných soupeřů kromě Focusu. Korejská automobilka zatím nezveřejnila, na kterých trzích kromě amerického se nové kupé bude prodávat. Jisté je jen jedno – Evropa se jej nedočká.