Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Opirus – Povrchní soudy

Ondřej Šuch Ondřej Šuch 7. 6. 2004 • 16:25
31
Zobrazit náhledy (31)
Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus Kia Opirus
Povrchní soudy jsou svůdné. To, že Opirus není totéž co Mercedes E, ví každý motoristický nadšenec a při pohledu na čelní masku korejského vozu začínají znovu a znovu diskuse. Není nad vlastní zkušenost…

Jakkoli se mohou ve Stuttgartu cítit poctěni či kopírováni, ve skutečnosti je Opirus mnohem více „svůj“ než jak jej známe z čelních fotografií. V reálu totiž vynikne daleko více mohutnost a specifická důstojnost vozu. Od diskutovaných světlometů se ale vyplatí sjet zrakem níže a LED blikače nás mohou začít přesvědčovat, že Korejci šli cestou navýsost vlastní. Boční profil vozu působí možná trochu nevyváženě, pak ale na sebe strhnou pozornost zadní dveře a především tvar C sloupku a způsob přechodu mezi zadním okénkem a víkem zavazadlového prostoru. Tady najdeme inspiraci především u amerických limuzín, v detailu jde ovšem opět o vlastní designérské nápady.

Interiér slibuje napohled mnohé. Boční okna krytá tmavší folií jsou téměř pancéřově silná, což výrazně přispívá k tepelné a zvukové pohodě uvnitř. Světlé kožené čalounění je jistě působivé a i v parných dnech kupodivu bez rušivých pachů, sedadla samotná dávají naopak až příliš důrazu na pohodlí. Krátké sedáky a poměrně nízké opěrky spolu se slabým bočním vedením jsou vyváženy maximálním komfortem, který poskytují. Přední sedačky se dají elektricky seřizovat a vyhřívat. „Dvoupatrová“ palubní deska je velmi dobře zpracována a obložení dřevěným dekorem splňuje jistě i valnou část požadavků na dojem luxusu. Multifunkční volant je elektricky seřiditelný ve dvou osách. Překvapivě však schází palubní počítač a také rádio bychom v této kategorii vozů čekali jiné, než stříbrné 1DIN s odnímatelným panelem. Ku cti přístroje musíme dodat, že z reprodukce hudby udělal v tichém autě samostatný koncertní zážitek a nebýt titěrných ovládacích tlačítek, rádi bychom plně ocenili i navigační funkci. Odkládacích prostor je přiměřené množství a navzdory skutečně všudypřítomnému dojmu masivnosti podporované kvalitním čalouněním zde posádka rozhodně nemá pocit stísněnosti. Zadní sedadla se mohou chlubit i v rámci třídy skvělým komfortem včetně vyhřívání, naopak marně jsme hledali čtecí lampičky nade dveřmi. Mnoho bodů k dobru získává Opirus i výborným přístupem k sedadlům, v praxi se nám osvědčil zvláště tvar a úhel otevření zadních dveří. Místa je vzadu o něco více než vepředu, místa nad hlavou mají cestující dost i díky specificky tvarované střeše.

Tříapůllitrový řadový šestiválec s výkonem 149 kW při 5500 otáčkách má dva základní požadavky na posádku – nesmí vám vadit až strašidelné ticho a nedoporučuje se příliš sledovat spotřebu. Vyřiďme nejdřív tuto položku, byť, jak s oblibou i my uvádíme, v této kategorii méně podstatnou. Pražský provoz proplouvaný běžným, nikterak závodivým tempem, znamenal pro Opirus hodnotu 17,5 l, mimoměstská nedálniční cesta pak ukázala spotřebu lehce nad deset litrů. Vzhledem k charakteru vozu a objemu motoru jsou to hodnoty očekávatelné, vzhledem ke skutečným jízdním výkonům je tahle Kia relativně žíznivá.

Automatická pětistupňová převodovka s možností sekvenčního řazení podporuje motor v mlčení a maximálnímu komfortu je přizpůsobena i ona. V automatickém režimu zaručuje plutí vozu po jakémkoli povrchu bez ohledu na právě zařazený stupeň a z tohoto zvyku ji lze jen těžko dostávat. Změnu stupňů provádí bez hluku, bez rázů a jen řádně kalibrovaný přístroj by výsledek dokázal oddělit o projevů bezstupňových převodovek. Manuální pokyny k přeřazení bere skutečně jako pokyny, nikoli nutný rozkaz. Kick-down má odezvu okolo tří vteřin, takže i razantní předjíždění je nutno plánovat. Motor samotný si někde daleko vepředu brumlá, takže sportovní choutky mohou řidiče přejít i z nedostatku sluchových vjemů.

Hladkost a lehkost vůkol vrcholí vskutku minimálními ovládacími silami na volantu, kam by místo řidiče mohla usednout i samotná slečna Daisy. Musela by ovšem jezdit opatrně, protože k ovládání brzdového pedálu je třeba trochu více síly, než by mohl jinak hýčkající vůz napovědět. Samotná dynamika vozu je objektivně solidní, subjektivně ji ovšem při veškerém komfortu a tichu vnímá posádka jen obtížně. Motor má papírově i ve skutečnosti dosti síly, větší zátah poskytuje však až od cca 3000 otáček.

Důstojný, snad až houpavý charakter jízdy byl v případě našeho vozu částečně eliminován příplatkovými 18“ koly, kvůli kterým jsme pocítili snad o pár nerovností navíc. V kontextu jinak téměř bezchybné ladnosti jsme tento fakt rádi vyměnili za vyšší stabilitu v zatáčkách a překvapivě čitelný podvozek. Řidič se sice musí vyrovnat s výše zmíněným velkým účinkem posilovače řízení, ovšem přivedení vozu do nestabilní situace je pořádně těžké. Dokonce i nechtěný prudký vyhýbací manévr na dálnici zvládl Opirus jen s lehkým zhoupnutím bez zásahu ESP.

Oproti konkurenci bojuje největší v tuzemsku prodávaná Kia především cenou. V krátkém testu jsme se rádi přesvědčili o kvalitě vozu a hlavně skutečně maximálním důrazu na komfort a prostor. Víceméně drobnosti typů rádio či palubní počítač pak musíme brát jako danost – i tak ovšem zůstává Opirus výbornou volbou z hlediska poměru požadavků na komfort a reprezentaci a ceny.

Témata
Kia Opirus
Cena základní sestavy 1 019 980 Kč
Výbava základní sestavy anténa zabudovaná v zadním okně, funkce automatického zapínání světlometů, hliníkové disky kol, integrované přední světla do mlhy, kliky a ozdobné lišty dveří, pneumatiky Michelin 225/60x16, přední světlomety s xenonovými výbojkami a samočinným nastavovaním, tlakové omývače předních světlometů, tónovaná izotermická skla, třetí brzdové světlo, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrickým ovládáním, vyhřívané přední sklo s automatickým odmrazováním, vyhřívané zadní okno, analogové hodiny, bezfreonová elektronická klimatizace s čidlem kvality vzduchu a filtrem, centrální zamykání dveří a zavazadlového prostoru s dálkovým ovládáním, chromované vnitřní kliky dveří, dálkové otvírání víčka nádrže a zavazadlového prostoru, dřevěný dekor palubní desky a dveří, elektrické stahování předních a zadních oken, funkce automatického zapínání světlometů, kožená sedadla a výplně dveří, kůží potažená loketní opěra předních sedadel s chlad. boxem a držákem nápojů, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky s dřevěným dekorem, loketní opěra zad. sedadel se schránkou a držákem nápojů, nastavení intenzity osvětlení palubní desky, navigační systém Pioneer ANH-P9R včetně audio a CD přehrávače + repro, osvětlení prostoru předních dveří a zavazadlového prostoru, otáčkoměr, paměťový systém (IMS) k uložení pozice sedadla řidiče, volantu a zrcátek, podélně elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce, posilovač řízení (hydraulický) s degresivním účinkem řízeným elektronicky, signalizace otevřených dveří, signalizace rozsvícených světel se samočinným zhasínáním, stavitelný cyklovač stěračů s dešťovým senzorem, tempomat s ovládáním na volantu, vyhřívání předních i zadních sedadel, výškově i podélně elektricky stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou, výškově i podélně elektricky stavitelný volant, výškově i podélně stavitelné opěrky hlavy všech sedadel, výškově stavitelné bezpečnostní pásy, zamykání schránky před spolujezdcem, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD a brzdovým asistentem (BAS), airbag řidiče a spolujezdce (vč. čidla obsazení), bezpečnostní vzpěry dveří, boční airbagy všech sedadel, dětské pojistky zámků dveří, elektronická kontrola tlumičů – ECS, hlavové airbagy, IN- KEY imobilizer a autoalarm, kotoučové brzdy všech kol, parkovací asistent, program jízdní stability ESP, protiprokluzový systém TCS, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů Kč
Cena testované sestavy 1 033 980 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak: (+14.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 298 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.9 / 8.2 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1900 / 490
Rozměr pneu: 225/60 R16
Kia Opirus
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4979
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1486
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku