Kia Optima Plug-in Hybrid: Evropská premiéra v Ženevě, u nás od podzimu
Podle automobilky Kia je nová Optima Plug-in Hybrid dalším krokem k revoluční cestě k ekologickým automobilům a především snížení flotilových emisí o čtvrtinu do roku 2020 (ve srovnání s rokem 2014). Jak jsme psali již včera, nebude na to sedan střední třídy sám – společně s ním totiž bude ve třetím čtvrtletí uveden na evropský trh také hybridní crossover Niro s předpokládanou spotřebou zhruba 3,9 l/100 km.
Plug-in hybridní Optimu jsme si před ženevskou premiérou krátce prohlédli v sídle evropské centrály Kie ve Frankfurtu nad Mohanem. Design karoserie v klíčových částech pochopitelně odpovídá běžnému provedení, které jsme nedávno podrobili redakčnímu testu, detaily se však liší. Na mysli máme například modrou linku v prahových nástavcích, zcela novou masku chladiče snižující odpor vzduchu nebo uhlazenější nárazníky. Zásuvka pro připojení dobíjecího kabelu je umístěna v pravém předním blatníku a lze ji otevřít pouze z interiéru vozu.
Stejně jako u běžné hybridní verze Optimy, která se v modernizovaném provedení do České republiky nedostane, tvoří pohonné ústrojí zážehový atmosférický dvoulitr GDI (115 kW, 189 N.m) podpořený elektromotorem (má zvýšený výkon na 50 kW a je součástí automatické šestistupňové převodovky). Volba lithium-polymerového akumulátoru se nemění, nyní však má kapacitu 9,8 kWh (Optima Hybrid měla pouze 1,43 kWh) a je schopen napájet elektromotor až na vzdálenost 44 kilometrů (při rychlostech do 120 km/h). Výsledkem je kombinovaná produkce 49 gramů emisí oxidu uhličitého na ujetý kilometrů, což po přepočtení odpovídá spotřebě zhruba 2,1 l/100 km.
Lithium-polymerový akumulátor je podle informací Kie ve srovnání s výběhovou hybridní Optimou až o 60 procent výkonnější, jeho umístění za zadními sedadly si však vyžádalo zmenšení zavazadelníku na 307 litrů (běžná Optima má 510 litrů, výběhový hybrid má 369 litrů) a o deset litrů menší je i objem palivové nádrže (má 55 litrů). I tak ale vůz nabízí akční rádius 970 kilometrů. Dobíjení akumulátoru z patnáctiampérové stanice zabere asi 2,5 hodiny, z běžné domácí sítě je to zhruba pět hodin.
Kia Optima Plug-in Hybrid - technické údaje | |
Zdvihový objem [cm3] | 1999 |
Válce/ventily | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 115/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 189/5000 |
Akumulátor/kapacita | Li-pol/ 9,8 kWh |
Výkon elektromotoru [kW] | 50/3300 |
Točivý moment elektromotoru [N.m/min] | 205/0-2330 |
Celkový výkon soustavy [kW] | 151/6000 |
Celkový točivý moment soustavy [N.m/min] | 376/2300 |
Převodovka | 6A |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 |
Maximální rychlost [km/h] | 192 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | cca 2,1 |