18.2. 2016 Jan Mička Jan Mička

Kia Niro a Optima Sportwagon: První kontakt před ženevskou premiérou

 

Kia představí v Ženevě dvě důležité novinky. Modelem Niro otevírá segment hybridních městských crossoverů a Optimou Sportwagon jde na ruku zájemcům o kombi střední třídy.

Kia představuje v posledních letech jednu pecku za druhou. Předloni v Paříži to byla nová generace Sorenta, loni v Ženevě dynamický koncept Sportspace, půl roku na to ve Frankfurtu stěžejní SUV Sportage a nejinak tomu bude v Ženevě za necelé dva týdny. Dorazí zde totiž evropská verze nedávno představeného hybridního crossoveru Niro a dlouho očekávaná Optima Sportwagon (kombi). Oba vozy jsme si v rámci evropské předpremiéry prohlédli přímo v sídle evropské centrály značky nedaleko frankfurtského výstaviště.

Kia Niro – zakladatel nové kategorie

Model Niro, první hybridní crossover značky Kia, se představil již koncem minulého týdne na autosalonu v Chicagu, v Německu jsme však poprvé spatřili jeho evropskou verzi. Vůz byl od začátku navrhován jako hybrid kombinující benzinový a elektrický pohon, nečekejme tedy, že se v budoucnu objeví v zážehové nebo vznětové verzi.

Hybridní vozy máme většinou spojeny s jedním nešvarem – hybridní planetovou převodovkou, která sice při ustálené rychlosti udržuje minimální otáčky motoru a tím snižuje spotřebu, při potřebě maximální dynamiky ale žene motor do nesmyslných otáček a zvyšuje hlučnost v interiéru. Kia na to šla z úplně jiného konce – vzala motor 1.6 GDI Kappa (77 kW), dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku, elektromotor o výkonu 32 kW a netradiční lithium-polymerový akumulátor o kapacitě 1,56 kWh a všechno spojila dohromady. Převodovce původně vyvíjené pro model Cee´d ubrala jeden stupeň, čímž vzniklo místo pro elektromotor (vůz má tedy ve skutečnosti tři spojky – jedna navíc odpojuje spalovací motor od zbytku hnacího řetězce), vysokonapěťový akumulátor, jehož součástí je i 12voltová baterie, umístila pod zadní sedadla vedle palivové nádrže, a vše postavila na podvozek se zavěšením McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu.

Výsledkem je crossover přesně zapadající mezi kompaktní Cee´d a SUV Sportage. Maximální kombinovaný výkon obou motorů je 104 kW, točivý moment má 170 N.m, a produkce emisí by v kombinovaném cyklu neměla přesáhnout 89 gramů CO2 na ujetý kilometr, což představuje spotřebu okolo 3,8 l/100 km. Zatím se však jedná pouze o vývojový cíl – oficiální hodnotu, jakožto i dynamické parametry, zveřejní automobilka později.

A jak Kia Niro působí naživo? Popravdě o dost kompaktněji, než se možná na první pohled zdá. S délkou 4355 milimetrů o 45 milimetrů přerůstá model Cee´d a díky rozvoru 2700 milimetrů má oproti oblíbenému hatchbacku dokonce 50 milimetrů navrch, šířkou 1800 milimetrů však v podstatě nepřesahuje rámec nižší střední třídy. Jde o vůz pro městský a příměstský provoz, čemuž odpovídají výrazné boční ochranné lišty, nikterak přehnané kontrastní lemy blatníků a ostřeji řezané nárazníky. Je to tak trochu fintil – u světlometů hojně používá diody, nešetří chromem a může mít kola o průměru až 18 palců. Ženy se do něj zakoukají jedna-dvě…

Prodrat se zhruba padesátkou přítomných novinářů nebylo nic snadného, posezení v interiéru však za mírný boj stálo. Do výše ukotvených předních sedadel se usadíte stejně pohodlně jako do babiččina „ušáku“, a přestože byl modře zbarvený exemplář jedním z předprodukčních prototypů (například výplně dveří ještě čeká přepracování), uvnitř nic nepovrzávalo nebo nedej Bože upadávalo. Subtilní přístrojová deska neomezuje prostor pro nohy vysokých cestujících, navíc v duchu současného trendu Kie navozuje příjemný a přiměřeně luxusní dojem. Středové konzole dominuje velký dotykový displej, který bude zcela jistě umět komunikovat v češtině, velká tlačítka jsou logicky rozmístěna a hezky po ruce, a příjemně překvapila také čitelnost přístrojového štítu s analogovým rychloměrem, digitálním ekonoměrem a velkým palubním počítačem. Tady se nám bude opravdu líbit!

Rozvor 2700 milimetrů, umístění akumulátoru pod zadní sedáky a výška karoserie 1535 milimetrů (o 65 milimetrů více než u Cee´du mají za následek snadné nastupování dozadu) a dostatečný prostor v podélném a svislém směru. I navzdory výšce 190 centimetrů jsem se „za sebe“ posadil se zhruba třicetimilimetrovou rezervou před koleny i nad hlavou, a navzdory krátkému zadnímu převisu není na štíru ani zavazadelník. Základní objem 421 litrů je o 41 litrů větší než u Cee´du a asymetricky dělené zadní opěradlo lze sklopit téměř do roviny. Škoda jen, že se pod otevřeným zadním víkem budou hrbit už osoby s výškou okolo 180 centimetrů.

O základní ceně Kie Niro můžeme v současné době pouze spekulovat (tipujeme zhruba půl milionu korun), celkově však nepůjde o žádné holátko. V nabídce bude například sedm airbagů, systém automatického nouzového brzdění s rozpoznáváním chodců, adaptivní tempomat, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, monitorování slepého úhlu nebo systém RCTA, který řidiče při couvání upozorní na ostatní přibližující se vozy. Neméně zajímavý je také pomocník pro jízdu setrvačností (upozorní, kdy je dobré sundat nohu z plynu, aby vůz dojel ke křižovatce pouze setrvačností za současného dobíjení akumulátoru) nebo systém PEC, který na základě údajů z navigačního systému umožňuje lépe využívat nebo zpětně získávat energii akumulátoru.

Výroba Kie Niro bude probíhat v závodě v korejském Hwasungu a odstartuje v květnu letošního roku. Uvedení vozu na evropský trh je plánováno na třetí čtvrtletí, přičemž v České republice bychom se jej mohli dočkat už v září. Stejně jako na všechny modely Kia se na něj bude vztahovat sedmiletá tovární záruka s omezením na 150.000 ujetých kilometrů.

Kia Niro - dostupné technické údaje
Zdvihový objem [cm3]1591
Válce/ventily4/4
Největší výkon [kW/min]77 kW/-
Točivý moment [N.m/min]147/-
Akumulátor/kapacitaLi-Pol/1,56 kWh
Výkon elektomotoru [kW]32
Celkový výkon soustavy [kW]104
Točivý moment elektromotoru [N.m/min]170
Převodovka6A
Komb. spotřeba [l/100 km]cca 3,8
Základní cena [Kč]cca 500.000 Kč*
*odhad Auto.cz

Kia Optima Sportwagon – vymodlené dítě

Vzpomínáte si na zmíněný koncept Kia Sportspace vystavený na loňském ženevském autosalonu? Tak přesně ten se stal nejenom předobrazem budoucího designového směru značky, ale především varianty kombi modelu Optima. Je to vůbec poprvé, co má Kia vůz střední třídy s touto karoserií, proto nenechala nic náhodě a předvedla se v tom nejlepším možném světle.

Kdo by očekával rapidní nárůst vnějšího rozměrů, bude pravděpodobně zklamán. Kia Optima Sportwagon je totiž stejně dlouhá (4855 milimetrů) a široká (1860 milimetrů) jako výchozí sedan a výška se zvětšila o zanedbatelných 5 milimetrů (1470 milimetrů, stejně jako Cee´d). Prostor pro posádku se ve srovnání se sedanem nezměnil, přejděme tedy rovnou k zavazadelníku o základním objemu 553 litrů (o 43 litrů více než u sedanu).

Ve skutečnosti nejde o nic převratného, pokud vezmeme v potaz, že o dost menší Cee´d SW disponuje v základním uspořádání 528 litry, důležitá je ale přehledná ložná plocha s podélně posuvnými oky pro ukotvení nákladu, nízká nákladová hrana a z hlediska výbavy také elektricky ovládané páté dveře. Zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40 lze jednoduše sklopit ze zavazadelníku zatáhnutím za páčky umístěné po bocích, čímž vznikne takřka rovná ložná plocha. Maximální objem však automobilka zatím neuvádí. Záměrně uvádíme slovo „maximální“, protože pod podlážkou najdete další praktické schránky pro převoz drobností. Rezervní kolo byste však v „přízemí“ hledali marně.

V souvislosti s přepracováním karoserie došlo také ke zvýšení její torzní tuhosti. Nadpoloviční uplatnění našla vysokopevností ocel AHSS použitá hlavně u předních a prostředních sloupků, prahů a podběhů. Už z toho důvodu očekává automobilka výborné výsledky při nárazových testech Euro NCAP, u kterých výchozí provedení sedan získalo pětihvězdičkové hodnocení.

A jak vůz působí po vzhledové stránce? Ne tak fantasticky jako koncept Sportspace, ale šmrnc mu rozhodně nechybí. Je to dáno jednak citlivým ztvárněním zadních svítilen s diodovou technikou a hladkými linkami pátých dveří, verze GT Line, která se v rámci modelu objeví vůbec poprvé, to ale možná trochu přehání se sportovností. Na mysli mám především zadní difuzor, za který by se nemuselo stydět ani Audi RS 6 Avant a dvojici rozměrných koncovek výfuku. Ale možná pouze přeháním a jednou tyto prvky naplno ocením – vedle základního čtyřválcového turbodieselu, který u nás jako jediný najdeme v sedanu, by se totiž mohl objevit také přeplňovaný dvoulitr T-GDI o výkonu 180 kW a točivém momentu 353 N.m.

Kia Optima Sportwagon se v České republice objeví zhruba v září, podobně jako hybridní Niro. Základní cena ještě nebyla stanovena, oproti sedanu však očekáváme příplatek okolo 25.000 korun. Ve verzi 1.7 CRDi s manuální převodovkou by tedy mohl vůz začínat na zhruba 710.000 korunách.

Kia Optima Sportwagon - dostupná technická data
Motor1.7 CRDi2.0 CVVT2.0 T-GDI
Zdvihový objem [cm3]168519991998
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]104/4000120/6500180/6000
Točivý moment [N.m/min]340/1750-2500196/4800353/4000
Převodovka6M/7A6M/6A6A
Pohotovostní hmotnost [kg]1545/15601475/1495-/-
*Více informací bude k dispozici později


Kia Optima Sportwagon
 

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Kia Niro a Optima Sportwagon: První…










Jak vznikala Kia Optima Sportwagon? Exkluzivně odhaluje evropský šéf designu Jak vznikala Kia Optima Sportwagon? Exkluzivně odhaluje evropský šéf designu

Kia vstoupila do segmentu kombíků střední třídy. Detaily…

Kia Optima Plug-in Hybrid: Evropská premiéra v Ženevě, u nás od podzimu Kia Optima Plug-in Hybrid: Evropská premiéra v Ženevě, u nás od podzimu

Vedle crossoveru Niro a Optimy Sportwagon se v Ženevě…

 



 
Video: Malý Aj Heinicke je kaskadérem. A co jste v šesti letech dělali vy?

Video: Malý Aj Heinicke je kaskadérem. A co jste v šesti letech dělali vy?

Dnes 19:50

V šesti letech jsme většinou poměrně bezstarostní tvorové, kteří se v případě jednostopých vozidel zdokonalují v ovládání svého jízdního kola, ale najdou se i jedinci, kteří v tomto věku perfektně ovládají skutečnou motorku.




Blesk.cz

Museum Kampa vystavuje unikát: Půl miliardy na zdi

Museum Kampa vystavuje unikát: Půl miliardy na zdi

Dokonalý „zářez na pažbu“ si v těchto dnech připsalo pražské Museum Kampa. Na výstavu Tělesnost 1890 – 1921 se…

Tragická smrt reprezentanta Jakubce: Co stálo za depresemi a sebevraždou?

Tragická smrt reprezentanta Jakubce: Co stálo za…

Tragédie v pátek otřásla fotbalovým Českem. Bývalý reprezentant František Jakubec spáchal večer sebevraždu…

 

iSport.cz

French Open: Siniaková s Krejčíkovou vypráskaly Hingisovou a vyzvou H+H

French Open: Siniaková s Krejčíkovou vypráskaly…

Tenistky Andrea Hlaváčková a Lucie Hradecká postoupily na antukovém Roland Garros do čtvrtfinále čtyřhry.…

Jiří, to šlo proměnit! Fotbalisté si užívali přímáky, parády i blbinky

Jiří, to šlo proměnit! Fotbalisté si užívali…

PŘÍMO Z KRANZACHU | Po intenzivní přípravě z předchozích dnů absolvovali čeští reprezentanti na soustředění v…

 

Reflex.cz

Alimenty můžete platit pizzou, řekl muži soud v Itálii. Pak se k němu i vrátila dcera

Alimenty můžete platit pizzou, řekl muži soud v…

Placení alimentů bývá mnohdy problematické po celém světě, Česko nevyjímaje. Aby ale rozhodl soud ve prospěch…

Němci nechtějí za souseda černého fotbalistu, tvrdí místopředseda pravicové Alternativy pro Německo

Němci nechtějí za souseda černého fotbalistu, tvrdí…

V Německu vzplály spory okolo dalšího výpadu populistické pravice na adresu fotbalisty tmavé pleti z národního…