Koenigsegg Agera: Nový supersport z chladného severu
Švédská firma Koenigsegg byla založena před patnácti lety a v roce 1998 představila první prototyp s názvem CC. Od té doby jej uvedla do malosériové výroby a neustále pracovala na jeho vývoji. Nyní je čas na změnu, i když společnost zatím neoznámila, zda je nová Agera přímým nástupcem původního vozu.
Motor je produktem vlastního vývoje. Hliníkový vidlicový osmiválec objemu 4,7 litru je přeplňován dvěma turbodmychadly o maximálním plnicím tlaku 1,5 baru. Poskytuje největší výkon 670 kW (910 k). Koenigsegg zveřejnil také hodnotu točivého momentu. Ten vrcholí 1100 Nm při 5100 min-1, ale celých 1000 Nm je k dispozici již od 2860 min-1! Převodovka je sekvenční.
Novinka samozřejmě konstrukčně vychází ze série CC. Základem podvozku je karbonový monokok, při jeho stavbě se uplatnil také hliník a laminát. Keramické brzdy jsou velmi účinné, za ideálních podmínek vůz ze stokilometrové rychlosti potřebuje k úplnému zastavení jen 30,5 metru. Pneumatiky Michelin Agera Sport o rozměrech 255/35 R19 vpředu a 335/30 R20 vzadu byly, jak už jejich název napovídá, speciálně vyvinuty pro nový švédský supersport.
Ten je vybaven, kromě jiného, regulací trakce nastavitelnou v pěti úrovních, dále například elektronickým diferenciálem s omezenou svorností. Přístroje doplňuje velkoplošný modře podsvícený ovladač uprostřed horní části středové konzoly z uhlíkových kompozitů. Pilot se může kromě obvyklých údajů o rychlosti, otáčkách, nebo stavu nádrže dozvědět dokonce časy na jedno kolo na závodním okruhu, stejně jako aktuální hodnotu přetížení, které na něj působí.
Dvoumístná karoserie s rozměry 4290 mm x 1990 mm x 1120 mm je z uhlíkových vláken a kevlaru. Vzhledem k výkonnému motoru není divu, že Agera sprintuje z 0 na 100 km/h za 3,1 s, na dvojnásobek za 8,9 s a její největší rychlost je zatím odhadována na více než 390 km/h. Průměrná spotřeba by se měla pohybovat kolem 16 l/100 km.
Agera má světovou premiéru v Ženevě, na stánku se ale objeví předprodukční prototyp. Objednávky je možné již uzavírat, ovšem zákazníci s patřičně tučnými bankovními konty si budou muset počkat až do pozdního léta, kdy bude zahájena výroba. Spíše kusová, protože by mělo vznikat 16-20 vozů ročně. Cena dosud nebyla zveřejněna, lidová ale určitě nebude.