Koenigsegg Agera R: 0 - 300 km/h za 14,53 s
Rychlostní rekord mezi sériovými vozy i nadále patří Veyronu, Agera R však na švédském zkušebním okruhu v Ängelholmu stanovila šestici světových rekordů týkajících se zrychlení a zpomalení. Na místě byli i komisaři z Guinessovy knihy rekordů.
Všechny údaje z tabulky byly změřeny nezávislou společností za pomoci certifikovaného zařízení Racelogic VBox. Z rekordních jízd prý existuje i videozáznam, jenž bude zveřejněn během několika příštích dnů.
Na závěr lehce cimrmanovský výčet počasí: v místě konání bylo polojasno, 15,4 stupňů Celsia a atmosférický tlak měl hodnotu 1015 hPa. Během jízd foukal boční vítr o rychlosti 4,6 metru za sekundu. Lepší počasí si lidé od Koenigseggu nemohli přát.
Koenigsegg Agera R: Přehled rekordů | |
Jízdní výkony | Dosažený čas [s] |
0 - 300 km/h [s] | 14,53 |
0 - 200 mph [s] | 17,68 |
300 - 0 km/h [s] | 6,66 |
200 - 0 mph [s] | 7,28 |
0 - 300 - 0 km/h [s] | 21,19 |
0 - 200 - 0 mph [s] | 24,96 |
Ageru R pohání hliníkový vidlicový osmiválec o objemu 5.035 cm3 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který je uložen před zadní poháněnou nápravou. S motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka.
Při použití biopaliva E85 disponuje tato jednotka výkonem 820 kW (1.115 koní) při 6.900 min-1 a točivým momentem 1.200 Nm při 4.100 min-1. V rozmezí od 2.700 do 6.170 min-1 je k dispozici více než 1.000 Nm. Pokud je v nádrži benzin s oktanovým číslem 95, tak osmiválec nabídne výkon 691 kW (940 k) a točivý moment 1.100 Nm.
Vidlicový osmiválec se suchou klikovou skříní váží 197 kg. Vrtání je 91,7 mm, zdvih 95,25 mm, kompresní poměr je 9,0 : 1. Plnicí tlak turbodmychadel má hodnotu 1,4 bar.
Agera R sprintuje z 0 na 100 km/h za 2,9 s, na dvojnásobek za 7,5 s a disciplínu 0-200-0 km/h zvládne za 12,7 s. Maximální rychlost odhaduje švédská automobilka někde nad hodnotou 420 km/h. Uváděná kombinovaná spotřeba paliva je 14,7 litru na 100 km.
Koenigsegg Agera R - srovnání s Bugatti Veyron 16.4 Super Sport | ||
Model | Koenigsegg Agera R | Bugatti Veyron 16.4 Super Sport |
Převodovka | 7DSG | 7DSG |
Zdvihový objem [cm3] | 5035 | 7993 |
Válce/ventily | 8/4 | 16/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 820/6900 | 882/6400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 1200/4100 | 1500/3000-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 420+ | 415* |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 2,9 | 2,5 |
Zrychlení 0-200 km/h [s] | 7,5 | 6,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 14,7 | 23,1 |
*elektronicky omezena
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport se díky těmto údajům o titul krále supersportů bát nemusí. Bugatti vyniká ve všech parametrech – z 0-100 km/h se katapultuje za 2,5 s, z 0-200 km/h odstartuje za 6,7 s. Maximální rychlost Veyronu 16.4 Super Sport je sice u zákaznických aut elektronicky omezena na 415 km/h (při vyšších rychlostech hrozí selhání pneumatik), na dráze Ehra-Lessien však tento automobil dosáhl rychlosti 431,072 km/h.