Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolem Prahy začalo testování inteligentní dálnice. K čemu je dobrá?

David Bureš David Bureš 11. 6. 2018 • 10:19
39
První inteligentní dálnice v Česku je 46 kilometrů dlouhá. Jedná se o propojení dálnic D5, D0 a D1 kolem Prahy.

Jedním z prostředků na další zlepšení bezpečnosti aut a expanzi autonomních vozidel je podle výrobců zavedení komunikace mezi vozidly a infrastrukturou. Ta už je dnes postupně zaváděna do praxe, přičemž takový systém nyní začíná fungovat i v Česku. Ředitelství silnic a dálnic totiž zahájilo testování tzv. inteligentní dálnice, během něhož chce ověřit spolehlivost takového řešení.

Tento kooperativní koridor spojuje dálniční úseky mezi Rudnou a Mirošovicemi, jedná se o propojení dálnic D5, D0 a D1. ŘSD na tento 46 kilometrů dlouhý úsek nainstalovalo 29 komunikačních jednotek a 29 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury, které využívají technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth nebo mobilní sítě 3G/4G/LTE-V.

Výsledkem toho je, že vozidla schopná komunikovat s infrastrukturou a dalšími vozidly mohou dostávat detailní informace o aktuálním dění. Automobil, respektive jeho řidič se tak díky poskytnutým datům může v předstihu dozvědět nejen o práci na silnici, proměnném omezení povolené rychlosti, dopravní koloně či stojícím vozidle na silnici před sebou, ale také o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD, jako jsou dopravní nehody, nepříznivé počasí či nesjízdný úsek. Šofér se díky této infrastruktuře může dočkat i detailnějších informací o času dojezdu.

Funkce chytré dálnice může využívat každé vozidlo vybavené systémem C-ITS, který informace nejen automaticky přijímá, ale také vysílá. Výhodou proti stávajícímu systému RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) je to, že informace C-ITS jsou generovány už samotným chováním vozidla. Když tak auto začne stírat stěrači, intenzivně zabrzdí nebo rozsvítí mlhová světla, bezprostředně předá taková data ostatním vozidlům, aby je varoval před nastalou situací.

Aut vybavených tímto systémem nicméně zatím moc není, ŘSD odhaduje, že do roku 2020 jich bude po celé Evropě asi 10 milionů. Zatím tak systém není moc efektivní, protože zkrátka nemá kde brát dostatečnou zásobu dat. Někdy se ale začít musí...

Budování kooperativního koridoru ŘSD zahájilo už v roce 2016. Již testovaný úsek mezi Rudnou na D5 a Mirošovicemi na D1 by přitom do budoucna měly doplnit i další koridory. Chytré technologie se mají objevit na D5 od Rudné až k Plzni, na D1 od Mirošovic až po Brno a na dálnici D11 od Prahy po Hradec Králové.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
8. 11. 2018 09:31
Rozkrdadani verejnych penez!
Kdyby veskere penize za tyto nesmysly radsi investovali do stavby dalsich pruhu tak by udelali jedine spravne ropzhodnuti! Kdyby prazsky okruh mel 4 + 4 pruhy tak bude bezpecnejsi, pohodlnejsi atd a casem by vic pruhu melo byt vsude vcetne vnitrniho okruhu. je nehorazne ze ho postavili pouze se dvema + dvema pruhy..
Avatar - Hammunasakra
12. 6. 2018 15:35
Re: Mě praskne palice
Nevim jak si vymyslel moje škatulkování = a už vůbec ne že nemáš makat 8-s

V mojí profesi nezarobim ani polovinu co by sem vydělal v Rakousku = podmínky nejsou ani vzdáleně rovnaké. Nemám na mysli výdělky = ty se od revoluce o 1000% zlepšily a jednou třeba budou zase na úrovni toho Rakouska. Ale stát a všechno související zatim nefunguje = jako třeba v tom Švýcarsku

Ale dost lidí je = jak popisuješ = evidentně jak na Slovensku tak tady = společná socialistická minulost se nedá zapřít :-)

Nevim jestli víš = ale celý společný odbodbí od 1918 Slovensko dohánělo Česko = od osamostatnění se to dost změnilo a to co nešlo předchozích 74 let se velmi výrazně mění :yes:
12. 6. 2018 13:16
Re: .
Jak píšu. Joudové budou nadávat. Dík za potvrzení:)
12. 6. 2018 13:15
Re: Mě praskne palice
Podla tvojho škatuľkovania, by som mal čakať na istoty, ale rozhodol som sa makať. Pri mojej profesii zarobim 1/2 toho čo by som bral v Rakusku, ale dom som postavil za tretinu a zákonnú ma auto mam za 100 miesto Rakúskych 600. Takže áno podmienky nie sú rovnaké. Ale nevidel som, že by Nemci v práci lamentovali, že nezarobia toľko ako Švajčiar a že za tie prachy sa na to môže.
No a to, že sú politicky skorumpovaný ma motivuje ešte viac, lebo viem, že socialisticke istoty nebudú a musím sa postarať aj o to ako žiť, keď už nebudem vládať. Ale väčšina si zapáli cigaretku sadne ku pivku a poď ho lamentovať ako nám je tu kvôli socíku zle a v ďalších voľbách zvolí toho, čo mu sľuby istoty bez práce.
Avatar - Hammunasakra
12. 6. 2018 12:42
Re: Mě praskne palice
V tom že generace vytržená z reality je dávno v důchodu = se bohužel tvrdě mýlíš. U nás je důchodce prezident předseda vlády i šéf Senátu = 3 nejvyšší představitelé státu :-)

Sociologové za naprosto pomatenou generaci = označujou i lidi vyrůstající a rozum pobírající až po revoluci = do konce života budou hledat něco co už nikdy existovat nebude = tu divnou dobu kdy byly eště socialistický jistoty ale už mohli cokoli. Generace lidí který se sice za socíku eště narodili = ale už z něj nic nebo nic moc nepamatujou

Zatim furt platí = že průměrnej čech, slovák prostě obyvatel postsovětský zóny = furt eště myslí jinak než průměrnej rakušan, švýcar, dán..

Lehčí je samozřejmě vyhovárať ako makať = ale podmínky pro to tu furt eště nejsou srovnatelný = s tim Rakouskem atd.

Tady u nás třeba všechno vlastní jeden slovenskej komunistickej estébák dneska oligarcha = a vydělává na nás asi tak 1 a půl miliardy korun měsíčně = asi 60 000 000€

Nechcete ho zpátky? :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku