Kolik se v ČR skutečně prodá nových aut? Nové statistiky odečítají reexporty
Statistiky prodejů nových aut na českém trhu dosud vydával výhradně Svaz dovozců automobilů, přičemž zveřejňovaná čísla byla kritizována kvůli tomu, že do prodejů byly zahrnovány i tzv. reexporty. Data o prodejích bude nově zveřejňovat i výzkumná společnost Médea Research. Ta slibuje zveřejňovat skutečné prodejní statistiky, bez započtení reexportovaných vozů.
Médea Research bude ve svých statistikách zvlášť počítat účelové registrace, tedy počet vozů, které byly krátce po registraci převezeny do zahraničí. Do reexportů budou řazena ta auta, která byla v Česku registrována po dobu kratší než 90 dnů. Firma bude statistiky zpracovávat na základě dat ministerstva dopravy.
„Spotřebitelé získají mnohem přesnější představu o tom, kteří výrobci jsou v prodejích v České republice opravdu úspěšní,“ říká k nově zveřejňovaným statistikám Jan Matějka, ředitel společnosti Médea Research.
Ze zveřejněných dat firmou Médea Research vyplývá, že v prvních sedmi měsících letošního roku se na českém trhu prodalo 97.803 automobilů. Statistiky SDA přitom uvádějí 111.758 registrací, což je číslo o takřka 14.000 vyšší.
A jak si vedou jednotlivé značky podle nových statistik? Nejvýše nadále zůstává samozřejmě Škoda.
Udávané číslo 32.651 prodaných aut je o 1.466 aut méně, než kolik uvádějí statistiky SDA. Domácí automobilka se proti údajům ohrazuje, tvrdí, že její byznys není založen na modelu exportu vozů do zahraničí, ale na uspokojení poptávky domácích zákazníků.
Na druhém místě ale už ve srovnání se statistikami SDA najdeme změnu. Stříbro získal Hyundai, který na bronzovou příčku posunul Volkswagen. Zatímco u korejské značky se reexporty počítají v řádu desítek, Volkswagen má na svém kontě 1.990 účelově registrovaných aut.
Zajímavým poznatkem je ten, že Médea Research se stará o mediální aktivity korejského výrobce. Firma ale tvrdí, že data nejsou nijak upravována ve prospěch jakékoliv značky na trhu.
Na čtvrtém místě se pak podle Médea Research umístila Dacia, která se dostala před Ford. Zcela propadl Seat, který je podle čísel SDA mezi značkami sedmý, vysoký počet reexportů jej ale odsunul mimo top ten.
Statistiky prodejů nových aut na českém trhu v prvních sedmi měsících roku 2014 | ||||
Poř. | Značka | Prodeje dle Médea Research (1-7/2014) | Tržní podíl [%] | Registrace dle SDA (1-7/2014) |
1. | Škoda | 32.651 | 33,4 | 34.117 |
2. | Hyundai | 10.350 | 10,6 | 10.443 |
3. | Volkswagen | 8.505 | 8,7 | 10.582 |
4. | Dacia | 4.509 | 4,6 | 5.256 |
5. | Ford | 4.195 | 4,3 | 7.211 |
6. | Peugeot | 4.170 | 4,3 | 4.483 |
7. | Opel | 3.682 | 3,8 | 3.796 |
8. | Kia | 3.561 | 3,6 | 3.798 |
9. | Renault | 3.204 | 3,3 | 3.691 |
10. | Citroën | 3.088 | 3,2 | 3.549 |
CELKEM | 97.803 | 100 | 111.758 |
Co se týče značek s největším počtem reexportů, je největším přeborníkem Ford s 3.006 účelovými registracemi. To znamená, že účelové registrace přesáhly 40 % všech jeho prodejů. U Fiatu a Seatu je tento podíl ještě vyšší, u italské značky činí tento podíl 54,5 %, u té španělské dokonce dosáhl dokonce 60 %.
Z dostupných dat je patrné, že objem účelových registrací meziročně výrazně roste, a to o více než 60 %. V prvních sedmi měsících letošního roku bylo z Česka reexportováno 13.841 automobilů. To je 12,4 % z celkem registrovaných aut.
Statistiky účelových registrací na českém trhu v prvních sedmi měsících roku 2014 | |||
Poř. | Značka | Počet účelových registrací (1-7/2014) | Podíl na celkových registracích [%] |
1. | Ford | 3.006 | 41,7 |
2. | Seat | 2.530 | 67 |
3. | Volkswagen | 1.990 | 19 |
4. | Škoda | 1.467 | 4,3 |
5. | Fiat | 853 | 54,5 |
6. | Dacia | 728 | 13,9 |
7. | Nissan | 572 | 34,2 |
8. | Renault | 492 | 13,3 |
9. | Citroën | 355 | 10,3 |
10. | Peugeot | 305 | 6,8 |
OSTATNÍ | 1.543 | 4,3 | |
CELKEM | 13.841 | 12,4 |