Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Range Rover

Jakub Sochor
Diskuze (12)
Podoba generační obměny britského tradicionalisty již není tajemstvím. I přes některé inovace ctí stále tutéž designovou filozofii, kombinující historii s moderními trendy.

Nejnovější generace automobilu potvrzuje konzervativní založení designu své modelové linie, jejíž počátek pramení v roce 1970. Za uplynulých 42 let se základní myšlenka karoserie příliš nezměnila, a odmyslíme-li si změny, které terénní model postihly z důvodu technického vývoje (což se přirozeně odráží na proporčnosti a designu jako takovém), je patrné, jak ohleduplně a k historii citlivě je poslední generační vydání navrženo.

1. genenerace (1970-1996) – Luxusnější Land Rover

První generace modelu byla představena 17. června roku 1970. Šlo o automobil, který měl v počátku své kariéry pouze třídveřovou karoserii (pětidveřová verze byla uvedena v roce 1981), jež měla většinu dílů zhotovenou z hliníku. Tvůrcem projektu luxusnější alternativy ke klasickému Land Roveru byl Charles Spencer King.

Automobil, v jehož nabídce byl zpočátku pouze celohliníkový osmiválcový motor o objemu 3,5 l a výkonu 115 kW, měl samonosnou karoserii vyztuženou ocelovým rámem. Design s orientací na jednoduchost odpovídá všestrannému zaměření vozidla. Předně jde o ponton, který je zdynamičtěn několika linkami – první z nich obepíná celou karoserii a částečně formuje masku chladiče a prostor pro registrační značku na zádi. S tím kontrastuje bohaté prosklení, což vyniká zejména u třídveřové varianty.

Součástí vozu je strohá kabina s pracovištěm řidiče, které je zaměřeno na praktičnost. Nutno však konstatovat, že i přes řečenou strohost se interiér notně vzdaluje rustikálnímu Land Roveru.

2. generace (1994-2002) – Nárůst muskulatury

Druhá generace s kódovým označením P38A byla představena v roce 1994. S jejím příchodem se potvrdila nadčasovost základu, který spočívá v první generaci, jež byla ještě dva roky vyráběna s přídomkem Classic.

Pro tvůrce nebylo lehké navrhnout nástupce pro vůz, jenž se stal ikonou již za dobu svého působení na trhu. Druhá generace pokračovala v jeho hlavních rysech, které spočívají v geometrické souměrnosti bočních linek (včetně rovné horní linie pontonu a střechy). Proporce však zmohutněly, což je reakcí na nové karosářské principy. Bohaté prosklení je stále výrazným prvkem designu, zde však z důvodu použití silnějších sloupků vyniká méně.

Výrazné mezigenerační změny probíhají na zádi, kde se nacházejí rozměrnější svítilny včetně zcela nového uspořádání světelných segmentů. Nepřekvapí, že je zadní část jako celek mohutnější.

Radikální transformace proběhla v kabině. Poněkud spartánský vzhled přístrojové desky je nahrazen masivními díly, mohutným středovým panelem a dekory.

3. generace (2002-2012) – Kultivace a retro styl

Zvláštností třetí generace (L322) je skutečnost, že ačkoli posouvá hranice designových možností Range Roveru o notný kus dopředu, v některých detailech se symbolicky vrací k první generaci, což je způsobeno tvaroslovím s nádechem retro designu.

Příď si ponechala masivní masku chladiče, tvůrci však použili mnohem rafinovanější dekor pro její oživení. Osobitým rysem jsou světlomety, které narušují pravidelný obdélníkový tvar masky. Nárazník je v porovnání s předchůdcem propracovanější a prostorově tvarovanější. Je také mnohem více integrován do celku, což vyniká zvláště při bočním pohledu na automobil, kde takto ztvárněný přední nárazník koresponduje s provedením toho zadního.

Příslušnost k modelové řadě je nejvýraznější v boční části exteriéru, kde dochází k cizelování toho, co přinesla druhá generace včetně dotažení drobných detailů - kupříkladu klik dveří či hranic blatníků a pontonu.

Podíváme-li se na záď, spatříme výraznou kultivaci již známých tvarů, zde ale s důrazem na zmíněný retro styl – třetí generace totiž volí subtilnější svítilny, které nedominují zadním partiím jako v případě předchůdce. Lampy také používají zcela novou optiku a jednodušší skladbu segmentů.

Přístrojová deska je oproti druhé generaci stavěna komplikovanějším stylem. V souvislosti s tím mnohem více experimentuje, což je patrné zejména na provedení středového panelu, který je ohraničen dvěma vertikálními lištami. Dekorový materiál byl využit i při zpracování bočních částí desky s výdechy ventilační soustavy, přičemž volené dekory – vzhledem k provedení jejich povrchu – vizuálně spolupracují s atypickým řešením středu desky, který překrývá část středového panelu.

V roce 2005 se představila varianta Sport, která byla i přes nespornou podobnost se standardním modelem vyvíjena jako nový model s kompaktnějšími rozměry – vůz je o 162 mm kratší a o 69 mm nižší, přičemž jeho rozvor je o 135 mm kratší.

Je-li řeč o třetí generaci, nutno připomenout loni provedené kosmetické úpravy, jež postihly v různé míře celý exteriér včetně interiéru. Díky provedenému omlazení automobil reaguje na tvarové změny svých firemních soukmenovců.

4. generace (od 2013) – Odlehčení formy

Podoba nejnovějšího modelu ikonického jména byla prezentována zatím jen formou fotografií a videa, již nyní je ale zřejmé, kam se design Range Roveru ubírá a kde čerpá nezpochybnitelnou inspiraci.

Co se týká stěžejních prvků, nevybočuje čelní část z nastolené linie. Je však méně strmá a díky plně integrovanému nárazníku civilnější. Uhlazenější maska svým sklonem a návazností na dynamická světla odkazuje na Evoque.

Profil ovlivňuje výrazný odklon od dosavadních zvyklostí, a sice výběžky předních světlometů a zadních svítilen, které narušují pravidelnost tvaru jejich krytu a zasahují do boků karoserie.

Základní aspekt středového panelu v podobě jeho ohraničení svislými lištami, jež jsou částečně skryty, zůstal zachován. Celek je však hranatější a řada detailů získala, v reakci na nové trendy designu reprezentované prostřednictvím Evoque, větší tvarovou plasticitu. Základní členitost desky se příliš nemění, a to ani přes pozměněné uskupení jednotlivých dílů.




Jakub Sochor
Diskuze (12)
Avatar - JFK
20. 8. 2012 21:48
Peter Monteverdi
to byl autor prvního pětidveřového Range Roveru v roce 1980.. až po té se ho rozhodli vyrábět sériově a jako 5dr. se vyrábí dodnes.
20. 8. 2012 10:41
pěkné fotky
Design Range Roveru je povedený ve všech generacích. Moje srdeční záležitost je ale verze Classic - v devadesátých letech vyráběná jako "last edition" první generace, souběžně s generací druhou.
18. 8. 2012 20:32
Ještě by to chtělo porovnat
hmotnosti jednotlivých generací, vsadím se, že ta nejstarší hliníková byla i nejlehčí a že měla i nejlepší prostupnost terénem. Ta novinka 2013 je ale dobrý vtip - třeba zcela chybějící, skutečný přední nárazník. Kdyby tam byla alespoň široká plastová lišta jako imitace, ale toto? A co mají znamenat ty imitace výdechů od motoru namontované na dveřích? To už trochu připomíná takový ten Tesco tuzing viditelný na různých starých vránách - nefunkční výdechy "na okrasu" pro sportovnější vzhled...
Avatar - escorpion
18. 8. 2012 17:08
Re: najkrajšia
Však práve, že je to fórum o autách, tak nechaj tie svoje náreky o predraženosti niekde u vás v krčme na dedine a nelez medzi civilizáciu.
Inak čo robota ? Stále bez ?
18. 8. 2012 16:23
Re: najkrajšia
RR jel Camel Trophy v roce 81, 82 a 87. Pro mě je 2. generace propadák z pohledu kvality, ale samozřejmě nejde pominout fakt kolik inovativních technologií přinesl a v terénu se i 2. generace neztratí.