Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia (1999-2007) – Císařova choť

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
129 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Potkáváme jich každý den desítky a stovky, tvary všech tří karosářských variant se nám dávno vryly do paměti. Škoda Fabia, momentálně nejprodávanější ojetina na českém trhu, vznikla jako nástupce oblíbené Felicie. Ta se ovšem ještě rok a půl vyráběla...

Zatímco Felicia byla radikálně modernizovaným Favoritem a její konstrukce tedy ve své podstatě pocházela z první poloviny osmdesátých let, Fabia vznikla na čistém papíře. Koncern Volkswagen pro ni poprvé použil tehdy novou platformu A04 pro malé vozy, Volkswagen Polo se jí dočkal až o dva roky později, Seat Ibiza dokonce až v závěru roku 2001! Škoda je známá oživováním jmen svých automobilů (Rapid, Favorit, Felicia, Octavia, Superb), název nového modelu ovšem našla hluboko v minulosti – Fabia byla první manželkou byzantského císaře Herakleia.

Jak šel čas

První špionážní snímky nástupce nejmenší škodovky se v tisku objevily již v březnu 1999. Automobil dokonce nebyl ani příliš maskován, měl viditelné i logo výrobce. Na oficiální představení si ovšem odborná i laická veřejnost musela počkat do zářijového autosalonu ve Frankfurtu. Prodej na českém trhu byl odstartován 4. prosince 1999. Zákazníci se dočkali zatím jen pětidveřového hatchbacku. Pod kapotou mohl mít tři zážehové čtrnáctistovky – první s vícebodovým vstřikováním, rozvodem OHV a výkonem 50 kW převzal z Felicie, její základ ovšem pocházel už z modelu 1000 MB z roku 1964! Hlavu válců z hliníkové slitiny jí ovšem její koncernové šestnáctiventilové sestry stejného objemu s výkony 55 a 74 kW mohly jen závidět. Pro Fabii bylo však klasické óhávéčko modernizováno, agregát dostal hydraulické vymezování vůlí ventilů.

skoda fabiaskoda fabia | Zdroj: acz
 

V cenících se objevily i litrový čtyřválec s výkonem 37 kW a dvoulitr s 85 kW, druhý jmenovaný motor se ovšem začal oficiálně nabízet až v roce 2000 a litrový agregát se údajně pouze vyvážel do zemí, které jej preferovaly z daňových důvodů. Vznětové motory byly zpočátku výroby dva – nepřeplňovaná přímovstřiková devatenáctistovka SDI se 47 kW a přeplňovaná se vstřikováním čerpadlo-tryska, která dávala rovných 100 koní, tedy 74 kW. Zavazadelník Fabie byl oproti předchůdci menší, Felicia měla 272 l, u Fabie byl udáván nejprve objem 248 l, později byl změněn na 260. Jízdními vlastnostmi byla ovšem mladoboleslavská novinka na špičce své třídy.

V dubnu roku 2000 došlo k přeprogramování řídicích jednotek zážehových čtrnáctistovek. Odstranila se tak prodleva při sešlápnutí plynového pedálu – Fabia již má elektronický. V květnu se do výroby dostala i nejslabší verze pohonné jednotky 1,4 l o výkonu 44 kW, na podzim pak přišlo praktičtější kombi se zavazadlovým prostorem o objemu 426 l. Na jaře roku 2001 měla premiéru třetí a poslední karosářská varianta – sedan. Ten se ale s prodejním úspěchem nesetkal. Zavazadelník byl sice větší než u kombi (438 l), tato karosářská varianta ovšem praktičností zrovna nevyniká. O třídveřovém hatchbacku pro mladší klientelu mladoboleslavská továrna neuvažovala a do výroby se nedostal. V témže roce prošel úpravami podvozek – zejména příčný zkrutný stabilizátor na přední nápravě a jeho táhla, důvodem bylo zvýšení odolnosti a spolehlivosti. Šasi bylo jinak ortodoxní konstrukce se vzpěrami McPherson vpředu, vzadu bychom našli klikovou nápravu a vlečená ramena. Poslední novinkou prvního roku nového století byl Junior s litrovým motorem. Automobil postrádal dynamiku i výbavu, chyběl mu kryt odkládací schránky u spolujezdce, plato zavazadelníku, měl jen třináctipalcová ocelová kola, nelakované nárazníky a postrádal i posilovač řízení, zmíněný stabilizátor a také kryt motoru. Opěradlo zadních sedadel bylo pochopitelně nedělené, před řidičem trůnil velký volant z Octavie. Verze Junior sice přežila delší dobu, slabý motor byl ovšem za pouhého tři čtvrtě roku nahrazen prvním tříválcem 1,2 HTP s dvouventilovou technikou a výkonem 40 kW, který byl přece jen o něco živější.

Jepičího života se bohužel dočkala i užitková varianta Praktik. Ta byla představena v lednu 2002, měla černé nárazníky z verze Junior, pouze dvoumístný interiér a za mříží nákladový prostor, boční okna byla zaplechována. Nesmírně populární pick-upy na bázi Favoritů a Felicií nenahradila a z výrobního programu zmizela v tichosti po jednom jediném roce. Rok 2002 přinesl ale spoustu dalších novinek. Výkonnější čtyřventilová verze motoru 1,2 HTP se 47 kW znamenala smrt pro staré škodovácké motory 1,4 MPI. Fabia se dočkala i montáže dvou nových vznětových agregátů se vstřikováním čerpadlo-tryska – tříválce 1,4 TDI o výkonu 55 kW, který vznikl z klasické devatenáctistovky ubráním jednoho válce, vrcholem celé řady se pak stala Fabia RS. Nejvýkonnějšímu sportovnímu provedení klapal pod kapotou turbodiesel 1,9 TDI naladěný na 96 kW. Přenos výkonu a síly na přední nápravu zajišťovala šestistupňová převodovka. Nejrychlejší Fabia se odlišovala i novými nárazníky, ten přední měl integrované mlhovky. Na zádi se objevilo decentní křídlo, brzdové třmeny byly nalakovány zeleně. V interiéru našla své místo sportovní sedadla a tříramenný volant.

V srpnu 2004 proběhla modernizace celé řady. Vizuálně se od svých předchůdců nové modely lišily širšími žebry v masce chladiče, novými nárazníky a zadními světlomety, byla také změněna nabídka výbav – Comfort byl nahrazen provedením Ambiente. V roce 2005 se pak dočkal modernizace vznětový tříválec, který byl nově k dispozici ve výkonových variantách 51 a 59 kW.

Na jarním ženevském autosalonu 2007 byla představena Fabia druhé generace s kódem 5J, zatím jako hatchback. Výroba pětidveřové verze první generace byla ukončena 13. dubna 2007, produkce sedanů a kombi ještě nějaký čas dobíhala. Poslední akční modely měly například nárazníky a volant z verze RS. Automobil první generace ze skladových zásob se dal u prodejců koupit ještě na začátku roku 2008.

skoda fabiaskoda fabia | Zdroj: acz
 

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala první Fabia v roce 2000. Za ochranu posádky při čelním a bočním nárazu získala čtyři hvězdičky a 26 bodů, což byl tehdy v kategorii malých vozů výsledek více než dobrý. Za ochranu při čelním nárazu získala 12 bodů, nejvíce je ohrožen hrudník řidiče a stehna spolujezdce, jedná se však o středně těžká zranění. Pokud je automobil vybaven airbagem spolujezdce, hrozí mu pouze lehká zranění hrudníku a levého lýtka. Za ochranu při bočním nárazu si odnesla 14 bodů, k největší újmě dojdou horní partie řidičova těla, opět se jedná o středně těžká zranění. K chodcům je pak automobil ohleduplný spíše průměrně, získal dvě hvězdičky a 12 bodů.

Žebříčky TÜV 2002 hodnotí Fabii jako lehce nadprůměrně spolehlivý automobil. V kategorii nejmladších ojetin starých 2-3 roky obsadila 49. místo ze 116 hodnocených s průměrem 4,3 % vážných závad, průměr všech vozů je 4,8 %. V žebříčku 4-5letých jí patří 58. místo ze 111 s průměrem 8,7 % (průměr všech je o dvě desetiny vyšší). V kategorii 6-7 let ji pak najdeme na 47. místě z 99 hodnocených automobilů s průměrem 12,9 % (průměr všech vozů této kategorie je 13,3 %).

Technici TÜV poukazují u pětiletých vozů na závady jinak výtečně svítících světlometů a směrovek a na problémy s oběma nápravami. Naopak velmi dobře byly hodnoceny brzdy.

Fabia s motorem 1,4 16V 55 kW absolvovala také stotisícový test časopisu Auto Bild. Byly zjištěny následující závady: v 16.550 km bylo seřízeno výškové nastavování tlumených světel, v 19.150 km byla vyměněna tryska ostřikovače čelního skla, celkem pětkrát palubní počítač hlásil chybné údaje, které poskytovala řídicí jednotka motoru, v 55.080 km byl vyměněn ventil zpětného vedení zplodin. Při 64.350 km byly připevněny chybějící úchyty zadních sedadel. Při poslední servisní prohlídce v 90.233 km byly vyměněny vpředu brzdové destičky, vadné tepelné čidlo ventilátoru motoru a plnicí hrdlo oleje. Největší závadou ovšem byla synchronizace čtvrtého převodového stupně, která způsobila problémy při jeho řazení. Tento problém byl vyřešen výměnou převodovky, a to již při 43.745 najetých kilometrech.

skoda fabiaskoda fabia | Zdroj: acz
 

Jak dopadl automobil po závěrečné demontáži? Ta ukázala, že motor by bez problémů ujel dalších 100.000 km. Vnitřní části vykazovaly tolerance nových dílů, mírné stopy opotřebení byly sice viditelné, ale neměřitelné. To platí také pro převodovku, ovšem již vyměněnou. Po korozi dutin bychom pátrali marně, výrobce by si mohl klidně dovolit třetinu konzervačních látek ušetřit..

Kladně byl hodnocen i motor. Pro dvě osoby a jejich zavazadla je to prima svezení, i ve čtyřech je vše v pohodě. Pochvalu si zasloužily i jízdní vlastnosti. Kritiku si naopak odnesla přístrojová deska a čalounění, nikoli za kvalitu, nýbrž za nudný vzhled a převládající šedou barvu. Od redaktorů nakonec kvůli svým závadám dostala Fabia známku 4, což není příliš lichotivé. Fabia skončila v poslední třetině dlouhodobě testovaných vozů.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
ŠKODA FABIA na MOJE.AUTO.cz

Klady a zápory

Škoda sice již dávno není nejlevnější značkou, ale ceny náhradních dílů pro Fabie první generace se drží na příjemně nízké úrovni. Ta je každopádně výrazně vyšší než u Felicií. Samozřejmostí je dostupná servisní síť, jedná se přece o domácí automobilku, byť v německých rukou.

Design velmi tuhé karoserie nevyvolává ani nadšení, ani nijak neuráží, přední část je pak celkem osobitá. Materiály v interiéru jsou kvalitní, to platí jak pro plasty, tak pro čalounění. Proti zubu času a opotřebení jsou poměrně odolné. Řazení rychlostních stupňů je, jak bývá u vozů koncernu VW zvykem, poměrně přesné. Kladem byla i bohatá příplatková výbava, záleželo jen na peněžence – zákazník si mohl připlatit například za ABS, ESP, mlhovky, zadní kotoučové brzdy, elektrické ovládání oken a zrcátek, střešní okno, volant nastavitelný ve dvou osách, klimatizovanou schránku u spolujezdce nebo vyhřívaná přední sedadla. Prestižní záležitostí byly příplatkové xenonové světlomety, s nimiž se například v ceníku současné Fabie už nesetkáte. Snad proto, že je objednávalo méně než 1 % zákazníků.

Dieselové motory 1,9 TDI jsou velmi pružné a mají nízkou spotřebu. Vstřikovací systém PD (čerpadlo-tryska), který Volkswagen v současné době opouští, způsobuje jen hrubější chod agregátu. Od atmosférického dieselu se neočekávají sportovní zážitky za volantem, klidné řidiče potěší kromě střídmosti i spolehlivost agregátu.

Ze zážehových motorů jsou nejlepší obě koncernové čtrnáctistovky, motoru s objemem 1,6 litru se první Fabia nedočkala, mezi čtrnáctistovkou a dvoulitrem tak byl značný objemový rozdíl. Pokud se potenciální zájemce rozhodne pro kombi, je asi nejlepší volbou výkonné tédéíčko. Tříválce i škodovácká čtrnáctistovka s 50 kW jsou na kombi příliš slabé. Podnikatelé mohou zvolit verzi N1 s přepážkou a odpočtem DPH, kterých je i na trhu ojetin dostatek. Ovšem pozor – v této kategorii je automobil homologován jen jako čtyřmístný.

skoda fabiaskoda fabia | Zdroj: acz
 

Fabia měla velmi dobrou bezpečnostní výbavu a špičkový podvozek, který zajišťoval dostatečný komfort i solidní jízdní vlastnosti, šetřilo se ovšem i zde. Není řeč jen o výbavě Junior, Volkswagen ve druhé polovině devadesátých let zavedl úsporné opatření v podobě menšího zpětného zrcátka u spolujezdce. To malé škodovce vydrželo po celou dobu výroby a mělo snižovat čelní plochu vozu/ aerodynamický odpor. Přístrojová deska postrádá eleganci své předchůdkyně, designově je poněkud strohá. Může se z ní dokonce ozývat i vrzání, ale u většiny vozů byl tento problém vyřešen přímo výrobcem, stačilo jeden z úchytů vybavit vložkou. Zadní cestující pak mají málo místa pro kolena, vzhledem k požadavkům na pasivní bezpečnost při vývoji se také nevejdou tři průměrně vzrostlí pasažéři vedle sebe. S prostředním cestujícím se navíc příliš nepočítalo, měl sice k dispozici bezpečnostní pás, hlavová opěrka ale až do modernizace v roce 2004 chyběla a později byla jen v lépe vybavených verzích. Některé řidiče může tlačit do pravého kolena široký středový tunel. U prvních ročníků byl problém s dílenským zpracováním – nelícovaly nárazníky s blatníky. Neměli bychom zapomenout ani na velký zájem zlodějů, obzvláště o turbodiesely.

Malé tříválce 1,2 HTP jsou jako ojetiny poměrně žádané, ale jejich zvuk připomíná spíše šicí stroj. Navíc jsou vhodné pouze do městského provozu, při jízdě po dálnici na hranici rychlostního limitu razantně stoupá spotřeba. Jezdit za málo se budete muset chvíli učit. Kdo netrvá na dálniční 130 km/h, ten se může přiblížit údajům výrobce o spotřebě. Konkurenční maloobjemové motory jsou ale v této kategorii aut obvykle úspornější. Existují i přestavby na LPG (jedná se většinou o kombi v úpravě N1), u těch zpravidla vynechává jeden válec. Ani vznětový tříválec 1,4 TDI nepotěší, spotřeba je sice malá, ale agregát je hlučný. Větší diesely 1,9 l jsou těžké a namáhají přední nápravu.

ŠKODA FABIA na AUTO.cz
TEST Škoda Fabia - dobrá práce škodováci (10/1999)
TEST Škoda Fabia 1,9 TDI (03/2000)
TEST Škoda Fabia 1,4 16V Elegance (06/2000)
TEST Škoda Fabia 1,9 TDI Elegance (08/2000)
TEST Škoda Fabia Combi 1,4 16V/55 kW - optimální volba? (04/2001)
TEST Škoda Fabia Sedan 1,9 TDI Elegance (11/2001)
TEST Škoda Fabia Classic 1,2 HTP – tříválec bez ostudy (12/2002)
TEST Škoda Fabia Combi Classic 1.2 HTP/47 kW - Sen českého chalupáře (05/2003)
TEST Škoda Fabia 1.4 TDI Classic - úsporná ale drahá (07/2003)
TEST Škoda Fabia 1.2 HTP (47 kW) Comfort - tříválec potřetí (09/2003)
TEST Škoda Fabia RS – Rychlý Silák (10/2003)
TEST Škoda Fabia 1.4 TDI - levně, rychle, hlučně (+VIDEO) (11/2004)
TEST Škoda Fabia Junior – cena jako zaklínadlo (09/2005)
TEST Škoda Fabia Combi 2,0i – V malém těle velký motor (12/2005)
TEST Škoda Fabia 1.4 TDI - jdeme do finále (05/2006)

Závady

K nejčastějším závadám se řadí praskání žárovek ve světlometech, Fabia využívá halogenových žárovek H7. Vznětové agregáty trápí měřiče množství nasávaného vzduchu. Automobily s motory TDI a většími kilometrovými proběhy mohou zlobit turbodmychadla. Vícebodové vstřikování u motorů 1,4 MPI také způsobí majiteli problémy. U prvních Fabií s těmito čtrnáctistovkami také praskalo těsnění pod hlavou válců, automobilka ovšem tento problém vyřešila při svolávací akci. Dále často odcházejí čidla brzdových světel. Podvozek je i přes modernizaci v roce 2001 dosti choulostivý, hlavně přední náprava. Vůle v čepech a táhlech stabilizátoru jsou naprosto běžné, ten pak klepe. Kratší životnost mají i ložiska kol, jejich konec prozradí typické hučení. Do zmíněné modernizace praskala i plastová pouzdra stabilizátorů. Závady trápí i posilovač řízení, ze kterého přes manžety spojovacích tyčí uniká olej. V interiéru je na tom špatně elektrické ovládání oken, ta samovolně sjíždějí. Častým používáním se porouchá aretace sluneční clony, která nedrží v horní poloze nebo dokonce může zůstat v ruce. Závada sic drobná, leč nepříjemná. Koroze nenahlodá karoserii, u hatchbacků a kombi z prvních let výroby se objevuje jen povrchově na pátých dveřích, výfuk jí však podlehne spolehlivě.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let): Dříči z Japonska vs. víkendové fajnovky z Německa
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let): vedou sportovní Porsche a Mercedesy a univerzální Toyoty
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let): každý čtvrtý má problém

Ceny

Fabii koupíte již pod hranicí 80.000 Kč, ale bude se jednat o verzi Junior s obrovskou porcí najetých kilometrů. Při troše štěstí natrefíte na nepříliš oblíbený sedan či hatchback z počátku výroby s motorem 1,4 MPI, ale i u těch bude počítadlo ukazovat určitě přes 200 tisíc. Kolem hranice sta tisíce korun už je nabídka poměrně široká, obzvláště hatchbacků s dvanáctistovkami a čtrnáctistovkami, sem tam se objeví i atmosférický diesel. Takový vůz může mít najeto kolem 100 tisíc km, u vznětových motorů to bývá ale většinou více. 150.000 korun je možné dát například za tříválec 1,2 HTP, který ujel 70.000 km, či za verzi 1,9 SDI se stejným proběhem. 200 tisíc stojí už i předváděcí vozy nové generace v základní verzi, za tuto částku ale můžete koupit tři roky staré kombi první generace s motorem 1,2 a velmi malým počtem kilometrů. Obecně ovšem platí, že první Fabia si jako ojetá drží ceny na vyšší úrovni. Za dva roky staré Fabie tak bez větších problémů můžete utratit i čtvrt milionu. Takový vůz je však jen lehce ojetý, zhruba do třiceti tisíc.

Vzhledem k propadu zájmu o Fabie druhé generace, výrazně nižším cenám a často i bohatší bezpečnostní a komfortní výbavě doporučujeme zájemcům o dražší ojetiny poohlédnout se po skladových nových vozech. Nabídka je mezi 250 a 300 tisíc velmi široká a leasingové podmínky obvykle výhodnější než u konkurenčních značek. Ze stejných důvodů lze očekávat propad cen starších modelů. V mnoha případech už nastal, ale bylo by škoda, kdybyste to byli vy, kdo koupí drahého černého Petra, který bude za pár let za rozumné peníze neprodejný.

skoda fabiaskoda fabia | Zdroj: acz
 

Co říká odborník?

(Tomáš Svoboda, obchodní ředitel autobazaru Auto ESA)

Fabia je postavena na povedené platformě, kterou sdílí se stále ještě současným Volkswagenem Polo a minulou generací Seatu Ibiza. Díky ní jsou tyto automobily snadno ovladatelné a kromě verze Junior bez posilovače řízení mají výborné jízdní vlastnosti. V interiéru nalezneme dostatečný vnitřní prostor, automobil je dobře dílensky zpracován. Motory 1,4 MPI jsou velmi spolehlivé a nenáročné, tříválcové agregáty 1,2 HTP poskytují vozu na daný objem solidní dynamiku a nespotřebují příliš paliva, ovšem pouze pokud ve voze cestují maximálně dva lidé. Koncernové šestnáctiventilové čtrnáctistovky vynikají slušným výkonem a tichým chodem, spotřeba je také rozumná. Řazení rychlostních stupňů je přesné, potenciální zájemce o vůz jistě ocení i ceny náhradních dílů a práce ve značkových servisech, které jsou oproti většině konkurentů nižší.

Hatchback nedisponuje příliš velkým zavazadlovým prostorem. Motory 1,4 MPI jsou poněkud hlučnější, na vině jsou rozvody poháněné řetězem. Za svou službu ovšem také požadují přibližně 9-10 l benzinu na každých 100 kilometrů. Kultivovaným chodem nevynikají ani zážehové tříválce, při plně obsazeném voze pak jejich výkon nedostačuje. Brzdy má Fabia obecně slabší, uložení stabilizátoru přední nápravy je poněkud choulostivé. Z častých poruch jmenujme závady elektrického posilovače řízení, problémy s hlavním kabelovým svazkem, zlobit může i regulace topení.

Přednosti

  • dostupná servisní síť
  • nízké ceny náhradních dílů
  • kvalitní a odolné materiály v interiéru
  • přesné řazení
  • bohatá příplatková výbava
  • pružné vznětové motory 1,9 TDI
  • spolehlivé a nenáročné motory 1,4 MPI
  • nízká spotřeba dieselových agregátů
  • dobrá bezpečnost
  • solidní jízdní vlastnosti a komfortní podvozek

Nedostatky

  • hrubý chod agregátů se vstřikováním čerpadlo-tryska
  • absence zážehového motoru 1,6 litru
  • menší zpětné zrcátko u spolujezdce
  • strohá přístrojová deska
  • málo místa pro kolena zadních cestujících
  • absence prostřední hlavové opěrky (do roku 2004)
  • velký zájem zlodějů o vozy s motory TDI
  • zvuk tříválců 1,2 HTP a 1,4 TDI
  • těžké turbodiesely
  • slabší brzdy

Nejčastější závady

  • praskání žárovek H7 ve světlometech
  • poruchy měřičů množství nasávaného vzduchu u turbodieselů
  • závady turbodmychadel u motorů TDI
  • poruchy vícebodového vstřikování u motorů 1,4 MPI
  • závady čidel brzdových světel
  • vůle v čepech a táhlech stabilizátoru přední nápravy
  • únik oleje z posilovače řízení
  • samovolné sjíždění elektricky ovládaných oken
  • poruchy aretace slunečních clon
  • poruchy regulace topení
  • koroze výfuku

Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Škody Fabia na moje.auto.cz
ŠKODA FABIA na MOJE.AUTO.cz