Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KTM 1290 Super Duke GT: Zkrocení zlé bestie

Leoš Káňa
Diskuze (1)
Rakouské KTM vstoupilo do světa sportovně-cestovních motocyklů impozantně. Super Duke GT jen těžko hledá konkurenci.

Proč je kolem nového gétéčka od KTM tolik rozruchu? Technicky vychází z modelu 1290 Super Duke R, nedávno nejsilnějšího naháče na trhu! Původních 132 kW sice muselo ustoupit emisním normám, ale i současných 127 kW působí impozantně. A jeho technici KTM přizpůsobili k cestování. Zvětšili mu nádrž na 23 litrů, přidali polokapotáž s nastavitelným větrným štítkem a diody svítící do zatáčky, vybavili ho odnímatelnými kufry a upravili sedlo, aby bylo pohodlnější. Do výbavy mu navíc nadělili celou řadu elektronických pomocníků – kontrolu trakce, semiaktivní podvozek, stabilizační systém MSC, asistent rozjezdu do kopce a dokonce i monitorování tlaku v pneumatikách.

Příjemnou cestovní pozici zajišťují širší a výše umístěná řidítka, která lze navíc nastavit do čtyř pozic v rozmezí 22 mm, nebo níže ukotvené stupačky. Jezdec výšky 174 cm si užívá za jízdy pohodu. Není zbytečně moc nahrbený, štítek i širší kapotáž ho výborně chrání před větrem i při vysokých rychlostech. Dlouhé trasy zvládá také díky standardnímu tempomatu ovladatelnému tlačítky na pravé rukojeti nebo předpětí tlumičů nastavenému do módu Comfort naprosto uvolněně. Při chladnějším počasí se jistě bude hodit i vyhřívání rukojetí. Cestovnímu komfortu nemáme co vytknout a podílí se na něm rovněž véčkový dvouválec LC8. Ten dostal nové hlavy válců, pozměněné časování ventilů, lehčí klikovou hřídel i různé mapování palivové směsi EFI. To vše zlepšuje výkon v nízkých i středních otáčkách a zvyšuje kultivovanost chodu. Motor tak zvládne větší rozsah otáček a není potřeba tak často řadit – vždyť 114 N.m je dostupných již ve 3250 ot./min.

Jenže nepřišel tím Super Duke o živelnost? Rozhodně ne! Gétéčko je pro erku sice o 16 kg těžší, ale stejně vám dokáže vytrhnout řídítka z rukou a ani nemusíte mít aktivovanou sportovní mapu. Do zatáček se vrhá po hlavě a nabízí úžasnou stabilitu v rychlém dlouhém oblouku i krátké vracečce. Spokojeni jsme byli i se spotřebou – na konci testu nám palubní počítač ukázal průměr 6,3 l/100 km.

KTM 1290 Super Duke GT ocení všichni, kdo rádi cestují na delší vzdálenosti, a přitom jim nechybí sportovní duch ani mladický elán. Takže rychle nasednout, vyrazit do rakouských Alp a tam brousit stupačky v horských serpentinách.

KTM 1290 Super Duke GT
Motor čtyřtaktní vidlicový dvouválec
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 1301
Výkon (kW/ot. za min) 127/9500
Točivý moment (N.m/ ot. za min) 144/6750
Převodovka 6° manuální
Sekundární převod řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2x 320/240
Pneumatiky P a Z 120/70 ZR17 a 190/55 ZR17
Rozvor (mm) 1482
Výška sedla (mm) 835
Suchá hmotnost (kg) 205
Objem nádrže (l) 23
Cena (Kč) 483 990

Plusy

  • Pohodlný posaz
  • Ochrana před větrem
  • Elektronická výbava
  • Síla motoru
  • Stabilita v zatáčkách

Minusy

  • Vyšší cena

Leoš Káňa
Diskuze (1)
14. 8. 2016 17:27
Supervévoda
měl jsem tu čest s tímto krasavcem asi sto km. O komfortu cestování, který se zmiňuje ve všech testech, mám značné pochybnosti. Vibrace do koulí a jejich nepřetržitý ohřev, sedačka tvrdá jak prkno, v rychlostech nad 120 km jsem myslel, že jedu na naháčovi:)
Asi záleží z čeho na to člověk přesedne, po nějakém ultimátním stroji to bude asi úleva, ale pro mně to mělo k pohodlnému cestování daleko. Co mi vyráželo dech byly bakelitové přepínače, grafika displeje, no prostě za částku kolem půl miliónu dostat něco takového >:-[] >:-[]
Jinak musím pochválit projev motoru, na eLku jsem ještě nejel, byla to zajímavá zkušenost.