KTM 1290 Super Duke GT: Zkrocení zlé bestie
Proč je kolem nového gétéčka od KTM tolik rozruchu? Technicky vychází z modelu 1290 Super Duke R, nedávno nejsilnějšího naháče na trhu! Původních 132 kW sice muselo ustoupit emisním normám, ale i současných 127 kW působí impozantně. A jeho technici KTM přizpůsobili k cestování. Zvětšili mu nádrž na 23 litrů, přidali polokapotáž s nastavitelným větrným štítkem a diody svítící do zatáčky, vybavili ho odnímatelnými kufry a upravili sedlo, aby bylo pohodlnější. Do výbavy mu navíc nadělili celou řadu elektronických pomocníků – kontrolu trakce, semiaktivní podvozek, stabilizační systém MSC, asistent rozjezdu do kopce a dokonce i monitorování tlaku v pneumatikách.
Příjemnou cestovní pozici zajišťují širší a výše umístěná řidítka, která lze navíc nastavit do čtyř pozic v rozmezí 22 mm, nebo níže ukotvené stupačky. Jezdec výšky 174 cm si užívá za jízdy pohodu. Není zbytečně moc nahrbený, štítek i širší kapotáž ho výborně chrání před větrem i při vysokých rychlostech. Dlouhé trasy zvládá také díky standardnímu tempomatu ovladatelnému tlačítky na pravé rukojeti nebo předpětí tlumičů nastavenému do módu Comfort naprosto uvolněně. Při chladnějším počasí se jistě bude hodit i vyhřívání rukojetí. Cestovnímu komfortu nemáme co vytknout a podílí se na něm rovněž véčkový dvouválec LC8. Ten dostal nové hlavy válců, pozměněné časování ventilů, lehčí klikovou hřídel i různé mapování palivové směsi EFI. To vše zlepšuje výkon v nízkých i středních otáčkách a zvyšuje kultivovanost chodu. Motor tak zvládne větší rozsah otáček a není potřeba tak často řadit – vždyť 114 N.m je dostupných již ve 3250 ot./min.
Jenže nepřišel tím Super Duke o živelnost? Rozhodně ne! Gétéčko je pro erku sice o 16 kg těžší, ale stejně vám dokáže vytrhnout řídítka z rukou a ani nemusíte mít aktivovanou sportovní mapu. Do zatáček se vrhá po hlavě a nabízí úžasnou stabilitu v rychlém dlouhém oblouku i krátké vracečce. Spokojeni jsme byli i se spotřebou – na konci testu nám palubní počítač ukázal průměr 6,3 l/100 km.
KTM 1290 Super Duke GT ocení všichni, kdo rádi cestují na delší vzdálenosti, a přitom jim nechybí sportovní duch ani mladický elán. Takže rychle nasednout, vyrazit do rakouských Alp a tam brousit stupačky v horských serpentinách.
KTM 1290 Super Duke GT | |
Motor | čtyřtaktní vidlicový dvouválec |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 1301 |
Výkon (kW/ot. za min) | 127/9500 |
Točivý moment (N.m/ ot. za min) | 144/6750 |
Převodovka | 6° manuální |
Sekundární převod | řetěz |
Startování | elektrické |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 2x 320/240 |
Pneumatiky P a Z | 120/70 ZR17 a 190/55 ZR17 |
Rozvor (mm) | 1482 |
Výška sedla (mm) | 835 |
Suchá hmotnost (kg) | 205 |
Objem nádrže (l) | 23 |
Cena (Kč) | 483 990 |
Plusy
- Pohodlný posaz
- Ochrana před větrem
- Elektronická výbava
- Síla motoru
- Stabilita v zatáčkách
Minusy
- Vyšší cena