Lamborghini v hybridech použije kondenzátory místo baterií. Jaký má důvod?
Kondenzátory už použil první sériový hybrid z dílny Lamborghini, model Sián. A italská automobilka chce toto méně obvyklé řešení použít také u dalších vozů.
Lamborghini je další z celé řady automobilek, které se do budoucna nevyhne elektrifikaci svých aut. Aby si mohla uchovat charakteristický vidlicový dvanáctiválec, bez hybridního pohonu to nepůjde. Automobilka tak již potvrdila, že nástupce Aventadoru bude hybridem. Využije přitom netradiční řešení, které v automobilovém prostředí není tak obvyklé.
Italský výrobce se totiž při vývoji hybridů hodlá zaměřit na kondenzátory, které chce využít místo mnohem obvyklejších baterií. V jejich případě je elektrická energie uložena nikoliv pomocí elektrochemické reakce jako u akumulátorů, ale prostřednictvím statického náboje.
„Lamborghini bylo vždy o lehkosti, výkonu, potěšení a zapojení. Musíme to v našich superautech uchovat i do budoucna,“ říká k tomu Riccardo Bettini, šéf technických projektů v Lamborghini.
Bettini dále vysvětluje, že současná technologie lithium-iontových baterií pořád znamená přílišné zvýšení hmotnosti, a tak podle jeho názoru nejsou v dnešní době tím nejlepším řešením. Oproti tomu kondenzátory jsou mnohem lehčí, navíc umožňují výrazně rychlejší nabíjení, což jsou u supersportů mnohem důležitější vlastnosti než celkový dojezd.
Konkrétně v případě Siánu, který už koncepci s kondenzátory využívá, přidává elektrické ústrojí pouze 34 kilogramů, což kompenzuje fakt, že elektromotor produkuje právě 34 koní (25 kW). Zároveň se kondenzátory dobíjejí třikrát rychleji než lithium-iontové akumulátory obdobné velikosti.
Lamborghini na vývoji kondenzátorů spolupracuje s renomovanou americkou univerzitou MIT (Massachusettský technologický institut), s nímž vynalezla nový syntetický materiál, který bude moci být užit jako technologický základ pro novou generaci výkonnějších kondenzátorů. Automobilka jej má patentovaný, přičemž podle Bettiniho by za dva až tři roky mohl být připraven pro použití v sériovém autě.
„Pokud zvládneme mnohem rychleji zachytit a použít energii, auto může být lehčí. Mohli bychom rovněž ukládat energii do karoserie, používat přímo auto jakožto baterii, což by rovněž umožnilo snížit hmotnost,“ říká Bettini a poukazuje tím na další projekt Lamborghini a MIT. Americká univerzita totiž zkoumá možnosti, jak povrchy z karbonových vláken naplnit syntetickými materiály, které by byly schopné uchovat energii.
Takovou myšlenku automobilka prezentovala již na studii Terzo Millennio z roku 2017. Jestliže tehdy se to zdála jako hudba vzdálené budoucnosti, nyní se ukazuje, že Lamborghini na takovém projektu už skutečně čile pracuje.