Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Aurelia GT: Technologický milník, který se zapsal do historie

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Jeden méně známý model dnes už živořící značky v mnoha ohledech udával směr. Původně cestovní Lancia byla skvělým základem pro závodní prototypy a vlastně pro celý automobilový svět.  

Období poloviny minulého století doprovázel pozoruhodný hospodářský růst. Znovuzrození ekonomik po druhé světové válce způsobilo růst výrobního průmyslu, do kondice se dostal vývoj nových technologií a mezi automobilkami zesiloval konkurenční boj. Gradující rivalita dělila schopné společnosti od slabých podniků, marné kusy opustily trh a významnější výrobci dosáhli zisků možných investovat zpět do zázemí produkce stále modernější aut.

Etapa kolem 50. let dala světu například klimatizaci, bezpečnostní pásy a lepší brzdy. Objevovaly se nové postřehy a do plodného prostředí přispěla i Lancia, která zaslouženě ohromila ne jednou novinkou, nýbrž celým pokročilým automobilem. Model Aurelia GT se stal průkopníkem sériového nasazení vidlicového šestiválce, spolu s užitím transaxle a dnes už standardních radiálních pneumatik vznikl milník automobilového průmyslu.

Zatímco většinou slouží automobilové závody k popularizaci značky anebo konkrétního modelu, Lancia udělala pravý opak. Vincenzo Lancia a Claudio Fogolin potřebovali více výkonnostních specifikací, a proto vznikla Aurelia GT. Když schopná specifikace porážela auta s dvojnásobným výkonem, bylo jasné správné naladění podvozku i pohonu. Funkční GT v roce 1950 dojelo na druhém místě v Mille Miglia a následně už z toho bylo vítězství na Targa Florio.

Vývoj Aurelie začal už v roce 1948 s dimenzováním součástek na uložení celohliníkového šestiválce podepsaného jmény inženýrů Vittorio Jano a Francesco De Virgilio. Velmi lehký odlitek s rozevřením válců 60 stupňů byl originální, protože v rámci úspor hmotnosti a velikosti fungoval efektivně pomocí hemisférických spalovacích komor doplněných jednou vačkou a ventily v pravém úhlu oproti normálu.

Modelová řada Aurelie se skládala z verzí B10, B12, B15, B21, B22 a B20. Lišilo se uspořádání karoserie či rozvor, poslední jmenovaný byl typ GT uvedený roku 1951 pod rouškou „prvního skutečně sériového GT na světě“. Marketingové oddělení nebylo daleko od pravdy, provedení B20 umělo stejně dobře projet Evropu, střihnout zatáčky na oblíbené okresce i ujet všem na měřeném okruhu. Premiérově montovaný šestiválec byl dodáván postupně v pěti objemech rozmezí 2 až 2,5 litru. Nejrychlejší GT 2500 o výkonu cca 120 koní završilo celkovou sestavu šesti sérií řady B20.

Vlajková loď byla plná inovací, kromě pokrokového motoru, uložení čtyřstupňového manuálu a lepších pneumatik měla nejlepší verze i stabilnější sestavení podvozku. Jistější vedení stopy zajišťovala zadní náprava De Dion spojující kola tuhým nosníkem. Technika vynalezena hrabětem Julesem-Albertem de Dionem v roce 1896 ubírala Lancii GT škodlivou neodpruženou hmotu.

Díky kombinaci držení stopy s nízkou váhou a dobrým motorem byl úspěch Lancie GT zaručen. Možná proto po odchodu Vittoria Jana do konkurenčního Ferrari začali v Maranellu úspěšně nasazovat V6 do závodů a poté do běžně homologovaných silničních modelů.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

5. 8. 2021 22:31
Aurelia
Dnešní dizajnéri sú babráci, také nádherné auto už nevedia navrhnúť.