Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kimera EVO37
Kimera EVO37
Kimera EVO37
Kimera EVO37
49
Fotogalerie

Legenda rallye se vrací. Italové oživují Lancii 037 jako zadokolku s výkonem 377 kW

Italský závodník Luca Betti se rozhodl oživit myšlenku slavné Lancie 037, hvězdy rallye osmdesátých let. Jeho firma Kimera Automobili postaví jen 37 kousků tohoto restomodu.

Lancia 037 patří mezi ta vůbec nejslavnější rallye auta v historii. Speciál s motorem uprostřed závodil v osmdesátých letech ve slavné Skupině B, když jako poslední zadokolka dokonce zvítězil ve světovém šampionátu v rallye. Nyní se v domovské Itálii rozhodli slavný speciál oživit.

Za projektem jednoduše nazvaným Evo37 stojí italská společnost Kimera Automobili, v jejíž čele stojí italský závodník Luca Betti, který v minulosti pravidelně startoval i na české Barum Rallye. Tvůrci se rozhodli využít dnes tak oblíbené koncepce restomodu, využívající kombinaci historického základu s moderní technikou.

Vnější vzhled tak zůstává prakticky věrný originálu. Nechybí tak drsně vyhlížející tvář se čtveřicí kulatých světlometů, které však v duchu moderní doby jsou diodové, stejně jako zvýrazněné zadní boky a mohutný přítlačný spoiler na zádi.

Moderní je však i konstrukční základ. Panely karoserie už nejsou ze skleněných vláken jako v osmdesátých letech, ale z karbonu. Karoserie je pak rovněž o něco delší než u originálu.

Video placeholder
Kimera EVO37 • Kimera Automobili

Zachována zůstává také koncepce pohonného ústrojí. Uprostřed podélně je tak nadále uložen přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,1 litru, jako v někdejší rallye evoluci 03 Evolution 2. Staví jej společnost Italtecnica, která motor pod vedením inženýra Claudia Lombardiho, působícího právě v dobách 037 u Lancie, od základu přepracovala. Místo kompresoru je tu turbodmychadlo, přičemž výsledkem nové konstrukce je výkon 377 kW a točivý moment 550 N.m. Originál se přitom ve verzi Evolution 2 chlubil až 250 kW.

Samozřejmostí je přitom zachování pohonu jen zadních kol, nechybí ani manuální převodovka. V minulosti se však hovořilo také o nabídnutí čtyřkolky nebo sekvenční převodovky. Moderní techniku pak dále zastupuje čtyřprvkové zavěšení Öhlins nebo dostupné karbon-keramické brzdiče Brembo.

Jak už to tak u restomodů bývá, projekt Evo37 rozhodně není pro každého. Kimera Automobili má s ohledem na jméno legendy v plánu postavit jen 37 exemplářů tohoto automobilu, který i kvůli tomu v základu přijde na 480.000 eur (přes 12,2 milionu korun). Poprvé ho veřejnost naživo uvidí na nadcházejícím červencovém Festivalu rychlosti v Goodwoodu, první zákazníci se ho pak dočkají v září.

Lancia 037 vznikla na základech modelu Montecarlo, původně však na ní pracoval Abarth, který měl podle původních plánů převzít rallye aktivity koncernu Fiat. To se ale nakonec nestalo. Vůz navržený podle pravidel skupiny B byl poprvé nasazen v roce 1982, rok na to z toho byl titul mezi značkami. Silniční verze se pak vyráběla mezi lety 1982 až 1987, šlo však o vyloženou specialitu, když vzniklo jen 207 kousků.