Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lancia Delta 1,4T MultiAir – Oturbený obývák

Michal Fokt
Diskuze (53)
Delta už je konečně taková, jakou ji chtěli Italové mít - komfortní a luxusní.

Stylový italský hatchback se objevuje v našem testu teprve potřetí a vůbec poprvé s benzinovým motorem. Co je ale důležitější, premiéru si odbývá také jeho faceliftovaná varianta, která byla představena na ženevském autosalonu skoro před rokem. S potěšením je třeba konstatovat, že teď je to to pravé.

lancia testy strednitrida lancia testy strednitrida  

Italská extravagance a noblesa

Lancia se rozhodla vsadit na naprosto výjimečný vzhled, jenž nemá mezi kompakty obdoby, a na interiér se silným důrazem na pocit luxusu. Díky tomu je na silnici naprosto nepřehlédnutelnou individualitou, což je nyní ještě umocněno drobnými stylistickými retušemi na přídi, které vzhledově přibližují vůz zbytku poameričtělé modelové nabídky.

Dojem luxusu v kabině navozuje nejen kombinace černé a krémové barvy a alcantary s kůží, ale také rafinovaně pojaté osvětlení, které kombinuje klasické podsvícení ovladačů s ambientním, což v kabině navozuje při jízdě za šera velmi útulnou atmosféru.

Už samotný vzhled sedadel jasně říká, že pokud hledáte sportovní svezení, tak jste nasedli úplně špatně. Boční vedení sedadel je zanedbatelné a sedák vyvolává pocit, že sedíte na vršku důkladně nafouknutého rehabilitačního míče. Výsledkem je v této třídě bezkonkurenční komfort sezení, když tedy přivřeme oči nad uzoučkou hlavovou opěrkou s vypouklým profilem styčné plochy. Zadní sedadla se vymykají běžnému standardu ještě víc. Pokud byste totiž v kompaktu rádi měli pohovku z obýváku, pak jste taky správně.

lancia testy strednitrida lancia testy strednitrida  

Posezení je tam mimořádně komfortní i díky tomu, že lze polohovat opěradlo a současně posouvat obě části lenošky jako třeba v twingu. Takže pokud zrovna nevezete v kufru bagáž na týdenní dovolenou, můžete svým nohám dopřát prostorový luxus prodloužené „esklády“ nebo naopak přirazit lavici k předním sedadlům, co kolena dovolí a uvolnit místo v kufru nějakému trošku většímu nákupu u Prady. Škoda, že to má hlava cestujících vzadu k čalounění stropu hodně blízko, ale mafiánští bossové ve filmech stejně většinou bývají malí a obtloustlí…

Řidičovy ovládací prvky pak skvěle se zbytkem kabiny ladí – volant má dost velký průměr a řadicí páky má nejraději, když se na ni moc nesahá. Její tvar není moc ergonomický a dráhy jsou přesné, ale kostrbaté.

Slušný kompromis

Nemůže být pochyb o tom, že nejlepším motorem pro deltu bude 1.8T se šestistupňovým automatem, nicméně námi testovaný 1.4T MultiAir bude představovat dobrou kombinaci vlastností, hodných kompaktu s tímto pojetím – absence hluku a vibrací, velmi slušná dynamika rozumná pořizovací cena.

MultiAiry už nás mnohokrát přesvědčily o své vyspělosti a v lancii tomu není jinak. Malý čtyřválec spolupracuje bez protestů od 1500 otáček, svižně akceleruje ale až kolem 2500 ot/min, pak ale už máte k dispozici široké pásmo více než 3500 otáček, kdy se chová naprosto čítankově. Prodleva turbodmychadla je minimální, turboefektu nulový a motůrek má dost síly nejen na pružné zrychlování bez nutnosti používat ten patvar mezi sedadly, tak při předjíždění ve vyšších otáčkách. Čtrnáctistovka totiž ztrácí dech až za hranicí 6200 otáček.

Je také velmi dobře odhlučněna, takže pohodu na palubě ani v nejmenším neruší. Vůbec se ale tentokráte nepředvedla při měření spotřeby. Při jízdě stovkou jsme z palubního počítače odečetli při 2250 otáčkách spotřebu 6,6 l a při dálničních 130 km/h byla ručka otáčkoměru těsně pod 3000, což je opravdu sympaticky dlouhý „cestovní převod, nicméně spotřeba tomu neodpovídala – 8,8 l je opravdu hodně.

Konečně komfort!

Ačkoli ve výčtu změn, provedených v rámci faceliftu, není o modifikacích podvozku ani čárka, je očividné, že filozofii „zatloukat, zatloukat, zatloukat“ nerazí jen Dr. Plzák. Naladění podvozku je totiž oproti dosavadním zkušenostem příslovečným nebem oproti chodskému hudebnímu nástroji.

Jízda s deltou je i nadále velmi plavná a též došlo k potlačení náklony v zatáčkách, současně se však a to je nejdůležitější, dramaticky zlepšila kvalita jízdy. Lancia přestala mlátit a rázovat na nerovnostech a zkulturnil se i zvukový doprovod při přejezdu menších nerovností, které překovává tak nějak „pevněji“. Sice v tomto ohledu nepředstavuje lídra segmentu, ale posádka rozhodně netrpí. A to je zjištění naprosto klíčové, protože právě bídný jízdní komfort byl největší slabinou tohoto na pohodlí silně orientovaného modelu.

I nadále ale platí, že se vůz s nedotáčivým charakterem šasi nejlépe cítí na rovných úsecích, v zatáčkách je nesvůj a působí toporně a na nerovnostech v zatáčce občas znervózní. Největším nepřítelem choutek na svižnější svezení je sice přesné, ale trestuhodně přeposilované řízení, s nímž je při ostřejší jízdě prakticky nemožné udržet hatchback v požadovaném směru.

Klaplo to

Sice to tři roky trvalo, ale nyní delta skutečně má na to, aby oslovila klientelu, na kterou je mířená. Těm teď už nenabízí iluzi luxusně působícího kompaktu, ale skutečně komfortní a útulný obýváček na kolech, jenž majiteli(ce) zajistí jak pozornost okolí, tak dobrý vnitřní pocit, že se nenechal(a) nalákat na pěkný design, ale že vůz opravdu dokáže splnit to, co slibuje. Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že Lancia chce do „lepší společnosti“ a za své auto si nechá zaplatit více, než dnes bývá obvyklé.

lancia testy strednitrida lancia testy strednitrida  

První cena vozu399.900,- Kč (Delta Silver, 1.4T, 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací472.900,- Kč (Delta Gold, 1.4T MA, 103 kW)
Základní cena testovaného vozu 472.900,- Kč (Delta Gold, 1.4T MA, 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků554.300,- Kč (Delta Gold, 1.4T MA, 103 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Noblesně působící interiér
  • Komfortní sedadla
  • Prostor pro nohy vzadu
  • Dobré odhlučnění motoru
  • Pružný a výkonný motor

Mínusy

  • Omezené místo pro hlavu vzadu
  • Přeposilované řízení
  • Absence bočního vedení sedadel
  • Velká spotřeba paliva
  • Vyšší cena

Michal Fokt
Diskuze (53)
Lancia Delta 1.4T MultiAir
Cena základní sestavy 540 000 Kč
Výbava základní sestavy Autorádio s CD a MP3, stabilizační systém a Hill Holder, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka se sklápěním, posilovač řízení, lakovaná zrcátka, klimatizace, mlhovky se systémem Cornering, dálkové odemykání, nastavitelná bederní opěrka, přední, boční a hlavové airbagy, el. ovládání bočních oken, loketní opěrka s klimatizovaným boxem, posuvná zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, třetí hlavová opěrka, interiér v kůži/alcantaře, paket Komfort (zatmavená okna, zadní loketní opěrka, volant v kůži, el. ovládaná a sklopná zrcátka). Kč
Cena testované sestavy 621 400 Kč
Výbava testované sestavy Dvouzónová automatická klimatizace (+10.000,-Kč), loketní opěrka vzadu (3000,-), tempomat (5000,-), Blue&Me (6500,-), koberečky (2500,-), 17palcová kola s pneumatikami 225/45 R17 (16.000,-), sedadla Alcantara (20.000,-), alarm (+11.400,-), zadní parkovací senzory (7.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.8 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 760
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 0
Rozměr pneu: 225/45 R17
Lancia Delta 1.4T MultiAir
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1797
c) výška (mm): 1499
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 760 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Dave 11
23. 3. 2013 20:27
Re: silna individualita
Individualita to bezpochyby je. Naprosto nezaměnitelný design. Nechápu proč někdo řeší interier... Já si Deltu koupil proto jak vypadá, ne kvůli palubovce. Že vychází z Brava mě celkem nezajímalo, protože jsem palubovku v Bravu neviděl.
26. 2. 2012 17:44
Re: Delta
Podle mě je to auto naprosto šeredný. Krása je subjektivní :-)
26. 2. 2012 16:12
Atraktivní design?????
Jak může někdo jmenovat čistě subjektivní kategorii jako hlavní klad auta. Podle mě je to auto naprosto otřesně obludný, zvláště palubní deska a karoserie zezadu, především zadní světla. Ale nikomu neberu, pokud se mu to auto líbí. Jen se mi nezdá, aby subjektivní kategorie byla jmenována jako hlavní pozitivum. :no:
Avatar - del42sa
26. 2. 2012 13:19
tohle se dalo očekávat
[odkaz] :'-( V Evropě to jde s Fiatem od desíti k pěti....
20. 1. 2012 12:31
Re: Spotřeba
Probud se ze snu - Bravo 1,4 atmosfera do kopce 160 jede s nohou na podlaze a pritom zpomaluje. Na 8,5 - 9 litru pri tom zapomen (tedy pokud si pod pojmem kopec predstavujem oba to same). To by ukazoval pocitac tak maximalne v nejake turbodieselu.
Nebo jsi nechtel napsat Bravo, ale Bavo - to bych pak chapal, ale pak mi tam nesedi ta 1,4 atmo...Nebo ze by: [odkaz]