Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Gamma (1976–1984): Krásný design, ale zlobivé motory

Karel Haas
Diskuze (4)

Sedany a kupé Lancia Gamma (Tipo 830) měly samonosné karoserie od Pininfariny a pohon předních kol plochými čtyřválcovými motory s rozvodem OHC a objemem 2 a 2,5 litru.

Italská automobilka Lancia, divize společnosti Fiat, představila na ženevském autosalonu v roce 1976 nástupce modelu Lancia 2000 (1971–1975), který vycházel z typu Lancia Flavia. Lancia Gamma, nová vlajková loď značky, se v letech 1976 až1984 vyráběla v podobě čtyřdveřového sedanu Berlina se splývavou zádí a v letech 1977 až 1984 jako dvoudveřové kupé.

Oba modely navrhlo studio Pininfarina (konkrétně Leonardo Fioravanti a Aldo Brovarone) a celkem se prodalo 15 272 sedanů a 6 790 kupé. Vývoj vozu, zahájený na podzim 1970, vedl Sergio Camuffo, který dal jméno zadní nápravě s nezávislým zavěšením kol se vzpěrami MacPherson.

Gamma je třetí písmeno řecké abecedy. Lancia používala řecká písmena k označení svých modelů už před druhou světovou válkou. V roce 1971 se k řeckým písmenům vrátila. Tehdy vznikla Lancia Beta, první Lancia vyvinutá pod dohledem Fiatu. Gamma převzala od Bety pohon předních kol a nezávislé zavěšení všech kol. Malé písmeno řecké abecedy (γ) měla Gamma na palubní desce a na zádi.

Sedan Lancia Gamma Berlina

Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina (foto) měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí (fastback) s pevným zadním oknem a nahoru otevíraným víkem kufru s objemem 500 litrů. Příď zdobila široká maska chladiče, do které byly po stranách vloženy dvojité světlomety (jeden kruhový a druhý obdélníkový). Do středu masky byl vložen znak Lancie a pětiúhelníkový rámeček. Boky vozu byly rozděleny úzkým prolisem, zakončeným vpředu pozičním světlem.

Typické byly zadní trojúhelníkové střešní sloupky s větracími mřížkami za třetími bočními okny. V ostře useknuté zádi byly v rozích umístěny trojúhelníkové sdružené svítilny. Sedan měl rozvor náprav 2 670 mm, vnější rozměry 4.580 x 1.730 x 1.410 mm (délka x šířka x výška) a pohotovostní hmotnost 1.320 kg.

Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí. Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí.

Kupé Lancia Gamma

Karoserii dvoudveřového čtyřsedadlového kupé Lancia Gamma (foto) navrhl ve studiu Pininfarina Aldo Brovarone. Od sedanu se lišilo hlavně tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí a o něco menšími rozměry. Rozvor náprav byl zkrácen o 115 mm na 2.555 mm, kupé bylo kratší o 95 mm (4.485 mm) a nižší o 80 mm (1.330 mm). Na bocích mělo kupé široké prolisy, do kterých byly vloženy černé lišty, sahající od podběhů předních kol až k zadním obdélníkovým svítilnám. Černé nárazníky byly protaženy do boků až k podběhům kol. Nízký plochý motor umožnil snížit kapotu a více sklopit přední okno kupé.

Kupé Lancia Gamma se od sedanu lišilo hlavně tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí a o něco menšími rozměry. Kupé Lancia Gamma se od sedanu lišilo hlavně tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí a o něco menšími rozměry.

Motory

Přední kola Lancie Gamma poháněl vpředu podélně uložený čtyřválcový motor s protilehlými válci (boxer), spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou a později i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Fiat původně počítal s použitím jednoho ze svých motorů V6, ale nakonec bylo rozhodnuto použít pro Lancii Gamma plochý čtyřválec, používaný také u předchůdců Lancia Flavia (1,8 a 2,0 litru) a Lancia 2000 (objem 2,0 litru).

První byl zážehový, kapalinou chlazený plochý čtyřválec s rozvodem OHC a objemem válců 2.484 cm3 (vrtání x zdvih: 102 x 76 mm). S karburátorem Weber a kompresí 9,0 měl nejvyšší výkon 140 k (103 kW) při 5.400 min-1 a točivý moment 212 Nm při 3.000 min-1. Lancia Gamma 2500 s ním dosahovala maximální rychlost 192 km/h a na stovku zrychlila za 10,5 s.

O něco později se začala vyrábět verze Gamma 2000, poháněná karburátorovým plochým čtyřválcem s objemem 1.999 cm3 (měl zmenšené vrtání) a nejvyšším výkonem v první sérii 120 k (88 kW) a ve druhé sérii 115 k (85 kW). Tento motor byl určený převážně pro italský trh, kde hranicí pro sníženou daňovou sazbu byl právě objem 2 litry.

Čtyřválcové boxery s hliníkovým blokem, použité v modelech Lancia Gamma způsobovaly majitelům řadu problémů, jako je přehřívání motoru, narušení těsnění pod hlavou, úniky oleje a chladící kapaliny nebo dokonce zadření motoru. Problémy byly i s vačkovými hřídeli, které se rychle opotřebovávaly.

Video se připravuje ...

Podvozek

Lancia Gamma měla moderní podvozkové díly zajišťující dobré jízdní vlastnosti. Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol (foto). Přední kola měla vzpěry MacPherson s příčnými zkrutnými stabilizátory a pérování vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení (multilink) a vinuté pružiny se soustřednými tlumiči. Na všech kolech měla Gamma kotoučové brzdy (přední měly odvětrávání).

Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol. Přední kola měla vzpěry MacPherson s pérováním vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení. Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol. Přední kola měla vzpěry MacPherson s pérováním vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení.

Facelift (1980)

Zhruba uprostřed svého výrobního cyklu prošel sedan a kupé Gamma modernizací, při které dostaly novou dělenou masku chladiče, společnou pro všechny vyráběné modely (foto), hliníkové 15palcové ráfky kol, úpravy interiéru (nové přístroje, vnitřní osvětlení, nová ruční brzda a manžeta řadicí páky). 2,5litrový motor dostal vstřikování paliva Bosch LE-Jetronic (název vozu se rozšířil o zkratku I.E.). Výkon motoru zůstal stejný jako u verze s karburátorem, ale mírně se snížila spotřeba paliva.

Zhruba uprostřed svého výrobního cyklu prošel sedan a kupé Gamma modernizací, při které dostaly novou dělenou masku chladiče. Zhruba uprostřed svého výrobního cyklu prošel sedan a kupé Gamma modernizací, při které dostaly novou dělenou masku chladiče.

Koncepty

V průběhu výroby modelů Lancia Gamma vzniklo několik zajímavých studií od italských designerů, využívajících podvozkové díly platformy Gamma. V roce 1977 představil Pininfarina koncept Gamma Spider, což byla otevřená verze kupé Gamma s odnímatelnými panely střechy a ochranným obloukem za zadními sedadly (targa). V roce 1978 postavila karosárna Italdesign koncept pětidveřového MPV (multi-purpose vehicle) Giugiaro Megagamma se zkrácenou kapotou motoru.

Návštěvníci pařížského autosalonu v roce 1980 mohli obdivovat studii tříprostorového sedanu Pininfarina Gamma Scala, vycházejícího z kupé Gamma. Uvažovalo se o jeho výrobě, k té ale nedošlo. Zajímavou studii na bázi kupé Gamma postavil v roce 1982 Pininfarina. Třídveřový „shooting brake“ Lancia Gamma Olgiata měl mimořádně dlouhá boční okna za dveřmi a spoiler nad zadním oknem.

Nástupcem Gammy se v roce 1984 stala Lancia Thema, vyvinutá společně se švédským Saabem, Fiatem a Alfou Romeo a vyráběná až do roku 1994. Kupé Lancia Gamma se dočkalo nástupce až v roce 1997, kdy se začalo vyrábět dvoudveřové kupé Lancia Kappa. Proslýchá se, že plně elektrický model s dojezdem až 700 km, plánovaný pro modelový rok 2026, bude mít znovu název Gamma.

Karel Haas
Diskuze (4)

Doporučujeme

19. 9. 2023 00:10
Re: Nádherný italský bizár....
Slovo "bizár" má jasněš pejorativní podtext a ten si tato Gamma podle mého názoru nezaslouží. Na to má Lancia jiné "kabrňáky", zejména model Thesis... :-( :no: :no:
18. 9. 2023 16:45
Re: Nádherný italský bizár....
za me ten i v te dobe neotrely design a taky treba ten netradicni motor.... Bizar je to samozrejme zejmena z dnesniho pohledu.... Ale byly to dobre casy kdy se vyrobci nebali experimentovat.... byt to vetsinou nakonec vedlo k jejich krachu :-!
18. 9. 2023 16:25
Re: Nádherný italský bizár....
Co je na tom nádherném autě "bizarního"? :-)
18. 9. 2023 11:06
Nádherný italský bizár....
přesně moje krevní skupina :yes: :yes: :yes: