Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí.
Typické pro sedan Lancia Gamma byly zadní trojúhelníkové střešní sloupky s větracími mřížkami za třetími bočními okny.
V ostře useknuté zádi byly v rozích umístěny trojúhelníkové sdružené svítilny.
Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol. Přední kola měla vzpěry MacPherson s pérováním vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení.
20
Fotogalerie

Lancia Gamma (1976–1984): Krásný design, ale zlobivé motory

Sedany a kupé Lancia Gamma (Tipo 830) měly samonosné karoserie od Pininfariny a pohon předních kol plochými čtyřválcovými motory s rozvodem OHC a objemem 2 a 2,5 litru.

Italská automobilka Lancia, divize společnosti Fiat, představila na ženevském autosalonu v roce 1976 nástupce modelu Lancia 2000 (1971–1975), který vycházel z typu Lancia Flavia. Lancia Gamma, nová vlajková loď značky, se v letech 1976 až1984 vyráběla v podobě čtyřdveřového sedanu Berlina se splývavou zádí a v letech 1977 až 1984 jako dvoudveřové kupé.

Oba modely navrhlo studio Pininfarina (konkrétně Leonardo Fioravanti a Aldo Brovarone) a celkem se prodalo 15 272 sedanů a 6 790 kupé. Vývoj vozu, zahájený na podzim 1970, vedl Sergio Camuffo, který dal jméno zadní nápravě s nezávislým zavěšením kol se vzpěrami MacPherson.

Gamma je třetí písmeno řecké abecedy. Lancia používala řecká písmena k označení svých modelů už před druhou světovou válkou. V roce 1971 se k řeckým písmenům vrátila. Tehdy vznikla Lancia Beta, první Lancia vyvinutá pod dohledem Fiatu. Gamma převzala od Bety pohon předních kol a nezávislé zavěšení všech kol. Malé písmeno řecké abecedy (γ) měla Gamma na palubní desce a na zádi.

Sedan Lancia Gamma Berlina

Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina (foto) měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí (fastback) s pevným zadním oknem a nahoru otevíraným víkem kufru s objemem 500 litrů. Příď zdobila široká maska chladiče, do které byly po stranách vloženy dvojité světlomety (jeden kruhový a druhý obdélníkový). Do středu masky byl vložen znak Lancie a pětiúhelníkový rámeček. Boky vozu byly rozděleny úzkým prolisem, zakončeným vpředu pozičním světlem.

Typické byly zadní trojúhelníkové střešní sloupky s větracími mřížkami za třetími bočními okny. V ostře useknuté zádi byly v rozích umístěny trojúhelníkové sdružené svítilny. Sedan měl rozvor náprav 2 670 mm, vnější rozměry 4.580 x 1.730 x 1.410 mm (délka x šířka x výška) a pohotovostní hmotnost 1.320 kg.

Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí.Čtyřdveřový sedan Lancia Gamma Berlina měl jednoduchou elegantní karoserii se šesti bočními okny a splývavou zádí. | Wheelsage.org

Kupé Lancia Gamma

Karoserii dvoudveřového čtyřsedadlového kupé Lancia Gamma (foto) navrhl ve studiu Pininfarina Aldo Brovarone. Od sedanu se lišilo hlavně tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí a o něco menšími rozměry. Rozvor náprav byl zkrácen o 115 mm na 2.555 mm, kupé bylo kratší o 95 mm (4.485 mm) a nižší o 80 mm (1.330 mm). Na bocích mělo kupé široké prolisy, do kterých byly vloženy černé lišty, sahající od podběhů předních kol až k zadním obdélníkovým svítilnám. Černé nárazníky byly protaženy do boků až k podběhům kol. Nízký plochý motor umožnil snížit kapotu a více sklopit přední okno kupé.

Kupé Lancia Gamma se od sedanu lišilo hlavně tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí a o něco menšími rozměry.Kupé Lancia Gamma se od sedanu lišilo hlavně tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí a o něco menšími rozměry. | Wheelsage.org

Motory

Přední kola Lancie Gamma poháněl vpředu podélně uložený čtyřválcový motor s protilehlými válci (boxer), spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou a později i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Fiat původně počítal s použitím jednoho ze svých motorů V6, ale nakonec bylo rozhodnuto použít pro Lancii Gamma plochý čtyřválec, používaný také u předchůdců Lancia Flavia (1,8 a 2,0 litru) a Lancia 2000 (objem 2,0 litru).

První byl zážehový, kapalinou chlazený plochý čtyřválec s rozvodem OHC a objemem válců 2.484 cm3 (vrtání x zdvih: 102 x 76 mm). S karburátorem Weber a kompresí 9,0 měl nejvyšší výkon 140 k (103 kW) při 5.400 min-1 a točivý moment 212 Nm při 3.000 min-1. Lancia Gamma 2500 s ním dosahovala maximální rychlost 192 km/h a na stovku zrychlila za 10,5 s.

O něco později se začala vyrábět verze Gamma 2000, poháněná karburátorovým plochým čtyřválcem s objemem 1.999 cm3 (měl zmenšené vrtání) a nejvyšším výkonem v první sérii 120 k (88 kW) a ve druhé sérii 115 k (85 kW). Tento motor byl určený převážně pro italský trh, kde hranicí pro sníženou daňovou sazbu byl právě objem 2 litry.

Čtyřválcové boxery s hliníkovým blokem, použité v modelech Lancia Gamma způsobovaly majitelům řadu problémů, jako je přehřívání motoru, narušení těsnění pod hlavou, úniky oleje a chladící kapaliny nebo dokonce zadření motoru. Problémy byly i s vačkovými hřídeli, které se rychle opotřebovávaly.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Auto.cz

Podvozek

Lancia Gamma měla moderní podvozkové díly zajišťující dobré jízdní vlastnosti. Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol (foto). Přední kola měla vzpěry MacPherson s příčnými zkrutnými stabilizátory a pérování vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení (multilink) a vinuté pružiny se soustřednými tlumiči. Na všech kolech měla Gamma kotoučové brzdy (přední měly odvětrávání).

Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol. Přední kola měla vzpěry MacPherson s pérováním vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení.Gamma měla nezávislé zavěšení všech kol. Přední kola měla vzpěry MacPherson s pérováním vinutými pružinami. Vzadu měla Gamma víceprvkové zavěšení. | Wheelsage.org

Facelift (1980)

Zhruba uprostřed svého výrobního cyklu prošel sedan a kupé Gamma modernizací, při které dostaly novou dělenou masku chladiče, společnou pro všechny vyráběné modely (foto), hliníkové 15palcové ráfky kol, úpravy interiéru (nové přístroje, vnitřní osvětlení, nová ruční brzda a manžeta řadicí páky). 2,5litrový motor dostal vstřikování paliva Bosch LE-Jetronic (název vozu se rozšířil o zkratku I.E.). Výkon motoru zůstal stejný jako u verze s karburátorem, ale mírně se snížila spotřeba paliva.

Zhruba uprostřed svého výrobního cyklu prošel sedan a kupé Gamma modernizací, při které dostaly novou dělenou masku chladiče.Zhruba uprostřed svého výrobního cyklu prošel sedan a kupé Gamma modernizací, při které dostaly novou dělenou masku chladiče. | Wheelsage.org

Koncepty

V průběhu výroby modelů Lancia Gamma vzniklo několik zajímavých studií od italských designerů, využívajících podvozkové díly platformy Gamma. V roce 1977 představil Pininfarina koncept Gamma Spider, což byla otevřená verze kupé Gamma s odnímatelnými panely střechy a ochranným obloukem za zadními sedadly (targa). V roce 1978 postavila karosárna Italdesign koncept pětidveřového MPV (multi-purpose vehicle) Giugiaro Megagamma se zkrácenou kapotou motoru.

Návštěvníci pařížského autosalonu v roce 1980 mohli obdivovat studii tříprostorového sedanu Pininfarina Gamma Scala, vycházejícího z kupé Gamma. Uvažovalo se o jeho výrobě, k té ale nedošlo. Zajímavou studii na bázi kupé Gamma postavil v roce 1982 Pininfarina. Třídveřový „shooting brake“ Lancia Gamma Olgiata měl mimořádně dlouhá boční okna za dveřmi a spoiler nad zadním oknem.

Nástupcem Gammy se v roce 1984 stala Lancia Thema, vyvinutá společně se švédským Saabem, Fiatem a Alfou Romeo a vyráběná až do roku 1994. Kupé Lancia Gamma se dočkalo nástupce až v roce 1997, kdy se začalo vyrábět dvoudveřové kupé Lancia Kappa. Proslýchá se, že plně elektrický model s dojezdem až 700 km, plánovaný pro modelový rok 2026, bude mít znovu název Gamma.