Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Defender 110 SW – Lesní móda

Ondřej Šuch
Facelift, nefacelift, defík je pořád stejný drsoň jak jej milujeme. Jen uvnitř teď vypadá víc jako auto.

Každá přemalba ikony je risk, ruští pašeráci o tom vědí své. Když v Coventry dumali o změnách, které by prodloužily Defenderu život v houšti evropských norem, sahali jen na věci řekněme zbytné až druhořadé. Skalnímu offroadistovi, lesnímu dělníkovi či obsluze velkorypadel se vrátilo srdce z kalhot na původní místo, a ti ostatní se přestávají Defenderu bát. Hleďme, co dokáže facelift.

Zvenku změny pozná jen skutečný znalec, který zatlačí slzu nad chybějícími „vstupy manuální klimatizace“, jak byly přezdívány záklopky pod předním sklem. I jejich absence je totiž odrazem důležitých změn, které se odehrály v interiéru. Ne, netřeba se bát, volant stále není v ose sedadla a výškově nastavovat lze stále jen obočí, palubní deska ale získala lidské parametry a co mohla, převzala z modelu Discovery této i minulé generace. Výsledkem je v mezích offroadu až nečekaně příjemné ovládání všech dostupných funkcí, z nichž největší dojem zanechává příplatkové vyhřívání sedadel a předního skla.

suv landrover testy suv landrover testy
 

Největší novinku je třeba slyšet – původní poněkud zupácký pětiválec se samostatnými vstřikovači je nyní nahrazen commonrailovým čtyřválcem 2,4 l (90 kW) z dílen Fordu a i když jde stále o typický traktor, je větší kultivovanost chodu znát. Druhou nejdůležitější změnou je spřažení s šestistupňovou manuální převodovkou – zatímco první stupeň je o třetinu pomalejší a zvládá tak i extrémní zátěže, rychlá šestka dovolí ustálenou jízdu vysokými rychlostmi bez děr v ušních bubíncích i peněžence. Motor, kterému točivý moment narostl o pětinu na 360 Nm je navíc až neskutečně pružný a táhne rovnoměrně od nízkých otáček. Úbytek hluku v kabině je zřetelný ve všech režimech – za jízdy je dokonce možná konverzace mezi osazenstvem předních a zadních sedadel. Spotřeba se zuby nehty drží desetilitrové hranice, roste jen při extrémní zátěži v terénu nebo pokusech o překonání dálničního limitu.

Znatelné jsou i rozdíly při jízdě - řidič bude stále žehrat na podprůměrný rejd, ale řízení získalo alespoň na přesnosti a vůz není třeba udržovat v přímém směru jako zmatenou ovečku. Odpružení lehce zkomfortnělo, brzdy už auto zastaví na standardnější vzdálenosti, světlomety dosáhnou i přes třicet metrů a v nenastavitelném volantu je přece jen airbag. Pokrok nezastavíš.

suv landrover testy suv landrover testy Terén už je trochu nuda. Jako obvykle jsme se pokusili Defender degradovat utopením a ani v půlmetrovém blátě se nám to se standardními pneumatikami nepovedlo. Chtěli jsme jej utahat na kopci, ale dřív jsme dostali závrať. Tak jsme aspoň jen tak pro formu projeli trasu vysočanské spojky a nijak nevadilo, že se teprve rok staví. Za celou dobu jsme jedinkrát sáhli po redukovaných převodech a ani jednou nepoužili uzávěru mezinápravového diferenciálu… tak k čemu auto, které všechno projede?

Všechny naše pozitivní poznatky je nicméně třeba brát z pohledu „standardu Defender“ - za neskutečnou terénní průchodnost, více než tunovou nosnost a tradici platíme v porovnání s konkurencí stále ještě nekomfortem, problematickými jízdními vlastnostmi na silnici a relativně vysokou cenou. Příplatková politika je pochopitelná také jen při respektování původního užitkového určení vozidla – pak kupce nepřekvapí ani 49.500,- Kč navíc za ABS a naopak ocení, že tato položka u osobního horského traktoru vůbec existuje. A tak to máte, pane nadlesní, se vším…

suv landrover testy suv landrover testy
 

Plusy:

  • robustnost
  • schopnosti v terénu
  • nový motor a převodovka
  • prostor pro náklad
  • jednoduchá údržba

Minusy:

  • komfort posádky
  • řízení a brzdy
  • malá úroveň pasivní bezpečnosti

První cena vozu775.000,- (rozvor 90, Soft Top, Base)
První cena vozu s testovaným rozvorem879.000,- (rozvor 110, Chassis Cab, Base)
Základní cena testovaného vozu998.000,- (rozvor 110, Station Wagon, Base)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.322.977,- (rozvor 110, Station Wagon, Base)

Ondřej Šuch
Land Rover Defender 110 SW
Cena základní sestavy 998 000 Kč
Výbava základní sestavy Pneumatiky MICHELIN XPC 7.50 x 16, vzduchem chlazené brzdové kotouče, imobilizer s obvodovým alarmem, vyhřívané zadní sklo se stěračem a ostřikovačem, zadní zástěrky, stupačka zadní sklápěcí, tažné zařízení - koule + elektrické zapojení, ochranný rám řízení (ochr. tyč), gumové koberce přední a zadní, vinylové čalounění, 5 sedadel, příprava pro rádio ( vč. antény, bez repro) Kč
Cena testované sestavy 1 322 977 Kč
Výbava testované sestavy černý lak (14.500,-), přední zástěrky (3.000,-), látkové čalounění (7.000,-), Cubby Box – vinyl (3.500,-), rádio s CD přehrávačem + 4x repro (17.000,-) Convenience paket – el. ovládaná přední okna+dálkové centrální zamykání (21.000,-), zimní paket – vyhřívaná přední sedadla+vyhřívané přední sklo (16.000,-), přestavba na N1 (30.000,-), čelní rám (16.966,-), naviják (80.053,-), zahrádka (37.890,-), zadní žebřík (4.128,-), krycí plechy blatníků (5.924,-), krycí plechy prahů (13.784,-), mřížky předních světel (4.903,-), mřížky zadních světel (4.903,-), stupačky, (14.259,-), zvýšené sání (15.326,-), nájezdový plech (9.941,-), gumové koberce (4.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 130
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.5 / 9.5 / 11.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1000 / 0
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1895 / 1155
Rozměr pneu: 205/85 R16
Land Rover Defender 110 SW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4639
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 2021
d) rozvor (mm): 2794
e) rozchod vpředu (mm): 1486
f) rozchod vzadu (mm): 1486
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 460
místo vzadu pod předním sedadlem: ano