Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Discovery SDV6 – Objevitel v nejlepších letech

Diskuze (37)
Předloni nová tvář, letos motor a převodovka. Land Rover dbá, aby jeho Discovery zrál jak víno.

Land Rover Discovery jsme naposledy testovali dávno – před rovnými sedmi lety. Přesně tak dlouho je na trhu i jeho aktuální generace. Dlouhověkost má ale tato modelová řada v genech. První generace se totiž představila už před 22 lety. S jednou radikální modernizací a mnoha postupnými vylepšeními vydržela až do roku 2004, současné provedení proto nepřesluhuje, pouze jde v jejích stopách.

Důkladný facelift, který proměnil oba konce karoserie i interiér, přišel před dvěma lety. Discovery s novým motorem 3,0 TDV6 (180 kW) vystoupilo ze svého stínu, modelový rok 2012 ale přináší další změnu. Definitivně končí základní jednoturbový 2,7 TDV6 (140 kW) a nastupují dvě nové verze třílitru.

Základní TDV6, nyní s dvojicí turbodmychadel, dosahuje 155 kW a 520 Nm a míří na méně náročné zákazníky. Roli vrcholné motorizace nově plní silnější třílitr SDV6, který se pyšní 188 kW a 600 Nm. Oba podporuje osmistupňová automatická převodovka – další změna u modelu 2012.

suv landrover testy suv landrover testy  

Sluší se dodat, že benzinový motor do Discovery v Evropě nepořídíte (doplněno - s pár výjimkami, jako Slovensko a Nizozemsko). Tyto choutky uspokojí Range Rover Sport, touhu po osmiválcovém turbodieselu pak až rovnou velký Range Rover.

Nestárnoucí design

Hranatá a zavalitá karoserie, vysoká 1,9 metru, dodává autu majestátní charakter. I když se půdorys od ostatních velkých SUV nijak zásadně neliší, takový Touareg nebo X5 vedle Discovery najednou vypadají o třídu skromněji.

Řada cílených estetických změn při faceliftu velmi prospěla. Přední světlomety s diodami pro denní svícení znamenají oživení již známého tématu a odsuzují dosavadní řešení k zapomenutí. Zadní diodové lampy s čirými elipsami už nejsou tak kvalitním designérským počinem, přesto jde o nezpochybnitelný posun k moderně.

Uvnitř Land Rover vyspěl ještě víc. Vše je elegantní, přehledné a účelné, na pohled pěkné a na omak bytelné. V hlavní roli je však pohodlí a prostor.

suv landrover testy suv landrover testy  

Do kabiny se musí šplhat možná až zbytečně vysoko – i v nástupní poloze jsou přední sedáky 77 cm nad vozovkou, ve standardní výšce 81 cm a v terénní pak dokonce akrobatických 88 cm. Navzdory tomu ale Discovery netrpí na nepříjemný vzpřímeně-židlový posaz.

Na sedadlech se dá příjemně uvelebit, potěší široký rozsah nastavení, dvě loketní opěrky uprostřed a dvě ve dveřích a následně i přehršel odkládacích prostorů. Vzadu se pohodlně i na delší cestu usadí tři dospělí pasažéři, k tomu pomáhá mimo jiné královský rozvor a zvýšení střechy za B sloupkem. Vzadu si lze proto stěžovat nanejvýš na opěradla sedadel – ta by mohla být vyšší.

suv landrover testy suv landrover testy Hlavní technická novinka, osmistupňová automatická převodovka, se odhalí okamžitě. Ze středového tunelu už totiž mezi předními sedadly netrčí dlouhá a robustní páka, její místo zaujal výsuvný otočný ovladač inspirovaný nejnovějšími Jaguary. Režimy P, R, N, D a S se volí jeho otáčením, manuální řazení umožňují již jen páčky pod volantem.

Navigační systém prošel obměnou už v minulém modelovém roce. K jeho silným stránkám patří kvalita mapových podkladů, rozsah doplňkových funkcí a také možnost hledat cílovou ulici přímo bez zadání konkrétního města. Na první pohled potěší i česká lokalizace uživatelského rozhraní, některé překlady jsou ale matoucí, jiné nedomyšleně zkrácené (třeba zastav navád pro ukončení navigování).

Ovládání přes dotykovou obrazovku je proti německé konkurenci koncepčně o celou generaci napřed. Neuškodilo by ale zdvojení nejdůležitějších pokynů pomocí tlačítek a dalších konvenčních prvků. Například změna měřítka mapy je možná jen prostřednictvím ťukání do obrazovky, přestože by stejnou funkci mohl zastat i doplňkový otočný ovladač.

suv landrover testy suv landrover testy Zavazadlový prostor je kapitola sama pro sebe. Land Rover uvádí bohužel jen hodnoty objemu při zaplnění po střechu – 1260 litrů v základní konfiguraci a 2558 litrů po sklopení sedadel. Hlavním limitem je proto nutnost zvedat břemena do výšky 83 cm (78 cm se sníženou světlou výškou).

My jsme naměřili délku u dna 114 cm a po sklopení sedadel 192 cm. Spodní díl pátých dveří přidá dalších 61 cm, což je ale při vytahování předmětů někdy zbytečnou komplikací. Šířka mezi podběhy činí 114 cm, výška pod roletou 47 cm a pod vyvýšenou střechou 104 cm. Je tedy zřejmé, že v drtivé většina případů postačí základní objem pod nataženou roletou.

Nové srdce

Po generálce s 3,0 TDV6 o výkonu 180 kW (testováno v Range Rover Sport) přichází plnohodnotný život Discovery s třílitrovým biturbodieselem. Nejde tu o špičkový výkon ani zdrcující parametry akcelerace – motor je záměrně utlumen jen na 188 kW, jeho 600 Nm se ale shoduje s nejsilnějšími diesely konkurence.

Agregát je vychován pro práci v nízkých otáčkách, čemuž zdatně nahrává osmistupňová automatická převodovka. Běžné pracovní otáčky oscilují mezi 1200 až 1500 min-1, jen v některých situacích, třeba při rychlejším rozjezdu, překračují hranici 2000 min-1. V nízkých otáčkách je navíc kabina ozvučena tlumeným, ale mocným, až téměř osmiválcovým, duněním zadních tlumičů výfuku. Jiný zvuk na palubu neproniká.

suv landrover testy suv landrover testy  

Preference nízkých otáček ale neznamená, že by výš motor neuměl předvést něco víc, jen to v každodenním provozu prostě není potřeba. Když je to ale nutné, lineární zátah motoru ve spojení s krátce odstupňovanou převodovkou dokáže s 2,6tunovým kolosem pořádně pohnout.

Maximální rychlostí se přitom nenechte zmást. Udávaných 180 km/h je elektronicky omezeno, v praxi se Discovery velice snadno rozjede až na tachometrových 190 km/h, kde je akcelerace násilně zastavena.

Královskou disciplínou nového třílitru je ale spotřeba paliva. Kombinovaná spotřeba se snížila z 10,2 u 2,7 TDV6, resp. 9,3 u 3,0 TDV6 na 8,5 l/100 km u 3,0 SDV6 s osmistupňovou převodovkou.

Auto, které děsí hmotností přes 2,5 tuny, součinitelem aerodynamického odporu 0,40 a obrovskou čelní plochou, přitom dokáže dosahovat podobných hodnot i v praxi. Při 100 km/h totiž motor pracuje v 1500 min-1 a spotřebovává 7,4 l/100 km, dálničních 130 km/h znamená 1950 min-1 a spotřebu 9,6 l/100 km. S šestistupňovým automatem točily třílitry v Discovery a Range Roveru Sport ve stejné rychlosti 2250 min-1.

suv landrover testy suv landrover testy  

S lehčí nohou se ale dá jezdit po dálnici i po městě za 9 l/100 km. Mimo město lze spotřebu stlačit dokonce až k neuvěřitelným 6 litrům, na naší obvyklé mimoměstské trase jsme dosáhli průměru 6,9 l/100 km.

První domov na silnici

Typická Command position znamená mimořádný přehled o dění na silnici. Řidič navíc zpoza volantu Discovery vidí na přední hranu kapoty motoru. Směr jízdy si diktuje přes velký volant s relativně dlouhým převodem řízení, který představuje zdařilý kompromis mezi lehkým chodem a nutností mít v řízení určitý odpor. A světe div se – jednak auto reaguje na změnu natočení volantu prakticky okamžitě, jednak mezi předními koly a pažemi řidiče je jen přiměřeně odfiltrovaná zpětná vazba!

Vzduchové odpružení připouští mírné náklony karoserie, které si na okreskách rozumí s běžným cestovním tempem. Na řezání zatáček je lepší předem zapomenout. Když to přesto musíte vyzkoušet, zjistíte nečekané: chování Discovery se až téměř k limitům přilnavosti velmi podobá nižšímu a sportovněji odladěnému Range Roveru Sport. Důvodem je i vyspělá konstrukce podvozku s lichoběžníkovými rameny na obou nápravách

suv landrover testy suv landrover testy  

Jízdní komfort se drží na vysoké úrovni, však také 19palcové ráfky obouvají stále poměrně vysoké pneumatiky o rozměru 255/55. Ticho a klid v kabině pouze občas naruší tupá rána provázející přejezd větší nerovnosti – to je ale typický neduh vzduchových podvozků.

Na dlouhé silniční přesuny proto můžeme Discovery díky pohodlí, spotřebě paliva a dokonce i ovladatelnosti plně doporučit.

Navíc jaksi nelze opomenout psychologický aspekt velikosti auta. Řidiči firemních dodávek, kteří neváhají vyrazit do levého dálničního pruhu bez ohledu na dění za sebou, mají z Discovery určitý respekt. Téměř kolosální proporce pomáhají také v zácpách – ignorovat Discovery ve snaze porušit pravidlo řazení do zipu si nikdo nedovolí.

Druhý domov v terénu

Co by to ale bylo za Land Rover, kdyby se neuměl pořádně předvést i mimo asfalt. Standardní výstroj je nekompromisní: redukční převodovka s terénním převodem 2,98:1, (silniční je 1,1:1), vzduchový podvozek zajišťující mimořádnou zkřižitelnost náprav a světlou výšku až 310 mm, brodivost 700 mm a v neposlední řadě kamerový systém, který umožňuje sledovat okolí vozu do všech stran.

Robustní karoserie se zabudovaným rámem se prakticky nekroutí. Auto navíc i v extrémním křížení udržuje kontakt všemi koly s povrchem, čímž si usnadňuje trakční podmínky. Řidič má velmi omezené možnosti přímo konfigurovat nastavení auta, spoléhá se zde na výpočty . Manuálně lze pouze přepínat redukční převodovku a zvýšit světlou výšku.

Ostatní parametry se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu kruhového ovladače Terrain Response. Na výběr jsou čtyři terénní a jedno čistě silniční nastavení, vzhledem k suchému počasí se mimo silnice ke slovu nejčastěji dostal režim pro jízdu na šotolině (nebo trávě nebo sněhu) a režim do písku. Uzávěrky diferenciálu se aktivují pouze samočinně za jízdy, resp. při rozjezdu. Činnost systému je alespoň možné pozorovat na displeji multimediálního systému.

suv landrover testy suv landrover testy  

První cena vozu 1.080.128,- Kč (Discovery TDV6/155 kW S Experience)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.338.651,- Kč (Discovery SDV6/188 kW SE)
Základní cena testovaného vozu 1.509.195,- Kč (Discovery SDV6/188 kW HSE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.669.600,- Kč (Discovery SDV6/188 kW SE)

Plusy

  • Vnitřní prostor s plným komfortem pro 5 dospělých osob
  • Jízdní komfort na silnici i v terénu
  • Vyvážené a přesné řízení
  • Vzhledem k velikosti a hmotnosti velmi nízká spotřeba
  • Příznivá cenová politika
  • Terénní schopnosti
  • Výhled obou řad sedadel

Minusy

  • Vysoká provozní hmotnost
  • Složitější nastupování
  • Problematická přístupnost zavazadelníku přes spodní víko
  • Tupé rány na velkých jednotlivých nerovnostech
  • Náhradní kolo umístěné ze spodní strany vozu
Diskuze (37)
Land Rover Discovery SDV6
Cena základní sestavy 1 509 195 Kč
Výbava základní sestavy Pohon 4x4, automatická převodovka, elektricky řízené uzávěry diferenciálů, asistent pro sjíždění svahů, redukční převodovka, elektronické vzduchové pérování, posilovač řízení s variabilním převodem, čelní, boční a okenní airbagy, elektronická parkovací brzda, terénní systém ABS, DSC, 19palcová kola z lehkých slitin, tempomat, parkovací asistent vpředu a vzadu, audio Harman/Kardon 380W, HDD navigační systém Premium, rozšířené čalounění kůží Premium Leather Pack, xenonové světlomety, elektricky sklopná zrcátka. Kč
Cena testované sestavy 1 669 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (25.624,-), zatmavená boční okna (14.429,-), zimní výbava – vyhřívání předních a zadních sedadel, čelního skla a trysek vstřikovačů (37.815,-), přídavné topení s dálkovým ovládáním (43.537,-), surround camera system (40.780,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 188 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 8.1 / 8.8
Emise CO2: 230
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1260 / 2558
Objem nádrže (l): 84
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2580 / 660
Rozměr pneu: 255/55 R19
Land Rover Discovery SDV6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4835
b) šířka (mm): 2022
c) výška (mm): 1882
d) rozvor (mm): 2885
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1040
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 11. 2011 16:45
Re: Kvalita interiéru
Dost se tady píše o kvalitě a i jejím zplepšení, ale když "odborník" Pepa testoval v autosalonu na primě Evoque, nešel mu zavřít kufr... :no:
15. 11. 2011 21:55
Kvalita interiéru
Celkové hodnocení je pro Discovery velice příznivé, velký počet 10 bodových kapitol je spíš vyjímkou. Z jakého důvodu ale píšete v kapitole kvalita zpracování interiéru pouze 8 a ne třeba 9 nebo 10 ? Když jsem měl možnost sedět v autě i s ním jet( ale pouze asi 10km), tak jsem si nějakého zásadního kvalitativního prohřešku nevšiml, tak by mě zajímala zkušenost pana Vaverky.
Děkuji
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
14. 11. 2011 13:12
Re: Světlomety
Dobrý den, přímo srovnávat s víc než ročním odstupem vlastně pořádně nejde. Ale Discovery svítí také výborně a nejspíš budou i stejné "vnitřnosti" světel.
Obecně jsou moderní plně adaptivní světla zase o krok dál, z velkých SUV má ale něco takového jen Touareg a s tím jsem v noci nejel, takže nedovedu posoudit.
Avatar - positivemind
13. 11. 2011 23:14
Re: Až budu jednou velký:-)
>:D :yes:
Avatar - white label
13. 11. 2011 21:06
Re: Až budu jednou velký:-)
Když si někdo koupí RR (Rolls-Royce), měl by se závistí počítat... >:-[]