Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover Freelander se vrátí do Evropy. Bude to hybrid s překvapivým původem

Land Rover Freelander 3D (USA) (1997–2003)
Land Rover Freelander 3D (USA) (1997–2003)
Land Rover Freelander 3D (USA) (1997–2003)
Land Rover Freelander 3D (USA) (1997–2003)
26 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (3)

V roce 1997 se na trh dostal Land Rover Freelander, první samonosné SUV britské značky. Od roku 2015 již modelová řada nepokračuje, chystá se ale její návrat. Jenže tentokrát jako samostatná značka s technikou vypůjčenou od jiné automobilky.

Západní značky v Číně v posledních letech krvácí a některé se drží z posledních sil. Pár jich už souboj na největším trhu vzdaly a opustily jej, což platí třeba pro Renault, Fiat nebo Suzuki. Velmi blízko tomu je Jeep, který byl dokonce první západní značkou se společným podnikem v Číně. Začal tam už v lednu 1984, Volkswagen až v říjnu stejného roku. Dnes už Jeep v zemi vůbec nevyrábí a pouze dováží tři zbývající modely.

Další automobilkou, která se vydala stejným směrem, je britské JLR. To má dnes společný podnik s automobilkou Chery, založený v roce 2012. V posledních letech se mu opravdu hodně nedaří, a jen za loňský rok bylo ve ztrátě kolem 18,7 milionu dolarů. JLR nově oznámil, že do roku 2026 ukončí lokální výrobu všech modelů Jaguar a Land Rover a modely těchto značek už bude pouze importovat. V zemi s vysokými cly na dovoz automobilů to v podstatě znamená vyklizení trhu.

V případě JLR ne až tak moc, protože prémiové značky jsou s importem úspěšnější. Land Rover minulý rok prodal 20.836 nových aut vyrobených v zemi, ale 49.424 importovaných. Jaguar prodal 18.219 vozů ze společného podniku, ale jen 2.489 z dovozu. Jenže JLR nemá v plánu zcela vyklidit pozice a místo toho zahajuje nový projekt. Společný podnik s Chery totiž rozjede novou značku, která bude v Číně vyrábět lokálně vyvinutá auta pod značkou Freelander.

Využijí techniku Chery a první model je už potvrzený s platformou T1X. Na té stojí celá řada současných vozů Chery, včetně Omody 5, Jaecoo 7 nebo Chery Tiggo 9. Použijí ji ale také budoucí modely korejské značky KGM (dříve SsangYong).

Stejně jako ta i Land Rover Freelander plánuje nasadit hybridní a elektrické pohony od Chery a také sériové hybridy, neboli elektromobily se spalovacím prodlužovačem dojezdu (EREV). I v tomto případě zřejmě půjde o techniku, kterou už známe z vozů Omoda, Jaecoo nebo Chery. Sáhnout ale může nová značka do rozsáhlého portfolia, Chery má totiž pod sebou až 14 dalších značek. Freelander mezi nimi zaujme jednu z více prémiových pozic.

Jméno si nová značka vypůjčila od Land Roveru Freelander, tedy staršího modelu, který stál na spodním konci nabídky britského výrobce. I chystané modely mají být SUV, to první s hranatějším designem ale také připomínající SUV kupé. Za jeho designem stojí Gerry McGovern, který se podílel i na designu původního Land Roveru Freelander. Z počátku nabídne plug-in hybridní pohon a později jej doplní EREV verze.

Pro Evropany je na tom nejzajímavější, že potvrzený je už i export. V Británii by se mělo SUV Freelander objevit před koncem dekády a do zbytku Evropy nejspíše přijde ve stejnou dobu. Podle JLR bude Freelander považován za další samostatnou značku automobilky, pravděpodobně zde tedy nebude nosit logo Land Roveru. Výroba všech variant bude probíhat v továrně Chery ve městě Changshu.

Video placeholder
Chery Tiggo 9 • Zdroj: auto.cz/Michal Dokoupil

Zdroj: CarExpert, Zdroj foto: Land Rover, Zdroj videa: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (3)