Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

LED světlomety pro autobusy Mercedes-Benz a Setra

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Daimler Buses pro zájezdové autobusy značky Setra a městské autobusy Mercedes-Benz Citaro zařadil do nabídky výbavy na přání hlavní světlomety tvořené LED.

Daimler Buses uvádí nové LED světlomety jako jeden z prvních producentů autobusů a autokarů. Tato novinka je nyní dostupná jako mimořádná výbava autobusů Setra ComfortClass 500 a TopClass 500 a současně je jí možno vybavit i městské autobusy Mercedes-Benz Citaro.

Novinka je představována jako prvek, který výrazně přispívá ke zvýšení bezpečnosti autobusů a zároveň zvyšuje i hospodárnost jejich provozu, protože LED světlomety jsou výrazně úspornější než konveční provedení a umožňují snižovat spotřebu pohonných hmot. Daimler Buses pro ně uvádí 20 W oproti 70 W halogenových žárovek.

Mezi největší výhody nových LED světlometů má patřit jejich životnost. Ta se má totiž rovnat délce životnosti celého vozidla. Podle materiálů výrobce v jejich případě odpadají jakékoliv výměny způsobené opotřebením, vyjma fyzického poškození světlometu.

Nejcitelnější změnu pro řidiče představuje barva vyzařovaného světla, která se řečí čísel rovná teplotě 5500 kelvinů, zatímco u xenonových světlometů jde o 4000 kelvinů a halogenových žárovek pak 3200 kelvinů, zatímco denní světlo má mít okolo 6500 kelvinů.

Podle těchto čísel se tedy LED světlomety ve srovnání s nejrozšířenějšími řešeními nejvíce přibližují dennímu světlu, které oči nejméně namáhá a unavuje. LED světlomety tak redukují únavu řidičů a pozitivně přispívají k aktivní bezpečnosti. Možnost přesně definovaného světelného kuželu má pak být již jen jakousi třešničkou na dortu.

Daimler Buses v souvislosti s uvedením LED světlometů připomíná, že patří k průkopníkům v oblasti osvětlovací techniky autobusů a autokarů. První použití xenonových světlometů v autobusech společnosti je datováno do roku 1999, kdy je bylo možno objednat na model Mercedes-Benz Travego. O dva roky později se staly součástí standardní výbavy modelu Setra TopClass 400.

Jako první v historii obdržela Setra TopClass 400 i směrové ukazatele zhotovené LED technologií. V roce 2016 může být model Top Class 500 vybaven kompletním osvětlením v provedení LED – tedy od čtecích lampiček, přes poziční a obrysová světla, až po tlumené a dálkové světlo předních reflektorů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Avatar - Barry Lyndon
19. 5. 2016 13:26
čím bělejší světlo, tím příjemnější očím člověků?
opravdu?
19. 5. 2016 09:59
Re: úspora PHM
jestli třeba nejde o to, že ten co za takový autobus utratí 7 milionů má pak lepší pocit, že tam nemá žárovky jak na Dacii Logan.
Potom mne napadá, že pokud LEDky mají delší životnost než vozidlo na nemž jsou instalované, tak u autobusu (který musí vzhledem ke své vysoké ceně být pořád na cestě a vydělávat) je velké plus i to, že na LED se dá spolehnout a že se nemusí měnit prasklé žárovky.
19. 5. 2016 09:04
úspora PHM
Jistě, těch ušetřených 50 W se u autobusu určitě projeví razantním snížením spotřeby nafty