Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2013 na Veterán.auto.cz: Ameriky, Porsche 911 a závodní auta

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V lednu 2013 jsme Vám na serveru Veterán.auto.cz nabídli žebříček nejdražších historických aut uplynulého roku a připomněli jsme počátky legendy Porsche 911.

Nechyběly ani další kapitoly z historie amerického Fordu, nebo závodní vozy. Ford Thunderbird (zkráceně T-Bird) byl však vždy spíše luxusním korábem než alespoň sportovním automobilem a vyráběl se celkem v jedenácti generacích, které jsme připomněli ve třech dílech. Ještě více komfortu vždy poskytovaly vozy Lincoln. Značka na rozdíl od poměrně nedávno zrušené „střední“ divize Mercury existuje dodnes. Ve dvacátých, třicátých a čtyřicátých letech minulého století si ale konkurenta Cadillacu od GM oblíbili i muži, kteří se rozhodně neřídili americkými zákony. A nebylo to pouze tím, že většinou pocházeli ze Sicílie.

Ceny historických aut při dražbách věhlasných aukčních síní lámou rekordy. Nejinak tomu bylo i v roce 2012. Žebříček deseti automobilů, které vydražily věhlasné síně RM Auctions, Gooding & Co. a Bonhams, hovoří jasnou řečí. Konečné ceny první trojice překročily ve všech případech hranici 200 milionů korun.

Bugatti je bezesporu jednou z nejslavnějších a nejúspěšnějších značek v historii automobilových závodů, ne-li vůbec – alespoň před druhou světovou válkou. Typ 54 tak slavný nebyl, přesto si zmínku rozhodně zaslouží. I proto, že za volantem prvního vyrobeného exempláře zahynul český závodník Jiří Kristián Lobkowicz a právě tento vůz hodlá změnit majitele.

Porsche 911 oslaví letos kulaté padesátiny, první exemplář ještě pod označením 901 se objevil ve Frankfurtu 1963. Kód vyvolal protesty Peugeotu, který má označení s nulou patentováno, byť naši Tatru třeba nechal na pokoji, ale Škodu 105 na francouzském trhu ne. Trojčíslí legendárního sporťáku se tak muselo měnit. Skelet karoserie a vzduchem chlazené motory ale vydržely ve výrobě, byť s mnoha změnami až do roku 1998, tedy pětatřicet let!

Problémy s názvem měla i nejstarší britská automobilka (v pravém slova smyslu) Daimler se svým sportovním vozem Dart, proti byli tenkrát u Dodge. Daimler SP250 ale patří k výjimečným počinům společnosti, jejíž kořeny sahají až do konce 19. století a kterou v roce 1960 pohltil Jaguar. Vyráběla totiž většinou luxusní vozy. Dnes z ní zbyla jen nepoužívaná značka a logo.

Trabant 601 je z úplně jiného soudku. Lidové vozítko bylo terčem mnoha vtipů a posměšků, dnes je ovšem kultem a jeho ceny, zejména prvních ročníků letí vzhůru. Pořád se ale jedná o auto, které je nenáročné na údržbu a díly na něj stojí pakatel. Není tedy žádným překvapením, že se s ním dá jet na daleké cesty do Asie, Afriky a Jižní Ameriky.

Nákladní automobily nejsou pravidelnou součástí serveru, ale pětadvacáté výročí tragické havárie DAFu Turbotwin na Dakaru 1988 za připomenutí rozhodně stojí, stejně jako celkové vítězství o rok dříve.

Bugatti 54 (1931-1934) – Smrt rychlých aristokratů

Bugatti 54 je možná trochu pozapomenutým závodním vozem z Molsheimu. Je pravda, že se příliš nepovedl a spíše než úspěchy proslul hlavně dvěma smrtelnými nehodami. Přelom dvacátých a třicátých let minulého věku je považován za soumrak Grand Prix. Velké automobilky odstoupily a většina závodů se jezdila podle tzv volné formule (Formula Libre). Evropské scéně dominovaly...

Celý článek: Bugatti 54 (1931-1934) – Smrt rychlých aristokratů

DAF Turbotwin (1984-1988) – Úspěchy i tragédie

I když Jan de Rooy s DAFem Turbotwin vyhrál jediný Dakar v kategorii kamionů, přesto se dají vůz i jezdec označit za legendy. Účast dvoumotorových DAFů ovšem skončila tragédií. Postavit dvoumotorové nákladní auto pro pouštní maraton je dnes nemožné. Současné kamiony pro jihoamerický Dakar a další dálkové soutěže sice nejsou sériové, ale de Rooyovy DAFy Turbotwin...

Celý článek: DAF Turbotwin (1984-1988) – Úspěchy i tragédie

Daimler SP250 (Dart) – ve spárech Jaguára

Nejstarší britská automobilka Daimler z Coventry vyráběla v letech 1959–1964 sportovní roadster SP250 s motorem V8. Daimler Motor Company Limited založili v roce 1896 technik Frederick Simms a podnikatel Harry Lawson. Práva na používání jména Daimler získal Simms od svého přítele Gottlieba Daimlera, vynálezce moderního spalovacího motoru. Daimlerovy motory Simms...

Celý článek: Daimler SP250 (Dart) – ve spárech Jaguára

Ford Thunderbird (1. část – první a druhá generace)

Ford Thunderbird dostal jméno podle indiánského bůžka. Dvoumístný model z let 1955–57 nahradil v roce 1958 čtyřmístný. Je tomu už hodně přes padesát let, kdy měl světovou premiéru Ford Thunderbird. Automobilka Ford tak rychle reagovala na úspěch konkurenčního Chevroletu Corvette, představeného v roce 1953. Thunderbird ale nebyl prezentován jako sportovní vůz...

Celý článek: Ford Thunderbird (1. část – první a druhá generace)

Ford Thunderbird (2. část – třetí až šestá generace)

Od začátku šedesátých do poloviny sedmdesátých let rostly Thunderbirdům rozměry a postupně ztrácely svoji osobitost. V listopadu 1960 se stal prezidentem Ford Motor Company Robert McNamara (1916–2009), který byl také prvním, kdo tento post zastával mimo rodinu Fordů. Již v lednu 1961 však byl jmenován ministrem obrany USA a na jeho místo nastoupil John Dykstra...

Celý článek: Ford Thunderbird (2. část – třetí až šestá generace)

Ford Thunderbird (3. část – sedmá až jedenáctá generace)

Hranaté karoserie Thunderbirdů vystřídaly v roce 1983 aerodynamičtější modely. Poslední řada se pak představila v retro stylu. Móda hranatých přídí, nastoupená na začátku sedmdesátých let pokračovala i v sedmé generaci. Naftová krize v roce 1973 ale učinila přítrž trendu zvětšování rozměrů karoserií a objemu motorů, neboť zákazníci si stále více žádali úspornější automobily...

Celý článek: Ford Thunderbird (3. část – sedmá až jedenáctá generace)

Lincoln V12 (1941): Dva kusy z Kmotra míří do aukce

Lincolny z období těsně před druhou světovou válkou jsou dnes sběratelsky ceněnými kusy a neplatí to zdaleka jen o typu Continental. Obzvláště, když mají za sebou filmovou kariéru.

Původní Lincoln Continental (1939) vycházel z typu Zephyr, byl ale o 76 mm nižší a delší, což si vynutilo také zvětšení blatníků a prodloužení kapoty o 178 mm. První exemplář čtyřmístného...

Celý článek: Lincoln V12 (1941): Dva kusy z Kmotra míří do aukce

Nejdražším veteránem roku 2012 se stal Mercedes-Benz 540 K

Jako každý rok, i loni se konal bezpočet aukcí historických vozidel, a to jak poválečných, tak i těch starších. Kdo se dostal mezi desítku nejdražších? Žebříčku dominovaly vozy Ferrari, umístilo se jich v něm celkem šest. Na jeho špičku však nedosáhly, tam totiž trůní krasavec s německým původem. Zajímavé je to, že nejdražší historická auta pocházela z poměrně dost velkého časového...

Celý článek: Nejdražším veteránem roku 2012 se stal Mercedes-Benz 540 K

Porsche 911 – Padesátiny! (1. část)

Legendární Porsche 911 slaví letos padesátiny. Kupé s karoserií nadčasových tvarů poháněl vzadu umístěný plochý šestiválec. Automobilka Porsche sídlící na stuttgartském předměstí Zuffenhausen se může pochlubit jedinečnou dlouhověkostí modelu 911. Letos uplyne padesát let od okamžiku, kdy z bran továrny Porsche vyjela první sériová “devětsetjedenáctka.” Původně to měl být model...

Celý článek: Porsche 911 – Padesátiny! (1. část)

Trabant 601 se neztratí ani v Jižní Americe

Trabant 601 se z vysmívaného vozítka pomalu mění v kult. Ale může sloužit i jako expediční vozidlo. Trabant, obzvláště pak nejrozšířenější typ 601 (1964-1990), byl vysmívaným produktem „první země dělníků a rolníků na německé půdě“ a po naší sametové revoluci jej čeští dovozci dostávali dokonce zadarmo. S tím je dnes konec, ceny letí u prvních typů P50/P60 prudce...

Celý článek: Trabant 601 se neztratí ani v Jižní Americe

Aleš Dragoun
Diskuze (0)