Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Leden 2015 na Veterán.auto.cz: Se zadním pohonem i čtyřkolkou

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V úvodním měsíci roku 2015 vyšla na serveru Veterán.auto.cz pětice článků. Dva reprezentanti pocházeli z Británie, dva z Japonska. A jeden z nich „zabíral na všechny čtyři“...

Britský Ford uvedl v roce 1956 druhou generaci modelů Consul, Zephyr a Zodiac, které vydržely ve výrobě dalších šest let. Consul měl čtyřválce, zbylé dvě řady šestiválce. Obliny odvál čas, i v Albionu se nechali inspirovat Amerikou. Ale když se podíváme do tehdejší Evropy, tak Opel, či francouzská Simca s velkými modely na tom byly podobně. Vzhledem k vazbám na Spojené státy nebylo ostatně divu. To Lanchester už byl v té době rok „po smrti“. Dnes zůstává neprávem zapomenut, přitom se jednalo o průkopnickou automobilku. Jeden ze tří zakládajících bratrů, Frederick Lanchester, byl skutečně nadaným konstruktérem. Hodně vzhledově originální auta představovaly hlavně první typy s motory mezi předními sedadly, řízení pákami místo volantu si zachovaly až do roku 1911! Luxusnější řady nahradily ve třicátých letech po přechodu pod křídla BSA menší šestiválce, mnohdy značkové varianty britského Daimleru.

Mazda 323 zamířila do Evropy koncem 70. let. První generace se podívala i do Československa, ale až jako ojetina po sametové revoluci, kdy si Češi houfně vozili starší auta ze Západu. Měla ještě pohon zadních kol a v domovském Japonsku jí říkali Familia. Tento název ovšem nesly i dvě (nebo vlastně tři) dřívější série aut už od roku 1963. Ta pozdější a zároveň tedy předchůdkyně 323 měla dokonce verzi s rotačním motorem. Subaru se Wankelům nevěnovalo, ale jinak staví osobitá auta s pohonem všech kol a plochými motory. Proti kupé XT z druhé poloviny 80. let minulého věku však i současná produkce značky vyznívá tak trochu „obyčejně“ Neotřelý hranatý vůz poháněly atmosférické i přeplňované čtyřválce 1,8 l, pro USA přišel později i šestiválec 2,7 l. Mělo módní výklopné světlomety, výrazný zadní převis karoserie a bylo nejaerodynamičtějším sériovým autem světa své doby. V Evropě na něj ovšem narazíte vzácně, prodávalo se hlavně v Japonsku jako Alcyone a za Atlantikem.

Na našem „historickém“ serveru většinou nechybějí „ameriky“, alespoň jedna se objevila i v lednu. Název Ambassador nepoužíval pouze indický Hindustan Motors, ale mnohem dříve i zámořský Nash. A to poměrně dlouho, od časů hospodářské krize až do druhé poloviny 50. let. Vozy tohoto názvu se mnohokrát proměnily, velmi zajímavé byly poválečné ročníky se zakrytými koly. Nash spolu s Hudsonem a vlastní továrnou v Kenoshe (Wisconsin) stál také u zrodu koncernu AMC (American Motors Corporation).

Ford Consul, Zephyr a Zodiac Mark II: Tři grácie

Britský Ford vyráběl druhou generaci spřízněných rodinných automobilů Consul, Zephyr a Zodiac v letech 1956 až 1962 s karoseriemi v americkém stylu. Rok 1956 znamenal pro britský Ford střídání stráží v případě trojice modelů se čtyřválcovými (Consul) a šestiválcovými (Zephyr a Zodiac) motory. První generace se vyráběla šest let (1951–56) a její kulaté karoserie s malými okny už neodpovídaly módě poloviny...

Celý článek: Ford Consul, Zephyr a Zodiac Mark II: Tři grácie

ford mazda subaru kupe ford mazda subaru kupe

Lanchester (1899-1955): O třech bratrech

Jedna z nejstarších, dnes téměř zapomenutá britská automobilka Lanchester vyráběla svoje kvalitní a technicky progresivní vozy v letech 1899 až 1955. U zrodu automobilky Lanchester stáli tři bratři, Frederick, George a Frank Lanchesterovi. V prosinci 1899 vznikla na Montgomery Street v Birminghamu s finanční podporou bratří Pughů (majitelů továrny na motocykly Rudge-Whitworth) společnost Lanchester Engine...

Celý článek: Lanchester (1899-1955): O třech bratrech

ford mazda subaru kupe ford mazda subaru kupe

Mazda 323 (Familia): Světoběžník (1. část)

Předchůdcem současné Mazdy 3 byla Mazda 323, v Japonsku známá jako Mazda Familia. První tři generace měly pohon zadních kol. Japonská společnost Toyo Cork Kogyo, založená v roce 1920 v Hirošimě a později překřtěná na Toyo Kogyo, se zabývala vším možným a v roce 1931 vyrobila svůj první dopravní prostředek, nákladní tříkolku Mazda-Go. Nazvali ji údajně podle japonského boha světla Ahury Mazdy. První...

Celý článek: Mazda 323 (Familia): Světoběžník (1. část)

ford mazda subaru kupe ford mazda subaru kupe

Nash Ambassador: Místo narození Kenosha, Wisconsin

Modely Ambassador vyráběla americká automobilka Nash v letech 1932 až 1957. Poháněly je řadové šestiválce a osmiválce a od roku 1955 i motory V8. Americkou automobilku Nash Motors založil v roce 1916 Charles Williams Nash (1864–1948). Ještě předtím získával zkušenosti ve vedoucích pozicích předních amerických automobilek. Spolu s Davidem Buickem a Williamem Durantem založil automobilku Buick...

Celý článek: Nash Ambassador: Místo narození Kenosha, Wisconsin

ford mazda subaru kupe ford mazda subaru kupe

Subaru XT (1985-1991): Extrémní hrany pro nejjasnější hvězdu

Předposlední dekádě dvacátého století dominovaly v automobilovém světě hrany. Subaru je dokázalo dovést do absolutního extrému. Nebyl však beztvarý a obyčejný. Osobité klínovité kupé Subaru XT s kódovým označením AC charakterizovaly před třiceti lety obzvláště v Zemi vycházejícího slunce oblíbené výklopné přední světlomety, vystouplý přední nárazník se směrovými ukazateli, velká prosklená plocha, černé...

Celý článek: Subaru XT (1985-1991): Extrémní hrany pro nejjasnější hvězdu

ford mazda subaru kupe ford mazda subaru kupe

Aleš Dragoun
Diskuze (0)