Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární Ford RS200: Připomeňte si pestrou historii ikony z Pikes Peak

Stanislav Kolman
Diskuze (2)

Dost možná tento Ford RS200 znáte, jde o burácející legendu z Pikes Peak, s níž tam Pat Doran před lety ošklivě havaroval. Věděli jste ale, jak poutavý příběh má tohle auto za sebou?

Pohonná jednotka BDT-E s výkonem přes 900 koní, kterou připravila společnost Julian Godfrey Engineering, atraktivní zbarvení, agresivní vzhled a spousta videí z Pikes Peak. To jsou důvody, proč dost pravděpodobně znáte tento Ford RS200. Ale s legendárním automobilem se pojí hned několik zajímavostí, které rozhodně stojí za připomenutí.

Dost možná si vzpomenete na video zachycující bývalou hvězdu rallycrossu Pata Dorana, který se za volantem tohoto Fordu pokouší o co nejlepší čas na slavné hoře v Coloradu. Pokud vám přijde, že nejede na plný plyn, pak vězte, že se jízda odehrála pouhé tři dny po ošklivě vypadající havárii. Řidiči se naštěstí nic nestalo a auto se i přes vážná poškození podařilo včas opravit. Jen si ji připomeňte...

Video se připravuje ...

To je ale jen jeden střípek z pestré minulosti. Vůz sbíral úspěchy už v druhé polovině devadesátých let. Dieter Knuttel s ním v letech 1997 až 2000 soutěžil v německém šampionátu závodů do vrchu a nejenže posbíral několik cenných vítězství, ale stal se i vícenásobným šampionem. V té době také začala transformace vzhledu do barev výrobce energetických drinků Monster. Avšak kdo vůz znal ještě předtím, určitě si vzpomene na vzhled s bílou, červenou a modrou.

Z téže doby je i záznam o famózním zrychlení tohoto sporťáku, jež během akce Osnabruck Hillclimb akceleroval z klidu na stovku za 1,73 sekundy. Auto nejprve poháněla jednotka BDT-E verze 1.7, později 1.9 a konečně 2.1, jež poskytovala výkon přes 700 koňských sil.

Smutná etapa následovala, když se Knuttel rozhodl prodat vůz rakouské společnosti Gabat Ing. Ta měla velké plány, agregát v útrobách chtěla nahradit za výkonný Cosworth YB Turbo. Nic takového se nakonec nekonalo a RS200 sloužila zejména pro výstavní a propagační účely.

Naštěstí to ale neznamenalo její definitivní konec. Novými vlastníky se stala rodina Doranů, která od první chvíle věděla, že automobil vrátí zpět do akce a dokonce jej postaví před tu největší výzvu – Ultimate Hillclimbing na legendární hoře Pikes Peak.

Již zmiňovaná společnost Julian Godfrey Engineering měla za úkol oživení techniky a pustila se do toho ve velkém stylu. Vůz dostal brzdy z Formule 1, jednotka BDT-E prošla kompletní renovací a s upgradem dosahovala výkonu kolem 875 koňských sil (+ pár dalších koní díky oxidu dusíku). Prvně auto vyrazilo na Pikes Peak v roce 2012, ale stoupání se kvůli problémům s převodovkou nepodařilo dotáhnout do úspěšného konce. O rok později to bylo i přes ošklivou havárii lepší, Ford to zvládl za slušných deset minut a 23 sekund.

Jízdy v Coloradu vždy absolvoval Pat Doran, ale vzhledem k tomu, že jeho syn Liam v posledních týdnech pravidelně plní svůj Instagram příspěvky s Fordem, dost možná se brzy dočkáme jeho nástupce. Bylo by to sympatické pokračování už tak zajímavého příběhu.

Stanislav Kolman
Diskuze (2)