Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Létající auto PAL-V Liberty je skutečností. Sériový kousek se ukáže už v Ženevě!

Stanislav Kolman
Diskuze (7)
O modelu Liberty jsme naposledy slyšeli počátkem minulého roku, až nyní jej ale budeme moci prozkoumat na vlastní kůži. Míří totiž na ženevský autosalon.

Nizozemská společnost PAL-V představila stroj kombinující auto, letadlo a vrtulník již minulý rok. Jde o dvoumístný dopravní prostředek, jenž technicky vychází ze starší konstrukce silniční tříkolky Carver a objednat si jej můžete už nyní.

Pro fanoušky futuristických prvků máme špatnou zprávu – automobil se v letoun nepřemění pouhým stisknutím tlačítka. Netrvá to ale dlouho, výrobce uvádí, že transformace zabere 5 až 10 minut ruční práce.

Stroj je prý navržen tak, aby vyhovoval silničním i leteckým regulím v Evropě i Spojených státech. Ostatní podrobnosti zatím zůstávají tajemstvím, dozvíme se je ale už brzy. Horkou novinku si totiž budeme moci prohlédnout na blížícím se březnovém autosalonu v Ženevě.

„Sériový kousek je již skutečností. Všechna osvědčení a certifikáty jsme získali na základě právě tohoto výrobku,“ uvedl Robert Dingemanse, generální ředitel společnosti Pal-V. Jedním dechem dodal, že představení projektu je klíčovým bodem, jenž prý odděluje průkopníky od snílků.

Pokud vše klapne, letoun by se mohl „na stáncích“ objevit už v příštím roce. Že to jde nějak rychle? Kdepak. Prvotní vývoj létajícího auta byl odstartován už v roce 2008, prvně vzlétl o tři roky později. A cena? Úvodní edice Pioneer limitovaná na 90 exemplářů přijde na zhruba 13,5 milionu korun. Disponuje třeba zlatkou plaketou s výrobním číslem či koženým čalouněním. Běžné provedení už bude střídmější, stát bude lehce přes osm milionů korun.

Stanislav Kolman
Diskuze (7)
2. 2. 2018 20:05
Re: Horší než v roce 2017.
:yes: :-)
2. 2. 2018 18:35
Re: Horší než v roce 2017.
Vidíš, ani jsem si nevšiml, že jsi to smazal. :-)

A když už se v tom šťouráme, zajímavostí je, že je specifikován nějaký minimální rozchod, aby dvě kola byla počítána samostatně. Standardní verze tříkolky MP3 je ve skutečnosti jednostopým vozidlem. Z hlediska legislativy je to, jak kdyby měla kola jen dvě. Pro Béčkaře je pak verze s větším rozchodem (a nožní brzdou, i to je požadavek). To jsou špeky. V zákoně je, že smíš řídit tříkolky. Ale nejsou tři kola jako tři kola.
2. 2. 2018 17:35
Re: Horší než v roce 2017.
Vím, a protože to rozdíl je a až tak úplně to nesouvisí s řidičákama, tak jsem to umazal.

Přiznávám, že kategorie vozidel jsem z rukávu vysypat nedovedl, řidičáky jakž, takž. Teď jsem si ty kategorie prohlédl. Zpaměti se to učit nebudu. Kloním se asi v tomto případě k L5e, pak řidičák podle výkonu A1 nebo A a nebo B bez omezení výkonu. (Ale také to tříkolku autem nedělá, jak říkáš :-) .)
2. 2. 2018 16:07
Re: Horší než v roce 2017.
Jo, vrtulník to určitě není. :-)

Je rozdíl mezi skupinami řidičského oprávnění a kategoriemi vozidel. Na B můžeš řídit i klasický skútr o dvou kolech. Autem ho to nedělá. Pokud jsi to myslel takhle. Třeba Twizy je oficiálně (těžká) čtyřkolka, není to automobil. Nejsem si jistý, jestli vůbec legislativa připouští osobní automobil (M1) s méně než čtyřmi koly. :-)
2. 2. 2018 14:45
Re: Horší než v roce 2017.
Ano, i to auto je s přimhouřenýma očima, ale budiž a letadlo nezpochybňuji. Ale doufám, že se shodneme na tom, že vrtulník to fakt není >:D .