TEST Lexus IS 220d
Nový Lexus IS jsme poprvé důkladně prověřili na sklonku letošní zimy. Tehdy to byl model IS 250 se zážehovým vidlicovým šestiválcem, který považujeme za optimální motorizaci pro ty řidiče, kteří milují vůni benzinu, kultivovanost a harmonickou souhru motoru s převodovkou. Více se o našich dojmech dočtete v redakčním testu, zveřejněném v magazínu Auto.cz v březnu 2006. Poslední červencový týden nám společnost dělal jediný čtyřválcový Lexus, poháněný vznětovým motorem 2,2 D-4D CAT, kterému se budeme věnovat v tomto článku.
Nafta vládne segmentu
Manažerské limuzíny se v Evropě nakupují převážně se vznětovými motory, což přimělo Lexus zamyslet se nad skladbou nejmenší modelové řady. Ta má být stěžejním produktem, který bude tvořit jádro odbytu na starém kontinentě. Protože v koncernové zásobárně motorů Toyota Motor Corporation je jeden z nejpokrokovějších dieselů současnosti, padla důležitá úloha na něj. Turbodiesel 2,2 D-4D CAT známý z Toyot Avensis, RAV4 nebo Corolla Verso má dělat dobré jméno Lexusu na náročných vznětových trzích jako je Německo, Velká Britanie, Francie nebo Švýcarsko. Na českém trhu se v segmentu manažerských limuzín pohybuje podíl vznětových motorů mezi 70 a 80%.
Tlaky, filtry, oxidy
Hlavní součástí katalyzátoru DPNR je porézní keramická vložka potažená slitinami vzácných kovů. Při zaplnění filtru NOx dochází reakcemi výfukových plynů bohatých na uhlovodíky a oxid uhelnatý k přeměně NOx na kyslík, dusík a oxid uhličitý, pevné částice se spalují za vysoké teploty a vzniká oxid uhličitý. Reakce není podporována přídavkem aditiv, ale pouze krátkodobým režimem regulovaným řídící jednotkou motoru, která změní složení a teplotu výfukových plynů. Řídící jednotka reguluje celý systém na základě informací z čidel teploty a tlaku ve výfukovém potrubí před a za DPNR. Ve výfukovém potrubí je přídavný vstřikovač, který v případě potřeby vstřikuje palivo, které odstartuje regeneraci filtru.
Rozjezd
Od vznětového čtyřválce se obvykle neočekává mimořádná kultivovanost provozu. Musíme však uznat, že Lexusu se jej podařilo uložit a utlumit přímo ukázkově. Po startu tlačítkem na přístrojové desce se motor tlumeně ozývá z přídě. Nezaznamenali jsme ale významnější přenos vibrací do řazení nebo podlahy vozu, ačkoli od motoru samotného dělí posádku jen decimetry.
Rozjezd s vozem je snad tím největším oříškem, který musíte rozlousknout. Nejde ani tak o charakteristiku spojky jako o to, že nárůst točivého momentu mezi volnoběžnými otáčkami a 2000 ot./min je tak dramatický, že zpočátku řidič hledá optimální otáčky pro rozjezd. Začátky plné školáckých zhasnutí motoru absolvovali všichni členové redakce, kteří do vozu usedli. Plynulý a komfortní rozjezd se silným dieselem prostě vyžaduje cvik.
Těžké převody
Převodovka má přesně vymezené dráhy, po kterých se řadící páka sametově přesunuje. Převody jsou zřejmě kvůli vysokým točivým momentům a s ohledem na nízkou provozní spotřebu extrémně těžké. První rychlostní stupeň sice slouží jen ke krátkodobému „nakopnutí“ vozu z nulové do velmi nízké rychlosti, ale pak již začíná práce s hustě poskládanou převodovkou při dalších zařazených rychlostech. Jediným rychloběhem je až nejvyšší šestý převodový stupeň, s nímž lze jezdit 130 km/h s 1900 ot./min. Stejnou rychlostí pak můžete cestovat i se zařazeným pátým (2600 ot./min), čtvrtým (3100 ot./min) a třetím rychlostním stupněm (4050 ot./min). Motor se s chutí vydává až k 5000 ot./min, i když maximum výkonu dodává již o 1400 ot./min dříve. Akcelerace z nízkých otáček je vzhledem k těžkým převodům neochotná, a tak byste se měli vyvarovat situací, při nichž klesají otáčky motoru pod hodnotu 1900 ot./min. Právě zde totiž nastupuje točivý moment a začíná mohutně dokazovat co umí. Do 1900 ot./min se toho naopak příliš mnoho neděje.
S vozem jsme jezdili v průměru za 7,9 l/100 km, avšak větší část ze 400 kilometrů strávil Lexus ve městě. Zajímavým poznatkem je výrazně vyšší spotřeba paliva udávaná výrobcem pro vozy, dodané s osmnáctipalcovými koly. Místo 6,3 l/100 km (pro základní výbavu s pneu 205/55 R16) je udávána spotřeba 7,4 l/100 km a nižší maximální rychlost (215 km/h místo 220 km/h) pravděpodobně jako výsledek horší aerodynamiky a jiného stálého převodu.
Tichý, ale tvrdý
Závěr
Evropa dostala, co chtěla. Lexus IS 220d je vybaven jedním z nejlepších čtyřválcových dieselů dneška, ale jízdu s ním je třeba natrénovat. Vysoký točivý moment turbodieselu dokáže vozidlo rozhýbat skoro tak dobře, jako zážehový motor se šesti válci o větším zdvihovém objemu. Přesto se nám zážehový motor v IS 250 z uživatelského hlediska zdá harmoničtější volbou, která lépe odpovídá filozofii značky Lexus L-finesse. Ale to v Japonsku jistě dobře vědí…
První cena vozu | 884.000,-Kč (2.2 D-4D CAT 130 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 884.000,-Kč (2.2 D-4D CAT 130 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 884.000,-Kč (2.2 D-4D CAT 130 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.087.000,-Kč (2.2 D-4D CAT 130 kW, Luxury) |
Plusy:
- tichý, dostatečně výkonný a úsporný motor
- pokrokový systém čištění výfukových plynů
- bohatá výbava
- odhlučnění interiéru
- design
Minusy
- malý zavazadlový prostor
- omezená nabídka místa v interiéru
- vyšší hmotnost vozu, horší jízdní dynamika
- omezený komfort odpružení