Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus LS v páté generaci vsadí také na vodík

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
Pátá generace Lexusu LS se chystá na rok 2016. Krátce po ní se objeví i verze poháněná elektromotorem a palivovými články.

Lexus LS stál na samém počátku existence luxusní divize Toyoty. Tehdy se psal konec 80. let minulého věku a luxusní limuzína byla cílena hlavně na Američany jako konkurence Mercedesu a BMW. Teprve později se značka rozšířila do celého světa. V pořadí pátá generace přijde na řadu během dvou let, nabídne emotivnější vnější tvary a za další rok také verzi s palivovými články. Proč emotivnější? Aktuálnímu modelu 2015 to přece sluší dost, ne?

Techniku už má rovněž v současnosti největší světová automobilka vyvinutou, nedávno přece představila menší sedan Mirai. Systém TFCS se ale musí zvětšit, Ještě novotou vonící futuristický Mirai přece jen patří do střední třídy a v útrobách LS je spousta místa navíc, byl by v něm příliš utopený. Pochopitelně se to týká i nádrží na vodík, což se určitě odrazí v délce dojezdu. Zatím je odhadován na 384 km. Najdeme je pod podlahou v zadní části vozu, tedy konkrétně pod zadními sedadly a místem pro zavazadla.

Palivové články o výkonu zhruba 150 kW najdou své místo pro změnu pod předními sedačkami.

Vlajková loď se cenově bude nacházet nad hybridní prodlouženou verzí 600h L se zážehovým vidlicovým osmiválcem. Sice ještě nevíme, jak skutečně moc výrazný má být design nové limuzíny, vodíková verze každopádně dostane větší nasávací otvory na přídi, protože elektromotor s nějakými 220 kW výkonu se prostě musí náležitě chladit a také utáhnout zhruba 2,1 tuny hmotnosti. Čísla jsou v tuto chvíli vyloženě spekulativní, ale v reálu se určitě moc neodliší.

Akční rádius vozu je tedy ještě o necelou stovku kilometrů nižší než u Miraie, což bylo vzhledem k jeho velikosti, váze a tudíž i spotřebě možné předpokládat. S turbodiesely a zážehovými motory se vodík zatím rovnat nemůže, představuje ale zajímavou alternativu, protože akční rádius je dvojnásobný oproti běžným elektromobilům s konvenčními bateriemi. A na tom, kolik bude výsledné auto stát, zas až tolik nesejde. Jen ta infrastruktura je zatím nedostatečná... Toyota chce však do konce této dekády prodávat 50 tisíc vodíkových aut ročně! A japonská vláda na ně poskytuje značné dotace.

Současný Lexus LS XF40 se vyrábí už od srpna 2006. Druhá a poslední modernizace z léta 2012, kdy limuzína dostala typickou masku pro všechny současné modely, není oficiálně za novou generaci považována.

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
23. 12. 2014 16:12
Re: příště více logiky prosím
Elektrinu pouzivame i na hloupejsi veci. Treba vyrobu benzinu/nafty. Tak proc ne k vyrobe vodiku? Sorry, ale tvoje argumentace uz hranici s demagogii. Nech tomu volny prubeh. Uvidime.
23. 12. 2014 16:08
Re: příště více logiky prosím
Alternativa nemusi byt jen jedna.
23. 12. 2014 14:46
Re: příště více logiky prosím
kundalini_it > aha takze ono je lepsi na 100km jizdy vyrobit cca 1kg vodiku (cca 60kW elektriny + 9-10 litru vody) namisto toho aby se na tech 60kW ujelo s normalnim elektromobilem asi tak 250-300km ? covece ty mas fakt zajimave predstavy >:D

cena za 1kg vodiku je 130-140 korun a k ni se dostava jen diky dotacim a jinym tarifum na elektrinu, jinak by 1kg vodiku na cerpacce stal cca 250korun, tedy provoz takoveho auta by byl podobne ne li drazsi nez treba naftove auto

ze ty budes jen diskuzni troll ;-)
23. 12. 2014 14:40
Re: příště více logiky prosím
marianek > elektrina se da vyrobit taky mnoha zpusoby a dokonce i lokalne (s bateriema je to jeden z nejvyce se rozvyjejicich segmentu, a mimochodem pracuje se i na solarnich karoseriich ktery by u bezne velkeho auta stredni tridy meli dodavat okolo 4-5kWh elektrony za slunecnich hodin), at tak ci tak, k vyrobe vodiku jakymkoliv zpusobem stejne vzdy bude treba alespon nejaka elektrina, neb dnes je vpodstate "vse" na elektrinu
23. 12. 2014 14:37
Re: příště více logiky prosím
alternativou k bateriim se stanou OLEV