Lexus LS v páté generaci vsadí také na vodík
Lexus LS stál na samém počátku existence luxusní divize Toyoty. Tehdy se psal konec 80. let minulého věku a luxusní limuzína byla cílena hlavně na Američany jako konkurence Mercedesu a BMW. Teprve později se značka rozšířila do celého světa. V pořadí pátá generace přijde na řadu během dvou let, nabídne emotivnější vnější tvary a za další rok také verzi s palivovými články. Proč emotivnější? Aktuálnímu modelu 2015 to přece sluší dost, ne?
Techniku už má rovněž v současnosti největší světová automobilka vyvinutou, nedávno přece představila menší sedan Mirai. Systém TFCS se ale musí zvětšit, Ještě novotou vonící futuristický Mirai přece jen patří do střední třídy a v útrobách LS je spousta místa navíc, byl by v něm příliš utopený. Pochopitelně se to týká i nádrží na vodík, což se určitě odrazí v délce dojezdu. Zatím je odhadován na 384 km. Najdeme je pod podlahou v zadní části vozu, tedy konkrétně pod zadními sedadly a místem pro zavazadla.
Palivové články o výkonu zhruba 150 kW najdou své místo pro změnu pod předními sedačkami.
Vlajková loď se cenově bude nacházet nad hybridní prodlouženou verzí 600h L se zážehovým vidlicovým osmiválcem. Sice ještě nevíme, jak skutečně moc výrazný má být design nové limuzíny, vodíková verze každopádně dostane větší nasávací otvory na přídi, protože elektromotor s nějakými 220 kW výkonu se prostě musí náležitě chladit a také utáhnout zhruba 2,1 tuny hmotnosti. Čísla jsou v tuto chvíli vyloženě spekulativní, ale v reálu se určitě moc neodliší.
Akční rádius vozu je tedy ještě o necelou stovku kilometrů nižší než u Miraie, což bylo vzhledem k jeho velikosti, váze a tudíž i spotřebě možné předpokládat. S turbodiesely a zážehovými motory se vodík zatím rovnat nemůže, představuje ale zajímavou alternativu, protože akční rádius je dvojnásobný oproti běžným elektromobilům s konvenčními bateriemi. A na tom, kolik bude výsledné auto stát, zas až tolik nesejde. Jen ta infrastruktura je zatím nedostatečná... Toyota chce však do konce této dekády prodávat 50 tisíc vodíkových aut ročně! A japonská vláda na ně poskytuje značné dotace.
Současný Lexus LS XF40 se vyrábí už od srpna 2006. Druhá a poslední modernizace z léta 2012, kdy limuzína dostala typickou masku pro všechny současné modely, není oficiálně za novou generaci považována.