Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lynk & Co 03 Cyan Concept: Silniční závoďák má 528 koní

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Lynk & Co a Cyan Racing vyvíjejí silniční verzi závodního sedanu, se kterým se chtějí bít o prestižní titul v cestovních autech.

Čínsko-švédská značka Lynk & Co, jedna ze součástí holdingu Zheijang Geely, je velmi agilní. Po startu prodeje sedanu 03 v Říši středu loni v říjnu také oznámila, že letos vstoupí do 2. ročníku Světového poháru cestovních aut kategorie TCR. A myslela to smrtelně vážně, jinak by neangažovala Švéda Theda Björka, mladého a úspěšného Francouze Yanna Ehrlachera, ale hlavně dva slavné šampiony: Yvana Mullera a Brita Andyho Priaulxe.

O vývoj speciálu TCR se postaral Cyan Racing, který jej také nasadí. Tovární závodní stáj, kterou původně založil Christian Dahl a stále ji vede, se oddělila od Polestaru, tomu byla nalinkována jiná kariéra. Už v minulosti představila modré koncepty Volvo C30 (2009) a S60 (2012), které oslavovaly úspěchy v závodech cestovních aut. Hatchback poháněl přeplňovaný pětiválec 2,5 l/336 kW, sedan třílitrový řadový šestiválec s 374 kW a oba měly pohon všech kol. Nyní přichází Lynk & Co 03 Cyan.

Jde vlastně o silniční verzi závoďáku pro TCR. Ten má v přídi přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 l s 257 kW a 420 N.m. 03 TCR disponuje rozvorem 2760 mm (sériová verze o 30 mm méně), nastavitelný podvozek s předními vzpěrami McPherson a zadními víceprvkovými závěsy, vrtané kotoučové brzdy a osmnáctipalcová kola. Je 4740 mm dlouhý, 1950 mm široký a váží 1265 kg.

U řádně ospoilerovaného sedanu s názvem Cyan však udává výrobce výkon 388 kW. Ano, pořád z oturbeného čtyřválce 1,97 l od Volva. Tato hodnota je k mání při 7800 otáčkách, motor se dostane ještě o 200 výše. Násobky točivého momentu 504 N.m v rozmezí od 4500 do 7000 min-1 putují jen dopředu, přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Ta evidentně pochází ze závodní verze, řadí se páčkami pod volantem.

03 Cyan má i samosvorný diferenciál. Dvacetipalcová kola pocházejí z vlastního vývoje, obouvají pneumatiky 285/30. Podvozek dostal nastavitelné tlumiče Öhlins, přední brzdy mají průměr 380 mm a šestipístkové třmeny, zadní 278 mm a dvoupístky, jsou shodné s TCR. Zrychlení z klidu na stovku trvá vozu jen 4,4 s a zpět na nulu zpomalí na pouhých třiceti metrech. Akcelerovat z 0 na 200 km/h zvládne za 10 s a rozjede se až na 310 km/h. Ručička pomyslné váhy se v jeho případě zastavila na 1287 kg, je tedy jen o 22 kg těžší.

Určitě nedostane závodní sedačky, šestibodové pásy a ochrannou klec, ale podstatně civilnější interiér, i když nám jeho podobu automobilka zatím neodhalila. Jak se budou lišit rozměry, to teprve uvidíme. Na vývoji se podíleli stejní lidé jako v případě dříve vzpomínaných volv, týmu šéfuje Henrik Fries.

Prototyp 03 Cyan už jezdí ve Španělsku a účastní se společných testů se závodními vozy. Druhá sezóna šampionátu známého pod mezinárodní zkratkou WTCR startuje v dubnu.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Doporučujeme

4. 3. 2019 18:12
predokolka?
autor pise:
Násobky točivého momentu 504 N.m v rozmezí od 4500 do 7000 min-1 putují jen dopředu, přes šestistupňovou sekvenční převodovku.
Zrychlení z klidu na stovku trvá vozu jen 4,4 s a zpět na nulu zpomalí na pouhých třiceti metrech. Akcelerovat z 0 na 200 km/h zvládne za 10 s a rozjede se až na 310 km/h.

Toto sa mi na predokolku zda troska nerealne, ci?