Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maggiore 308M: Klasika z Maranella s kompozitovou karoserií a mramorem na řadicí páce

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Uhlíkové kompozity, mramor, hliník, nerezová ocel, diody. I tak může vypadat moderní interpretace dnes již klasického Ferrari 308...

Sáhnout na ferrari je svatokrádež? Ale kdeže, doby, kdy jakýkoli tuning vozu z Maranella musel povolit samotný Enzo Ferrari, ty jsou dávno pryč. Italská firma Automobili Maggiore z Forte dei Marmi šla úplně jinou cestou. Její 308M je restomod. Na první pohled tedy vypadá jako originální Ferrari 308, jenže pod kabátkem a nejen tam došlo k mnoha změnám. Kombinuje klasiku a modernu, jak už to tak bývá.

Písmeno M navíc zpravidla používá samotná automobilka se vzpínajícím se koníkem (znamená „modificata“, tedy „upravená“), i tady se ctila tradice. Její emblémy ale na tomhle konkrétním voze nehledejte, Maggiore by museli mít povolení... „Třistaosmička“, původem verze GTS s odnimatelným panelem střechy dostala kompletně novou karoserii. Z uhlíkových kompozitů, jak moderní doba velí. Změnil se i rozchod kol: vpředu je o 50 mm širší, vzadu pak o celých 100 mm, původní 308 GTB/GTS mělo shodných 1460 mm. Kola s pěti paprsky představují klasiku. Ale pozor, tady jsou namontovány velké sedmnáctky místo čtrnáctek...

Výklopné světlomety ke sportovním autům ze sedmdesátých, osmdesátých let a ještě vlastně i devadesátých let minulého věku prostě patřily. Jenže doba se měnila. Na 308M je nenajdeme. Vystřídaly je vodorovné LED pásky, které fungují coby denní světla, jsou k dispozici i tradiční halogeny. Vzadu sice zůstaly dvě dvojice klasických kulatých reflektorů, jenže opět jde o diody. Kryt uprostřed umístěného motoru vyrobili Italové z plexiskla.

Sáhlo se samozřejmě i na pohonnou jednotku. Specialisté z firmy Italtecnica ji kompletně rozebrali, zrepasovali a vylepšili. Objem vidlicového osmiválce Tipo F106 zvedli z 2,93 na 3,15 l a vydupali z něj 300 koní (221 kW) v 7000 otáčkách. Karburátorový originál měl v evropské specifikaci jen 255 k (188 kW), tady je však mechanické vstřikování. Kované písty, jiné vačkové hřídele, ventily a nerezový výfuk vše dokreslují. Točivý moment dosahuje 300 N.m v 5500, 250 je k dispozici už od tři tisíc otáček. Pětistupňová manuální převodovka zůstala původní s otevřenou obrácenou kulisou. Takovou už v moderních autech z Maranella nenajdeme.

Podvozek dárcovského vozu prošel kompletní rekonstrukcí, má silnější brzdy se čtyřpístkovými třmeny od Bremba, závodními podložkami a 280mm kotouči s vnitřním chlazením. O komfortu u nízkého sporťáku nelze mluvit, sada závodních tlumičů pochází od Koni, souose s nimi umístěné pružiny jdou nastavit.

Kokpit Maggiore 308M cti originál, ale hraje si s drahými materiály: opracovaný hliník, drahou kůži i textilie, Alcantaru a dokonce mramor, ze kterého může být hlavice řadicí páky. Výplně dveří jsou znovu kompozitové. Zakázkové audio Delta Sigma zapadá do tvarů palubní desky a vzhledově nijak neruší, vyznává pochopitelně modernu.

Zatím vzniklo jediné auto, ale u Maggiore nechají případným klientům přizpůsobit i to své na míru podle vkusu. Pokud tedy získají další objednávky. Mají přichystané i klíčenky, peněženky, sadu zavazadel, která se přesně vejdou dopředu i za motor... A chce to dost stylu i pro posádku, takže novým majitelům a jistě i jejich půvabným spolujezdkyním ušijí kožené bundy. Na míru, samozřejmě. Do celého projektu bylo také zapojeno studio Stefana Scholtena, nizozemského průmyslového designéra, které sídlí v Amsterdamu.

Zdroje: Automobili Maggiore, Carscoops, Wikipedia, Svět motorů

Foto: Automobili Maggiore

Aleš Dragoun
Diskuze (0)