Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zavádění benzinů E10 v Česku
Zavádění benzinů E10 v Česku
Zavádění benzinů E10 v Česku
Ilustrační foto
14 Fotogalerie

Mají aditiva v benzinu vliv na emise? Odpovídá automobilka i síť benzinek

Marek Bednář

Otázka, zda různá aditiva v benzinu, která do nich přidávají jejich výrobci, mají vliv na emise škodlivin, má jednoduchou odpověď. Mnohem víc záleží na technickém stavu motoru. 

Čerpací stanice dnes běžně nabízejí více druhů automobilových benzinů, a nejde o různá oktanová čísla. Kromě základního, příp. jen málo aditivovaného Naturalu 95 často bývá v nabídce varianta se stejným oktanovým číslem, ale s vyšší cenou kvůli aditivům, která mají motoru různým způsobem pomáhat.

Ve většině případů jde o to, že takový benzin má čistit palivový systém a motor od usazenin a potlačovat jejich tvorbu, často má motor mít i vyšší výkon díky tomu, že s prémiovým aditivovaným palivem má nižší tření. Tyto efekty, deklarované či skutečné, však tentokrát nechme stranou. Otázka, kterou jsme dostali do redakční pošty, zněla jinak – má takto aditivovaný benzin odlišné emise od „čistého“ Naturalu 95 bez příměsí?

Rozeslali jsme dotaz na několik míst, odkud jsme tušili zajímavé odpovědi. Nepřišlo jich tolik, jak jsme si přáli, ale přesto je výsledek jasný – aditiva v palivu, přidaná při výrobě petrolejářskou společností, nejsou na emisích poznat.

„Všechny benziny prodávané v ČR musí splňovat jakostní normu ČSN EN 228, která definuje poměrně dlouhý seznam kvalitativních parametrů, které musí být splněny. Rozsah pro aditivaci, tedy přidání chemických látek, které nejsou v benzinu běžně přítomny, je tak poměrně omezený a její vliv na produkované emise limitovaných látek (uhlovodíky, CO, NOx, pevné částice) se pohybuje v rámci tolerance měření,“ odpověděla na náš dotaz automobilka Škoda ústy své mluvčí Michaely Sklenářové.

Video placeholder
Martin Vaculík: Sezónní nafta existuje, ale co benzin? A víte, čím se liší? • Auto.cz

„Výfukové plyny prochází přes katalyzátory, kde jsou škodlivé emise eliminovány téměř se 100% účinností (s výjimkou studeného startu), a proto ani nelze na konci výfuku přesně určit, jaký vliv má dané aditivum na tvorbu emisí přímo v motoru,“ doplnila Sklenářová.

V podobném smyslu se vyjádřil Tomáš Trč ze sítě čerpacích stanic MOL, který uvedl, že rozdíly v emisích škodlivin vznikajících při spalování aditivovaných a neaditivovaných paliv „nelze obecně deklarovat“, protože „primárně to závisí na typu, nastavení a kondici motoru, který palivo spaluje“.

Z emisního hlediska je tedy v podstatě jedno, jestli natankujete benzin více či méně aditivovaný, a tedy levnější či dražší – všechny musí plnit stejnou přísnou normu. Mnohem větší vliv na emise škodlivin při jízdě má technický stav vašeho motoru a výfukového systému.

Anketa
Tankujete prémiová paliva?
Ano, vždy
Pravidelně každou Xtou nádrž
Občas ano
Vůbec ne