Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
MAN
MAN
MAN
MAN
9
Fotogalerie

MAN Lion´s City Euro 6 - Městský puritán

Společnost MAN Truck & Bus představila první městský autobus Euro 6. Kombinuje všechny dostupné systémy úpravy spalin.

Dvouosý MAN Lion´s City s motorem D2066 LUH o výkonu 235 kW (320 k) plní Euro 6. Obdržel dodatečnou úpravu výfukových plynů a onboard diagnostický systém dle zákonných požadavků nadcházejícího limitu Euro 6. Technologii MAN Euro 6 také používají šestiválcové motory D0836 LOH a D2676 LOH a exponát Systém-SCRT (Selective Catalytic Reduction Technology).

EEV bez AdBlue

Městské autobusy německé značky plní aktuální nejpřísnější emisní standard EEV bez selektivní katalytické redukce a roztoku močoviny. Nepotřebují k tomu žádnou zvláštní infrastrukturu, používají recirkulaci s jejich chlazením výfukových plynů filtr pevných částic CRTec.

Zkratka CRT znamená Continuously Regenerating Trap (kontinuálně regenerující fi ltr). Tento prvek zahrnuje oxidační katalyzátor integrovaný v tlumiči výfuku. Následný povrchový filtr pevných částic redukuje nejmenší částice sazí až o 99 procent. Vozidla EEV musejí ve srovnání s Euro 5 dosáhnout snížení podílu pevných částic ve výfukových plynech o třetinu (z 0,03 na 0,02 g/kWh v European Transient Cycle). Dále je předepsáno, že opacita výfukových plynů se má proti Euro 5 snížit o zhruba 70 procent. Filtr částic MAN CRTec zcela odbourává viditelné částice sazí – nezávisle na teplotě výfukových plynů, tedy i okamžitě po studeném startu.

Euro 6 s AdBlue

Upravené motory, vylepšená elektronika vozidla a nové zásobování AdBlue tvoří součásti systému Euro 6. Technologie potřebné pro Euro 6 EGR a SCR aplikuje MAN úspěšně již mnoho let v užitkových vozidlech. Například techniku SCR najdeme v nákladních vozech běžně od roku 2005. Technologie filtru pevných částic MAN CRTec je v sériovém nasazení již od roku 2000. MAN tyto vyzrálé technologie pro dosažení Euro 6 smysluplně spojil a navzájem optimálně sladil.

Při přechodu od Euro 5/EEV na Euro 6 vývojáři upravovali vstřikování a dimenzování spalování tak, že nyní probíhá optimálně z hlediska spotřeby a pevných částic. V rámci sériových a provozních testů byla a jsou průběžně zjišťována data o spotřebě. MAN vychází v otázce spotřeby Euro 6 městských autobusů z toho, že se minimálně vyrovná úrovni EEV. Vedlejším přínosem takového spalování je nižší obsah částic sazí ve výfukových plynech.

Oxidy dusíku

Euro 6 proti normě Euro 5 vyžaduje redukci emisí NOX o 80 procent (z 2 na 0,4 g/kW). MAN Truck & Bus toho dosahuje za pomoci kombinace

řízené recirkulace výfukových plynů a SCR katalyzátoru pro dodatečné ošetření spalin. Poměr účinností obou systémů EGR + SCR je vhodným řešením pro malou konzumaci paliva paliva i AdBlue. EGR uvnitř motoru umožňuje nižší emise NOX s optimalizovanou spotřebou. To v důsledku

znamená skromnější spotřebu Ad- Blue při redukci NOX v SCR systému. Kombinace EGR + SCR zajišťuje efektivní snížení NOX v klasických

cyklech městských autobusů.

Částice

Obsah pevných složek musí být proti normě Euro 5 o dvě třetiny procent snížen. K tomu je u Euro 6 poprvé nutné splnit mezní hodnotu pro množství pevných částic. Tento limit může být zaručen pouze za použití uzavřených filtrů částic a reálně vede ke snížení jejich množství až o 90 % proti Euro 5. MAN proto kombinuje SCR katalyzátor s uzavřeným fi ltrem částic včetně senzoriky k systému SCRT, který je kompaktně součástí výfukového tlumiče. Technologie Euro 6 je v městském autobusu integrována tak, že ve srovnání s dieselovým autobusem EEV nedochází k žádnému úbytku míst k sezení. Dosavadní hmotnostní výhodu autobusů MAN s technologií Pure Diesel dokázali inženýři nadále zachovat. Navýšení hmotnosti systému Euro 6 v městském autobusu činí přibližně 150 kg ve srovnání s provedením EEV.

Snížení oxidů dusíku požadované normou Euro 6 odpovídá rozsahem přibližně všem předchozím pěti krokům euronorem dohromady. U Euro 6 musejí poprvé systémy neustále kontrolovat dodržování hraničních hodnot během provozu (In-Use-Compliance). Nový požadavek na monitorování NOX během provozu si vyžaduje novou komplexnější elektroniku a senzoriku vozidla.

Součásti systému

Ústřední komponenty technologie Euro 6 jsou třetí generace vstřikování common rail, chlazené a řízené zpětné vedení výfukových plynů, dvoustupňové přeplňování a dále dodatečné ošetření výfukových plynů pomocí SCR-systému s integrovaným oxidačním katalyzátorem a CRT-fi ltr (Continous Regenerating Trap). Elektronické senzory neustále kontrolují kapacitu filtru pevných částic. Do SCRT systému je integrována rovněž senzorika pro kontrolu NOX.

Teprve současné systémy common rail s plně variabilním řízením vstřikování umožňují vyřešit fyzikální rébus a mít v každém okamžiku provozu lně pod kontrolou oxidy dusíku, pevné částice i spotřebu. Vývojoví inženýři vyvinuli common rail pro Euro 6 tak, že vstřikovací tlaky jsou s hodnotou až 180 MPa na úrovni motorů Euro 5/EEV. Pro Euro 6 je nejdůležitějším aspektem nových agregátů zcela nové dimenzování spalování, které charakterizuje jeho vyšší teplota a nižší spotřeba nafty.

Dvě turba

U přeplňování přichází v případě Euro 6 ke slovu spojení dvoustupňového přeplňování s mezichladičem a hlavním chlazením plnicího vzduchu.

Dvě robustní turbodmychadla v jednom kompaktním plnicím modulu řídí dvoustupňově množství nasávaného vzduchu i plnicí tlak. Vysokotlaký stupeň, menší turbodmychadlo s obtokovým ventilem výfukových plynů, zabezpečuje v dolních oblastech zatížení a otáček rychlý nárůst plnicího

tlaku a tím vysoký moment působící a vozidlo při rozjezdu. Již při nízkých otáčkách je k dispozici směšovací poměr vzduchu a paliva ve výši požadované pro spalování s nízkou produkcí pevných částic. V horních oblastech zatížení i otáček zabezpečuje nízkotlaký stupeň potřebné množství vzduchu a vyznačuje se mimořádně vysokou účinností. MAN nadále vědomě staví na dvou robustních spolehlivých separátních kompresorech namísto komplexního kompresoru s variabilní geometrií lopatek turbíny.

MAN Lion's City obdržel novou koncepci nádrží na palivo a AdBlue. Jsou umístěny na pravé straně vozidla, pro efektivní obsluhu je 20litrová nádoba na AdBlue uložena hned vedle naftové a je klasicky označena modrým víčkem. AdBlue má však bod tuhnutí již při teplotě -11,5 °C, proto jsou nádrž, přívodní potrubí a modul pro dávkování činidla vyhřívané.

Zákazníci si mohou dieselové autobusy MAN Lion's City v provedení Euro 6 již objednávat, první dodávky vozidel proběhnou na počátku příštího roku.