MAN TGX D38: První v Česku
Německý výrobce s uvedením nejsilnějšího agregátu Euro VI počkal až na loňský podzim. Nebylo příliš velkým překvapením, že v rámci přechodu na Euro VI zmizel z nabídky MAN osmiválec, který si podržela jen Scania. Parametry 15,6litrového šestiválce MAN však dosahují osmiválcového předchůdce.
Na tuzemské silnice jsme vyjeli s prostřední výkonovou verzí D3876/412 kW. Vzhledem k velkému zájmu o tento tahač, který hned po našem svezení odjel na Slovensko, jsme neměli k dispozici naložený návěs.
Šlo tedy o velmi vzdálené seznámení se skutečným posláním tahače o točivém momentu 2700 N.m. Takový potenciál rozhodně míří do plně vytěžované návěsové soupravy a provozu v kopcovitém terénu.
Jízda samotným tahačem tedy spočívala spíše v lechtání akcelerátoru a potěšení z velmi kultivovaného zvuku. Navzdory obrovskému vstřikovacímu tlaku 250 MPa se šestiválec choval navenek galantně. Tahač o hmotnosti 7,6 tuny však rozhýbával tak, že jsme si v největší kabině XXL na vzduchových měších připadali jako na houpačce. Prudký záběr byl kombinován s velmi rychlým řazením automatizovaného ústrojí Tipmatic přes dva tři převodové stupně. Bylo zajímavé pozorovat ručku otáčkoměru, která klesala až na 800 min-1. a z této hranice se sbírala vzhůru jako vyplašený zajíc. Maximum točivého momentu 2700 N.m je podle výrobce dostupné již od 930 min-1, tak proč v málo zatíženém stavu nejít s otáčkami mnohem níže.
Na průběh točivého momentu a výkonu byl příjemný pohled. Výkonová charakteristika protíná křivku točivého momentu v její rovné části, takže při 1350 min-1 je k dispozici maximum hnací síly a pěkný výkon 380 kW. Pro praxi to znamená, že zvyšovat otáčky nad tuto mez přináší pouze pozvolný nárůst výkonu ale dramatický vzestup spotřeby. Tomuto teoretickému úsudku odpovídala strategie řazení automatizované převodovky, která nedovolila motoru jít přes 1400 min-1. S plně naloženým návěsem v prudkém stoupání by situace byla asi trochu jiná, ale to jsme neměli možnost vyzkoušet.
Tahač se vyznačoval dalšími novinkami MAN. Mezi nejvýznamnější patří volnoběžka nazvaná Efficient Roll a sledování jízdního pruhu LGS.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | D3876 |
Typ | přeplňovaný vznětový šestiválec |
Počet válců/ventilů | 6/24 |
Objem válců (cm3) | 15 256 |
Vrtání x zdvih (mm) | 138 x 170 |
Vstřik paliva | common rail |
Přeplňování | 2x turbodmychadlo |
Největší výkon (kW/min-1) | 412/1800 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 2700/930-1380 |
Převodovka | dvanáctistupňová automatizovaná |
Stálý převod | 2,53 |
Kabina | XXL |
Pneumatiky | 315/70 R 22.5 |
Provozní hmotnost (kg) | 7600 |
Celková hmotnost (kg) | 18 000 |
Objem nádrže paliva (l) | 2 x 580 |
Nádrž AdBlue (l) | 40 |