Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Truck & Bus a deset let v Indii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
MAN Truck & Bus se v roce 2006 pustil v Indii do společného podniku na výrobu užitkových vozidel a dnes zde patří k zavedeným a úspěšným značkám.

Před deseti lety MAN Truck & Bus zahájil v Indii spolupráci na společném podniku na výrobu, servis a prodej svých vozidel pro zdejší a další mimoevropské trhy.

Krátce po spuštění společného podniku vyjel z bran nového výrobního závodu v indickém Pithambur první nákladní automobil MAN řady CLA, jejíž výroba zde probíhá dodnes. Přibližně polovina těchto vozidel je určena pro indický trh, zatímco druhá polovina je rozdělena mezi 40 různých trhu v Africe, Asii a na Středním východě.

V prvních pěti letech se MAN Truck & Bus v rámci společného podniku soustředil vedle samotného vývoje portfolia nabízených verzí řady CLA pro mimoevropské trhy i na vytvoření rozsáhle prodejní sítě, pokrývající Indii.

V roce 2012 pak německá firma odkoupila podíly společníků a založila vlastní pobočku MAN Trucks India Pvt. Ltd., kterou zde provozuje dodnes.

V současnosti MAN na indickém a řadě dalších mimoevropských trhů zájemcům o svá nákladní vozidla nabízí modelovou řadu CLA, která nabízí širokou paletu verzí s celkovou hmotností od 15 do 37 tun a konfiguracemi podvozků od 4x2 přes 6x2 a 6x4 až po 8x2 a 8x4.

K pohonu těchto vozidel slouží přeplňované vznětové šestiválce o objemu 6,9 litru s výkonem 162 nebo 206 kW a točivým momentem 800 nebo 1100 N.m. S těmito motory mohou spolupracovat šestistupňové manuální převodovky Eaton nebo devítistupňové manuální převodovky ZF.

MAN Truck & Bus v souvislosti se svými aktivitami v Indii připomíná, že nepřetržitě je na zdejším trhu sice přítomen posledních deset let, ale již v roce 1936 byl z Norimberku vyslán na obchodní cestu zástupce, který sem přivezl šest podvozků nákladních vozidel typu E a vrátil se s objednávkou na dalších 30 podvozků. O rok později bylo otevřeno první německo-indické zastoupení značky v Bombaji.

K první spolupráci mezi značkou MAN a Indií na výrobě pak došlo v roce 1958, kdy byla spuštěna montáž vozidel typu 415 L1 AR. Tyto automobily byly nejprve sestavovány z Evropy dodávaných komponentů, ale postupně se stávaly stále více výsledkem čistě indické výroby a pod označením Shaktiman jich do poloviny devadesátých let dvacátého století již bez účasti značky MAN vzniklo přes 70.000 exemplářů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)