Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat 1,9 TDI (85kW)

Tomáš Zajíček
Diskuze (42)

V minulém roce připravila automobilka Volkswagen pro model Passat poměrně nenápadnou inovaci TDI motoru (verze 81 kW).

Ten byl sice stále na špičce mezi vznětovými motory, ale konkurence nespí a hromadně zavádí do svých vznětových motorů nový, vysokotlaký systém vstřikování Common-rail. Odpovědí konstruktérů VW na Common-rail je systém Pumpe-düse (čerpadlo-tryska).

Tento systém dosahuje na vstřikovacích tryskách tlak až 200 Mpa, což má za následek především zvýšení točivého momentu a snížení exhalací. Další výhodou tohoto sytému je, že narozdíl od Common Rail, se vysoký tlak vytváří jen na krátkém úseku, což snižuje možnosti vzniku netěsností. Nový systém Pumpe-düse dovoluje i použití čtyřventilové techniky, ale 1,9 TDI zatím zůstává u dvou ventilů na válec.

Výkon motoru byl zvýšen spíše kosmeticky z 81 kW na 85 kW, ale hlavním navýšením prošel nejvyšší točivý moment. Ten se zvýšil z 235 na 285 Nm při shodných otáčkách 1900.

O dojmy z Passatu Variant jsem se s vámi podělil již dříve v dvojtestu Passatu s motory 1,8T (110 kW) a 1,9TDI (81 kW), takže dnes vám sdělím pouze své dojmy z nového motoru 1,9 TDI s výkonem 85 kW.

Po nastartování se ozve typický zvuk TDI motoru. Zde k žádné výrazné změně nedošlo. Ani další jízda neukázala zlepšení v míře hluku, který proniká do interiéru. Zde musím opět zdůraznit, že TDI motor v Passatu poměrně "duní", což nemusí být každému příjemné. Je zajímavé, že prakticky stejný motor (81 kW) v Octavii tímto tolik netrpí. Problém bude pravděpodobně v rozdílném uložení motoru (Passat - podélně, Octavia - příčně).

Výkon a tah motoru je opravdu až překvapující. Motor je schopen na kterýkoliv rychlostní stupeň výrazně zrychlovat. To se projevuje především při předjíždění ve vyšších rychlostech, kdy není nutné podřazovat. TDI vše hravě zvládne při zařazené pětce... Převodovka je optimálně "naladěna". Jednotlivé rychlostní stupně nejsou ani krátké, ani dlouhé. Konstruktéři, při zpřevodování, pochopitelně náležitě využili velkého točivého momentu v nízkých otáčkách, takže na pětku při 130 km/h motor "bublá" okolo 2600 ot/min.

A co spotřeba? Parametr, který TDI motory proslavil? Ta zůstává i po inovaci na velmi nízké úrovni. S Passatem se dá běžně jezdit okolo 6 l/100 km. Při hodně svižné jízdě jde spotřeba k 7,5 l/100 km.

Testovaný Passat byl ve verzi Variant neboli kombi, což sebou nese vysoký stupeň praktičnosti, ale pro mnohé je Passat Variant již příliš "skříňovitý. Výbava s označením Trendline obsahuje z důležitých bezpečnostních prvků např: ABS, 2x airbag, předpínače bezpečnostních pásů a protiprokluzový systém. Podivně působí nutnost připlatit 4.400 korun za třetí tříbodový pás vzadu (sériově je pouze dvoubodový). Taková částka by se už do automobilu za osmset tisíc mohla vejít...

Passat Variant je přes výše uvedené připomínky jedním z nejlépe "udělaných" automobilů své třídy. Je velmi prostorný, kvalitně dílensky zpracován, dobře ovladatelný a v nabídce jsou špičkové TDI motory. Prostě u Passatu klady výrazně převyšují zápory.

Tomáš Zajíček
Diskuze (42)
Cena základní sestavy 753 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 2x airbag, předpínače bezp. pásů a protiprokluzový systém. Podivně působí nutnost připlatit 4.400 korun za třetí tříbodový pás vzadu (sériově je pouze dvoubodový). Taková částka by se už do automobilu za osmset tisíc mohla vejít... Kč
Cena testované sestavy 841 900 Kč
Výbava testované sestavy klimatizace automatická (+52 700,-), mlhové světlomety (+7 300,-), soubor tech. vybavení - dálkové centrální zamykání, multifunkční ukazatel, alarm (+13 500,-), metalíza (15 400,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.7 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1600
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 475
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4669
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1496
d) rozvor (mm): 2707
e) rozchod vpředu (mm): 1498
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - chcíplý pes
14. 4. 2024 23:04
Re: Co tehdy VW nenapadlo
Díky, Aleši!
Avatar - Ada je zase tady
14. 4. 2024 22:28
Co tehdy VW nenapadlo
Co tehdy VW nenapadlo -a byla to chyba: jeho výrobu měla protahovat do dnešní doby:

dobrý diesel, čtyřkolka, manuál, pozinkovaná karosérie - šel bych ho koupit znovu! :yes:
Avatar - Stejsn
14. 4. 2024 19:15
Re: Co to tehdy VW napadlo
ne, trojku. Tu starou jsem měl taky (resp. stejšna) :)
Avatar - Mikesus
14. 4. 2024 18:54
Re: chrochtava oct IV 85kW v kombiku
ona ta elegenace zrovna moc vybavená nebyla. Spoustu základních prvků chybělo a když jsi chtěl jednu věc, musel jsi často další 3 zaškrtnout, aby ti to umožnilo.
Avatar - Mikesus
14. 4. 2024 18:53
Re: chrochtava oct IV 85kW v kombiku
https://www.auto.cz/…ve-octavie-17012

no pokud jsi nic nepřiplácel a i s nejvyšší výbavou jezdil s halogenama, bez parkovacích senzorů, s plastovým volantem bez ovládání radia a telefonu, bez BT, bez rádia, bez vyhřívání sedadel nebo ostřikovačů a o ESP sis bez příplatku taky mohl nechat jen zdát. To jsou takové základní věci, které dnes bereme jako samozřejmost a v nejvyšší výbavě vůbec nebyly. Když je tam přihodím, je hned polovina příplatkové výbavy zaškrtaná a cena vyšší v řádu set tisíc.