Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetý motor OM 651 (180 až 250 CDI) v mercedesech: Zlobil, ale dnes maká

Martin Vaculík
Diskuze (1)

Vznětové motory Mercedes-Benz nebyly vždy nejvýkonnější, zato však vynikaly spolehlivostí. V roce 2008 tradiční výrobce motoristickou moudrost obrátil zcela naruby.

Projekt moderního vznětového čtyřválce s dvojitým přeplňováním a výkony až na úrovni šestiválců (150 kW, 500 Nm) provázely potíže už při zrodu. Třetí generace třídy C (W 204) měla totiž přijít právě s přelomovými vznětovými motory, jejichž vývoj se ale nakonec nepodařilo včas dotáhnout. Motorizace C 200 (100 kW) a C 220 CDI (125 kW) tak v roce 2007 nouzově dostaly starou řadu OM 646 Evo. Dnešní kupující ojetiny na tom nikterak neprodělal. Naopak. Minulé hranaté C z prvních dvou let výroby je tajným tipem na absolutní držák za málo peněz.

Novinka zastavila výrobu

Na sklonku roku 2008 konečně dorazily očekávané čtyřválce OM 651. Stále litinové, ale s vyvažovacími hřídeli a rozvody přesunutými na zadní stranu, neboť zde (mezi posledním válcem a setrvačníkem) je uzel torzních kmitů. Výrobce předpokládal natolik dlouhou životnost rozvodů, že omezený servisní přístup nebude představovat žádnou nevýhodu. Verze 200 CDI (100 či 105 kW, 360 Nm) měla jednoduché přeplňování, výkonnější 220 CDI (125 kW, 400 Nm) a 250 CDI (150 kW, 500 Nm) pak dvojité.

Dvě silnější varianty se od slabší lišily ještě vstřikováním. Pionýrsky na nich bylo nasazeno vstřikování Delphi Piezotec se vstřikovači typu direct acting. Nápad, že piezočlánek bude otevírat trysku přímo bez hydraulicky vyváženého mechanismu, sliboval rychlejší, přesnější i spolehlivější funkci, navíc zcela bez přepadového vedení.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Andrs512
14. 2. 2024 09:00
Filtr pevných částic
Filtr za 33000 Kč?
V Plzni ve VSP auto za nej chtějí 90 včetně práce.
Podotýkám že autorizivaný servis MB.