Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a závěr dlouhodobého testu Hyundai i30 kombi 1.5 DPI Smart: Normální auto nezklamalo!

Martin Vaculík
Diskuze (38)

Od kombíku Hyundai i30 jsme čekali, že to bude ve světě různých automobilových podivností hlavně normální auto. Od atmosférického čtyřválce 1.5 DPI pak zejména spolehlivost. Obojí potvrzujeme, a navíc můžeme konstatovat, že auto samotné je překvapivě kvalitní.

Hyundai i30 třetí generace přišel na trh v roce 2017. V květnu 2020 byl modernizován, přičemž hlavní novinkou se stala zajímavá atmosférická patnáctistovka. Právě s ní jsme za uplynulý rok najezdili 33.603 km. Někde se označuje jako 1.5 CVVT (dle plynule proměnného časování ventilů, těch sacích dokonce elektricky), jinde jako DPI (Double Port Injection). To druhé označení ukazuje na unikátní techniku dvojitého nepřímého vstřikování, kdy na čtyři válce připadá hned osm vstřikovačů. Smyslem je přesnější dávkování při malém množství na volnoběh, kdy pracuje jen jeden pro každý válec, a přiblížení vstřikovačů k ventilům, čímž se sníží plocha omývaná benzinem a rozličné neregulované srážení a odpařování paliva.

Video se připravuje ...

Všechno, ale bez turba

Motor z nové řady Smartstream nahrazuje starší čtrnáctistovku 1.4 CVVT (74 kW) řady Kappa. Novinek je řada, krom rychlejšího proměnného časování ventilů též výfukové svody integrované v hlavě válců – takzvaně chlazené. Při vysokém zatížení to znamená, že není nutné obohacovat směs a zvyšovat spotřebu paliva, při krátkých jízdách zase, že se motor rychleji zahřeje. S celou věcí totiž souvisí moderní termomanagement s oddělenými okruhy hlavy válců a bloku (do topení voda proudí přímo z hlavy), kdy vše už neřídí termostat, ale blok elektricky ovládaných rozváděcích ventilů. Motor 1.5 DPI, který Hyundai překvapivě nabízí jen v modelu i30, opravdu není žádné jednoduché šidítko – krom popsaného má třeba i velký ventil recirkulace spalin s chladičem nebo sací potrubí s proměnnou délkou. Jen turbodmychadlo a přímé vstřikování záměrně chybějí.

Extrémní nadčtverec

Zajímavá je i samotná geometrie motoru. Vrtání válců sdílí s předchozí čtrnáctistovkou, tedy 72 mm. Nárůstu objemu bylo dosaženo zvětšením zdvihu na rekordních 92 mm. Motor je tak naprosto extrémně nadčtvercový. Takový dobře využívá energii spalin a mívá vysokou účinnost, zejména v nižších otáčkách. V těch vysokých se objevují negativa. Písty musí za stejný čas urazit delší dráhu, tudíž i více zrychlovat na začátku a konci každé doby. Z toho plynou větší takzvané kinematické ztráty i výraznější vibrace. Patnáctistovka má navíc logicky menší vrtání, než by měla podčtvercová. Do válce se tak vejdou menší ventily, jimiž proteče méně plynů – a tím je limitován maximální výkon. Obecně tak platí, že nadčtvercové motory, tedy i náš 1.5 DPI, jsou pružné a úsporné v nižších otáčkách, ve vysokých však hlučné a méně výkonné. V dřívějších letech platilo, že přeplňované motory bývají nadčtvercové, neboť turbo profoukne dost vzduchu i přes menší ventily, dobře táhnou už z nízkých otáček a lépe využijí energii paliva. Naopak atmosférické motory, jejichž výkon bývá dostupný až v nejvyšších otáčkách, bývají podčtvercové. Tím, že Hyundai je v zájmu úspornosti atmosférický nadčtverec, je technikům jasné vše – dalším popisem se nemusí zdržovat. Po sametově měkkém rozběhu se kolem 3300 otáček začalo ozývat dunění. Bohužel nejhlučnější byl motor našeho vozu zrovna při 130 km/h, tedy 3500 min-1. V průběhu testu a záběhu se tato nectnost částečně snížila a zkušenými majiteli vozu jsme byli upozorněni na to, že se mnohem více projevuje u kombi než u kratšího hatchbacku. Vinen bude větší vnitřní prostor bez akustických bariér, v němž se hluk motoru více rozléhá.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (38)

Doporučujeme

5. 8. 2022 00:49
Re: Takové normální auto
Na jakých kratších trasách??? Tyhle mýty o tom, ze si soukromník koupi auto za 400 klacků a bude s ním jezdit kratší trasy proto, ze 1.5 dpi je je pro to vhodné jsou mýtus.To si koupí mladé rodiny, zvláště v kombajnu, který tvoří 90 procent prodejů.Ty kolem komína nejezdí, proto obhajoba tohodle motoru je úsměvná. A co se týče analogie k ženě, tak za tím ti stojím. Všichni víme, proč si lidé kupují I30 a proč ji nikdo nikomu nezávidíme.
3. 8. 2022 18:54
Re: Takové normální auto
Tak si ujasni prvně myšlenky: kámoši vám ji závidět nebudou, ale svou práci zastane...Jen se musíte holt smířit s tím, ze na nic lepšího nemáte. Jak teda kvůli sobě?
A jak otáčkama vyřešíš ono ředění oleje benzínem na kratších trasách?
Kdo jezdí ve městě, po okreskách a málo na dálnici,tak 1,5DPI je v pohodě. A takových lidí je hodně.
Připlať si za co chceš, ale raději bych připlatil za 1,5TGDI.
Jestli si myslíš že jsi dal o 10 000 víc, a jsi něco víc,tak to asi těžko.
Jinak jezdím Tucsonem 1,6Tgdi ale nevím proč bych měl mít něco proti 1,5 atmosféře. V i 30 to byla i moje volba při výběru auta, dopadlo to jinak, ale kupující a jejich důvody z hlediska techniky naprosto chápu.
3. 8. 2022 16:36
Re: Takové normální auto
Ano, kvůli sobě, přesně tak! Proto bych si nikdy nekoupil tuhle lenivou srágoru a priplatil desitku. Každý oturbeny tříválec mi poskytne větší radost než tahle čtyřválcová nádhera. A vstriky, turbo? Ono to potřebuje umět jezdit, a ne jen se bát překročit 2500 ot/min, aby se mi nedejbože nezvýšila spotřeba. 1.5 dpi je žebrácký motor a fakt nechápu, jak ho může někdo obhajovat. Atmosféry jsou již dávno udušený euronormami a tahle není výjimka.A já fakt zasnu nad zdejším fanatismem a obhajobou neobhajitelneho.
Avatar - Beefcake
3. 8. 2022 00:09
Re: Takové normální auto
Presne popisane Skodovacke portfolio.
2. 8. 2022 17:43
Re: Takové normální auto
Ano mohu mít obyčejnou přirozeně krásnou, fungující ženu (dlouhodobě), kámoši ji nebudou závidět, jak říkáš.I když závistivý kamarád je kamarád? Je vidět,že máš celkově hodnoty dost pomotané.Tak natož aby jsi rozuměl autům.
Nebo silikonovou nádheru, kterou první déšť uvede do základního ošklivého nastavení. Možná ti tu druhou bude někdo závidět, ovšem jen chvíli a to ještě spíše puběrťáci, pak už budeš jen pro smích.