TEST Mazda 3 sedan 2.0 Skyactiv-G122 AT Plus – Na co X?
Trojka od Mazdy má problém s motory – nejedou. U základní motorizace, navíc s automatem, to vadí míň.
Kvality aktuální trojky jsou nesporné a hlavně díky dlouhodobě testovanému černému hatchbacku na Auto.cz snad i už docela známé – nadprůměrný podvozek (lepší má asi jenom nový golf, nutno ovšem s víceprvkem), krásný a kvalitní interiér s vynikajícím infotainmentem a za mě i povedený design.
Stejně tak jsem několikrát zmínil neduh v podobě jednotky 2.0 Skyactiv-X180. O technice pokrokové jednotky sice můžete popsat stohy papíru, koncový uživatel však bude velmi pravděpodobně zaražen pozvolnou dynamikou (zvlášť, když konfrontuje s udávaným výkonem 132 kW) a nijak neoslněn spotřebou kolem šesti a půl až sedmi litrů. Překvapilo mě, kolik společného toho má vrcholový X motor s tím nejslabším v nabídce a aktuálně testovaným.
Sedan a G122
Taky mě překvapilo, jak je testovaný sedan prodejně úspěšný, s hatchbackem to je u nás zhruba půl na půl. Důvody? Klasický kompakt je u nás stále hůř prodejný artikl (průlom se zdaleka nepodařil ani Škodovce s tápající scalou) a v konkrétním případě trojky se pak zákazník může těšit nepřekvapivě na větší kufr (jasně, hůř přístupný) a méně klaustrofobický pocit na zadních sedačkách. Místa je tu sice obdobně málo jako v hatchbacku, hojnější prosklení však velice pomáhá. Ještě čísla ke kufru – sedan nabídne 450 litrů, hatchback umí jen 334.
Jinak můžu samozřejmě opakovat jenom chválu zmíněnou v úvodu – krásná přístrojovka (komplet v černé a obšitá kůží v této barvě se mi líbí snad ještě víc), dokonalé ovládání základních funkcí a infotainment bez chyb. Občas je mi ten vzdor Mazdy vůči divným novotám velmi sympatický.

G122 pak znamená nejslabší motor v nabídce, k dispozici tedy máme rovných 90 kW (122 koní, pochopitelně), a to z dvoulitrového objemu. Že jde o jednotku atmosférickou, nepochybně víte, možná méně známý je fakt, že jde o mild-hybrid. Přítomný je tedy ještě elektromotor s parametry 6 kW a 45 N.m, který narekuperovanou energii z brzdění posílá na pomoc spalovací jednotce při rozjezdech. Upřímně, nezaznamenal jsem. Respektive, pětačtyřicet newtonmetrů by se teoreticky mělo postarat o vnímatelnou pomoc, v nízkých otáčkách je však atmosférický dvoulitr podobně letargický jako Skyactiv-X, takže spíš přemýšlím, jak by tahle dvoulitrová atmosféra působila bez mild-hybridní berličky.
Další příbuzný rys se vyjeví kolem čtyř tisíc otáček, kdy teprve začíná dvoulitr mírně ožívat. I toto mi připomnělo Skyactiv-X, stejně tak velice pozvolný zátah. Popravdě, mezi jednotkami jsem v tomto směru nezaznamenal výraznější rozdíl, což je dobrá zpráva jenom pro jednu z nich. G122 jako základní motor rozhodně obstojí, dynamika benzínovému atmosférickému dvoulitru s výkonem 90 kW odpovídá. Prostě dostatek pro pohodovou, klidnou jízdu.
Předjíždění je potřeba trochu víc plánovat, to je pravda, znovu bych ale odkázal na pozici motoru v nabídce trojky – je to základní verze, tudíž se s průměrnou dynamikou počítá (na rozdíl od vrcholné verze Skyactiv-X…). U toho předjíždění taky musíte myslet na to, že šestistupňový měničový automat je rovněž spíš pohodovější týpek. Do té doby si jeho práce velmi pravděpodobně ani nevšimnete, což je fajn, s intenzivnějším sešlápnutím plynu však podřazení chvilku zvažuje. A že jsou tady otáčky potřeba, to samozřejmě dobře víte.
I v té spotřebě se nejslabší a vrcholová jednotka shodnou, jezdil jsem nejčastěji lehce pod sedmi litry, tedy v podstatě na deci shodně jako se Skyactivem-X.

Podvozek znovu dokázal, že i s jednoduchou zadní nápravou lze postavit velmi zábavný a nadprůměrně komfortní stroj. Vzpomněl jsem si na nejnovější leon, s nímž jsem se nedávno svezl – patnáctistovka, adaptivní tlumiče, osmnáctipalcová kola a jednoduchá náprava. Podvozek tloukl a stabilizace cvakala při jenom trošičku ostřejším… to ani nebyl ostřejší nájezd do zatáčky, jenom opravdu mírně vyšší rychlost. Do toho jalové řízení nejnovějšího elektrického koncernového posilovače… Nic z toho v Mazdě 3 nezažijete, řízení je skvělé, osmnáctky bouchnou až na velké díře a stabilizaci jsem ani při ostřejší jízdě (už opravdu ostřejší) neprobudil.
Automat až s vyšším výkonem
Pokud vás láká testovaná kombinace sedan/nejslabší motor G122/automat, zklamu vás – taková trojka mezitím stačila zmizet z ceníku. Automat a obyčejný atmosférický dvoulitr (byť tedy mild-hybridní) ovšem stále pořídíte, nově však až s výkonnější verzí Skyactiv-G150. Ano, 150 koní, tedy 110 kW. To by vlastně vůbec nemusel být špatný nápad, G122 mě sice jako základní motorizace nezklamala, kdybych ale měl dostat víc koníků a tím pádem snad i lepší dynamiku, vůbec bych se nezlobil. V tom případě bych už však musel zaplatit nejmíň 720.900 Kč, na motor G122 s manuálem a velice slušnou výbavou Plus by mi přitom stačilo 589.400 Kč… Asi bych zvažoval. A jak už jsem několikrát psal, ta na začátku prodeje trojky kritizovaná vyšší cena najednou vypadá vedle nejnovější konkurence koncernu VW velmi přijatelně. Čím dál víc se mi to auto líbí.
| Nejlevnější verze modelu | 555.900 Kč (2.0 Skyactiv-G122) |
| Základ s testovaným motorem | 585.900 Kč (2.0 Skyactiv-G122 AT Plus) |
| Testovaný vůz bez příplatků | 585.900 Kč (2.0 Skyactiv-G122 AT Plus) |
| Testovaný vůz s výbavou | 740.300 Kč (2.0 Skyactiv-G122 AT Plus) |
Plusy
- Komfortní podvozek, velmi slušné jízdní vlastnosti
- Dokonalý interiér, ovládání infotainmentu
- Při klidní jízdě o práci převodovky nevíte
- Elegantní design karoserie
- Bohatá základní výbava
Minusy
- Vzadu stále málo místa
- Průměrná dynamika, ale je to základní motor























































