TEST Škoda Scala 1.0 TSI (85 kW) – Rapid to už není. Je to ale Golf?
Jen krátce po oficiálním uvedení na český trh prošla Škoda Scala redakčním testem. Jak hodnotíme základní tříválec 1.0 TSI?
Design, interiér
Nižší střední třída je i v době nástupu SUV jednou z nejoblíbenějších automobilových kategorií na evropských trzích, automobilka Škoda však v jejím srdci až dosud nepůsobila. Octavia je odjakživa přece „kus auta navíc“, tedy model na hranici nižší střední a střední třídy, zatímco dosavadní Rapid spíše levnější alternativa k tradičním zástupcům kategorie. S příchodem Scaly se to však mění a Škoda konečně přichází s typickým pětidveřovým kompaktem.
Scala v nabídce značky nahrazuje model Rapid, se kterým bude novinka chtě nechtě srovnávána, přestože sama automobilka všelijak zdůrazňuje rozdíly mezi oběma vozy. To už je znatelné na označení, nový kompakt si zasloužil nové jméno. Před premiérou se spekulovalo o oživení jmen Felicia či Popular, nakonec se však nástupce Rapidu jmenuje Scala. Ne podle milánské opery, ale podle latinského výrazu pro schody nebo žebřík, podle něhož má odkazovat právě na ten velký skok vpřed, který Scala proti Rapidu učinila.
Je to fešanda
Jestliže Rapid byl původně primárně konzervativně laděný automobil (byť s příchodem hatchbacku Rapid Spaceback vsadil i na více stylu), Scala jde cestou výraznějších tvarů. Vpředu dynamický styl zdůrazňují ostře řezané trojúhelníkové světlomety (standardně diodové), přímo navazující na nově tvarovanou masku chladiče. Díky tomu vůz konečně vypadá svébytně a ne podobně jako Octavia, jak tomu bylo vyčítáno Rapidu.
Vzadu se zase objevují úzká světla protažená do boků, mezi nimiž se nachází další nový designérský prvek mladoboleslavských vozů - nápis Škoda, který střídá dosud používané logo. Na trzích, kde značka není tolik známá, to má zvýšit povědomí o ní, nám ale takový detail přijde zaměnitelný. Má ho dnes kdekdo...
Jestliže na první pohled vám Scala přijde zcela odlišná než Rapid Spaceback, na ten druhý si přece jen všimnete určitých společných prvků. Možná i proto Scala nevzbuzuje takovou pozornost okolí, jako se nám to jindy stávalo s jinými novými Škodovkami. Nejde jen o stylový detail protaženého zadního okna, dodávaného standardně pro verzi Style, ale také o celkovou siluetu hodně připomínající Rapid Spaceback. Proporce jsou však trochu jiné, s délkou 4.362 mm, šířkou 1.793 mm a výškou 1.471 mm je Scala o 58 mm delší, výrazných 87 mm širší a o 12 mm vyšší než předchůdce. Rozvor 2.649 mm se proti Rapidu natáhl o 47 mm.
Uvnitř kvalitnější a modernější, ale...
Uvnitř je nárůst vnějších rozměrů znát, ale jen částečně. Při usazení se za sebe mám se svojí výškou 185 centimetrů ještě větší mezeru před koleny než v Rapidu, který už prostorností vynikal. Tím ale zásadní bonusy končí, šířka v úrovni loktů je navzdory výrazně širší karoserii o pouhý centimetr lepší než u předchůdce, výška nad sedadlem je pak dokonce o centimetr nižší než v Rapidu Spaceback. V testovaném kousku to však ovlivňuje panoramatická střecha s netradičně otevíranou roletou – zatahuje se směrem vpřed, aby si vzdušného prostoru nad hlavou mohli užívat cestující vzadu, kteří to mívají v oblibě více než řidič.
Škoda Scala – srovnání vnitřních rozměrů s předchůdcem | Scala | Rapid Spaceback |
podélný prostor vpředu min/max (mm) | 850/1080 | 750/1010 |
podélný prostor vzadu min/max (mm) | 600/870 | 655/875 |
výška nad sedadlem - vpředu (mm) | 1030 | 1000 |
výška nad sedadlem - vzadu (mm) | 930 | 940 |
šířka vpředu (mm) | 1450 | 1420 |
šířka vzadu (mm) | 1430 | 1420 |
délka sedáku vpředu (mm) | 460 | 440 |
délka sedáku vzadu (mm) | 470 | 470 |
výška opěradla vpředu (mm) | 650 | 630 |
výška opěradla vzadu (mm) | 670 | 650 |
Hlavní změnou je ale samozřejmě zcela nová palubní deska. V horní části využívá měkčené plasty se specifickou strukturou a i díky tomu vypadá podstatně hodnotněji než u předchůdce. Oceňujeme i ozdobný dekor. Zlepšily se též výplně ve dveřích, které už díky doplnění o koženku nevypadají tak lacině jako ty jednoduché v Rapidu. Scale nicméně zůstává mechanická ruční brzda, vůz kupodivu nepřešel na dnes tolik užívanou elektronickou parkovací brzdu. Vadí to ale někomu?
Díky rozměrnému displeji multimediálního systému (s úhlopříčkou až 9,2“) navíc vypadá také moderněji. Obrazovka je sice na vrchu středového panelu, nad výdechy ventilace, není však tolik vystrčená do prostoru jako u některé konkurence, i tak je však pěkně na očích. Navíc má detailní rozlišení a moderní grafiku.
Výhrady k ní však máme, protože nový multimediální systém nám nepřijde tolik přehledný jako ten stávající. Z navigace bohužel zmizelo vyjíždějící menu ve spodní části obrazovky, tolik přehledné není ani zadávání destinace. Líbí se nám však nová grafika mapy i fakt, že vám auto ukazuje parkoviště nebo čerpací stanice v okolí trasy a cílové destinace. Oceňujeme též spolehlivě fungující hlasové ovládání, byť u něj musíte jasně zadat zvolený příkaz.
Negativně dále hodnotíme zjednodušené ovládání dvouzónové klimatizace. Pro navolení intenzity proudění vzduchu a jeho distribuci totiž musíte do menu a navolit je prostřednictvím dotykové obrazovky. Škoda tak podle nás ztratila část své vždy oceňované intuitivnosti a přiblížila se třeba Peugeotům, které za tyto nešikovné detaily kritizujeme.
Líbí se nám však digitální přístrojový štít, respektive virtuální kokpit, jak tomu říká sama Škoda. Třeba na rozdíl od aktuálních BMW nabízí hned několik možností zobrazení, které se od sebe natolik liší, že si tu oblíbenou grafiku vybere snad každý. Listování v menu palubního počítače je ale poněkud pomalejší.
Tříramenný volant s koženým věncem je důvěrně známý, vypadá pěkně a drží se příjemně. Také hlavici řadicí páky budete znát z předchůdce, na té bychom naopak ocenili jiný tvar, který by lépe padl do dlaně. Jednoduchá hlavice se příliš příjemně nedaří. Ani sedačky nás moc nenadchly, boční vedení není nijak výrazné, a tak v zatáčkách posádku příliš nepodrží. Jinak jsou ale pohodlné.
Plusem však zůstává dostatek odkládacích prostorů. Před řadicí pákou najdete místo pro chytrý mobil, a to za příplatek včetně bezdrátového nabíjení, je tu i odkládací místo vlevo pod volantem. Místo v loketní opěrce však není nijak zázračné, příliš šikovné není ani využití konektorů USB-C. Většina uživatelů tak bude potřebovat adaptér, protože je stále rozšířenější varianta USB 3.1.
Nárůst délky je znát také na zavazadelníku. Škoda udává objem 467 litrů, což je o 52 litrů více než v Rapidu. Základní rozměry ale zůstávají podobné jako v Rapidu Spaceback. Třeba šířka mezi podběhy je u obou kompaktů shodná. Chválíme vysoko otevírané víko, které je za příplatek elektrické, s funkcí tip to close, tedy automatickým zavřením lehkým zatažením víka. Praktické je i dvoudílné plato, háčky ze zadní části zadních sedadel nebo oboustranný koberec, naopak nám chybí průvlak na lyže, který přitom Rapid měl.
Škoda Scala – srovnání zavazadelníku s předchůdcem | Scala | Rapid Spaceback |
Objem zavazadelníku (l) | 467/1410 | 415/1381 |
Délka (mm) | 820 | 820 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1000 | 1000 |
Výška po plato (mm) | 550 | 530 |
Nakládací hrana (mm) | 650 | 680 |
Motor, jízdní vlastnosti
Tříválec potěší
Škoda Scala je na českém trhu aktuálně nabízena se třemi motory. Z benzinových je to tříválec 1.0 TSI (85 kW) a čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), turbodiesely zastupuje 1.6 TDI (85 kW). Do budoucna dorazí ještě základní tříválec se 70 kW a jeho verze na CNG (1.0 G-Tec) s výkonem 66 kW. Všechny motory splňují normu Euro 6d-Temp, jsou přeplňované turbodmychadlem, využívají přímé vstřikování, stop-start systém i rekuperaci brzdné energie. Až na 1.0 G-Tec mají všechny též filtr pevných částic.
V prvním testu jsme vyzkoušeli silnější benzinový litr s 85 kW, který by měl hrát prim z hlediska prodejů. A jako takový je určitě vhodnou volbou. Sil má na rozdávání a Scalu umí čiperně rozpohybovat. Auto ještě stále ochotně zrychluje i v rychlostech kolem 150 km/h.
Pro největší rozlet se ale musíte držet ve středním pásmu otáček, do nějakých 1500 otáček je tříválec takřka mrtvý a lehce duní, od tohoto pásma lineárně vystřelí vpřed. A drží se do nějakých 4500 otáček, v nichž už začne ztrácet elán a je tak čas přeřadit na vyšší převod. Tříválcový ryk uvnitř kabiny lehce uslyšíte, musíme ale říci, že vrčivý tón nám sedí. Líbí se nám i tiše pracující stop-start systém.
Motor je standardně spárovaný se šestistupňovou manuální převodovkou, která je aktuálně jedinou volbou. Řazení je příjemně tuhé, mohlo by být ale přece jen přesnější. Spíše jsme ale trochu bojovali se zpřevodováním. Ve městě jsme totiž neustále řešili, zda zařadit trojku, nebo čtyřku, při 50 km/h jsou buď otáčky moc vysoko, nebo zase nízko. Na dálnici motor na šestku točí rovných 3000 otáček při 140 km/h.
Spotřeba nakonec dosáhla průměru 6,5 l/100 km. Je ale silně ovlivněná zvoleným tempem. Když se budete kochat, je možné se dostat pod šest, naopak když budete spěchat, není nereálně se přiblížit k devítilitrové hranici. Ve městě se v hustším provozu vejdete do osmi litrů, na dálnici si Scala řekla o 6,5 l/100 km.
Jistý i pohodlný podvozek
Jak už jsme psali při představení nové Scaly, jejím základem je koncernová platforma MQB ve verzi A0. Ta je primárně určena pro malá auta, Škoda se ji ale rozhodla použít i pro kompakt. Je to totiž spíše soubor stavebních modulů kombinovatelných do potřebného celku, a tak takovému řešení nic nebrání ani v kompaktní třídě.
Využití této „jednodušší“ architektury je znatelné na tom, že Scala nebude dostupná s pohonem všech kol, má výhradně jednoduchou vlečenou zadní nápravu a v základních verzích si vystačí s bubnovými brzdami. Jistým omezením je i padesátilitrová nádrž – Rapid měl o pět litrů objemnější.
I přes jednodušší základ s torzkou vzadu (ale uloženou do hydraulických lůžek) se však konstruktérům povedlo podvozek výtečně naladit. Scala je totiž nejenže v zatáčkách velice jistá, ale také zároveň zůstává příkladně pohodlná.
Testovali jsme kousek na 17palcových kolech s příplatkovým, o 15 mm sníženým sportovním podvozkem s volitelnou tuhostí tlumičů. Nejedná se o typický adaptivní podvozek, ale umožňuje přepínat nastavení mezi normálním a sportovním módem, a to díky elektromagnetickému ventilu regulujícímu tuhost tlumičů pomocí změny průřezu, jakým kapalina v něm protéká.
Ve výchozím nastavení je Scala příkladně komfortní, ve sportovním si sice uvědomíte, jak celek ztuhne, od silnice se začne ozývat výraznější podupávání kol, zároveň ale auto zůstává pohodlné a nevytřese z posádky duši. A to ani na rozbité silnici.
Na té si však přece jen uvědomíte, že vzadu je jen torzní příčka. Na větších nerovnostech už podvozek lehce znervózní a od zadní nápravy se začnou ozývat tupé rány. V oblouku se pak při přejezdu nerovnosti sice dočkáte lehkého zachvění od zadní nápravy, kola ale neuskakují. Přesto všechno naladění chválíme a tvrdíme, že ve srovnání s dalšími kompakty s jednoduchou zadní nápravou patří k nadprůměru. I ve srovnání s Rapidem je znát krok vpřed.
V oblouku se karoserie auta sice začne poněkud naklánět, Scala ale perfektně drží stopu. V tomto směru jí pomáhá nejen systém XDS+ (alias „elektronické přerozdělování točivého momentu“ přibrzďováním kol) i perfektně naladěná stabilizace držící vůz ve správném směru i při vyhýbacím manévru. Naopak defaultně zapnutý asistent pro jízdu v pruzích, který musíte po každém nastartování znovu vypnout, kritizujeme stejně jako u jiných aut. Ještě že je jeho vypnutí proces na dva kliky v palubním počítači, stejně bychom se ale této úlitbě nárazovým testům Euro NCAP raději vyhnuli.
Závěr
Závěr
Škoda tvrdí, že novou Scalou dělá velký krok ve srovnání s předchozím modelem. Kompakt výhradně nabízený jako pětidveřový hatchback sází na moderní techniku i stylovější tvary a už nechce být takový lowcost jako Rapid, a tak si i kvůli tomu zasloužil jiné jméno než předchůdce.
Scala opravdu v lecčems předcházející Rapid překonává. Uvnitř je prostornější a modernější, navíc využívá hodnotnější materiály. Chválíme tříválcový motor, který typické klientele bude nadmíru vyhovovat. A oceňujeme i naladění podvozku. Scala je v zatáčkách nejen naprosto jistá (navzdory houpavějšímu charakteru), ale zároveň poskytuje dostatečný komfort. Naladění zadní vlečené nápravy možná není to nejlepší v rámci segmentu (nejvíce se nám líbí u Mazdy 3), nadprůměrné ale je. Jednoduchou nápravu si uvědomíte jen na větších nerovnostech, kde se od ní ozývají tupé rány.
Bez chyb to ale není. Příliš nadšení nejsme z nového multimediálního systému, respektive z navigace, která se nám nezdá tak přehledná jako dosud. Vadí nám i detail, že pro ovládání vybraných funkcí klimatizace musíte do menu multimediálního systému. Škoda tímto ztrácí tak oceňovanou intuitivnost. Jako celek se ale Scala povedla a my ji s čistým svědomím můžeme doporučit.
A co za to? Testovaná verze s tříválcem o výkonu 85 kW je nejlevnější Scalou, se zatím výchozí výbavou Ambition zaplatíte nejmíň 394.900 Kč. Cenu bychom označili za odpovídající, byť jednoduché srovnání s Rapidem Spaceback s tříválcem o výkonu 81 kW a stejně nazvanou výbavou na první pohled pro Scalu úplně dobře nevyznívá, „předchůdce“ má totiž v ceníku zapsáno 344.900 Kč. Scala ale celkem podle předpokladů nabídne víc výbavy, proti Rapidu si Ambition v novince mimo jiné polepšil o LED přední i zadní světlomety, bluetooth, tempomat, zmíněný asistent pro jízdu v pruzích nebo Front Assist včetně funkce nouzového brzdění. My bychom tedy ještě zabrousili mezi pakety, hezky vypadá hlavně ten interiérový obsahující vyhřívané sedačky, zadní elektrická okna nebo malý kožený paket. Stojí rovných deset tisíc, zákaznickou výhodu u Škodovky vyčíslili na 13.100 Kč. A pak už jenom automatickou klimatizaci za 11.500 Kč a byli bychom spokojení!
Nejlevnější verze modelu | 394.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Ambition) |
Základ s testovaným motorem | 394.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 449.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 622.772 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Plusy
- Parádní jízdní vlastnosti
- Slušně naladěný podvozek
- Slušný elán motoru
- Moderní prvky výbavy
- Vnitřní prostor
- Stylový vzhled
Minusy
- Nepříliš pohodlné sedačky
- Méně přehledná navigace než u předchůdce
- Tupé rány na větších nerovnostech od zadní nápravy
- Pomaleji reagující palubní počítač